جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 692 12:30 1401/12/04
بررسی اولین فروش بورسی ایران‌خودرو در اسفندماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد

عرضه خودرو در بورس کالا بهم ریخت؛ سرگردانی متقاضیان!

دسته‌بندی: بورس ، خودرو
بررسی اولین فروش بورسی ایران‌خودرو در اسفندماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد

عرضه خودرو در بورس کالا بهم ریخت؛ سرگردانی متقاضیان!

دسته‌بندی: بورس ، خودرو

ایران خودرو در دومین فروش بورسی خود طی یک هفته با تیراژ عرضه بازی کرد.

ایران‌خودرویی‌ها روز گذشته پژو 207 با گیربکس دستی را روی تابلوی بورس کالا عرضه کردند. بر اساس جدولی که پیش‌تر ایران‌خودرو منتشر کرده بود این خودروساز مجوز فروش 10 هزار دستگاهی از این خودرو را از مدیران بورس کالا دریافت کرده بود، اما قرار بود در فروش دوم اسفند این خودروساز تنها تیراژ دو هزار دستگاه از این خودروی محبوب از مسیر بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار گیرد و الباقی تیراژ عرضه نیز تا 10 هزار دستگاه نیز به تدریج در هفته‌های دوم تا چهارم آخرین ماه از سال 1401 روی تابلوی بورس کالا برود.

آنطور که به نظر می‌رسید، ایران‌خودرویی‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند تا در هفته دوم اسفند امسال دو هزار دستگاه دیگر را در تیررس مشتریان قرار دهند و هفته سوم آخرین ماه از فصل زمستان چهار هزار دستگاه دیگر از این خودروی هاچ‌بک (بدون صندوق عقب) و در نهایت با فروش دو هزار دستگاه پایانی علاوه بر به سرانجام رساندن تعهد 10 هزار دستگاهی، پرونده فروش پژو 207 با گیربکس دستی را در سال 1401 ببندند، اما روز گذشته 10 هزار دستگاه پژو 207 با گیربکس دستی روی تابلوی بورس کالا رفت.

البته این اتفاق مسبوق به سابقه است. آبی‌های جاده مخصوص هفته آخر بهمن اعلام کرده بودند که قصد دارند دو هزار دستگاه تارا با گیربکس دستی را برای فروش روانه جاده بورس کالا کنند، اما زمان عرضه مشخص شد تیراژ عرضه با افزایش سه هزار دستگاهی تا حدود پنج هزار دستگاه بالا آمده است. حالا مشخص نیست آیا ایران خودرو در دقیقه 90 تصمیم گرفته تیراژ عرضه محصولات خود روی تابلوی بورس کالا را افزایش دهد یا اینکه به جای عرضه تدریجی طی چهار هفته ناگهان تصمیم گرفتند در یک فقره فروش، مجوزی را که برای عرضه پژو 207 با گیربکس دستی از مدیران بورسی دریافت کرده‌اند، خرج کنند.

این اقدام ایران‌خودرو سبب سردرگمی متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا می‌شود. به احتمال زیاد بخشی از متقاضیان خرید پژو 207 با گیربکس دستی به دنبال این بودند تا اولین دور فروش برگزار شود تا با توجه به شرایط نوسانی بازار خودرو قیمت نهایی پژو 207 با گیربکس دستی مشخص شود تا برای سایر فروش‌های این خودرو در هفته‌های آینده که ایران خودرو در برنامه خود درج کرده بود، برنامه‌ریزی کنند.

جدول فروش بورسی ایران خودرو

جدول فروش بورسی ایران خودرو

در فروش روز گذشته پژو 207 با گیربکس دستی حدود 44 هزار نفر شانس خود را برای خرید این خودروی محبوب امتحان کردند. این خودرو که با قیمت پایه 185 میلیون و 500 هزار تومانی (قیمت کارخانه ای پژو 207 با گیربکس دستی) روی تابلوی بورس کالا رفته بود، در نهایت با قیمت میانگینی حدود 493 میلیون تومانی به کار خود پایان داد. این فاصله قیمتی میان قیمت پایه اولیه و قیمت نهایی حکایت از رشد حدود 166 درصدی دارد. با توجه به مالیات، عوارض و هزینه‌های جانبی پژو 207 با گیربکس دستی برای کسانی که موفق به خرید آن شدند حدود 572 میلیون تومان آب خورد. قرار است ایران خودرو این خودروهای فروخته‌شده را تاریخ 31 خرداد سال 1402 به مشتریان تحویل دهد.  با توجه به این بی‌نظمی در عرضه بورسی توسط ایران خودرو، سایر طرح‌های فروش این خودروساز از مسیر بورس کالا با شلوغی بیشتری برگزار می‌شوند. البته فراموش نکنیم این نحوه اطلاع‌رسانی و جابجایی تیراژ عرضه به اعتماد متقاضیان خودرو از مسیر بورس کالا ضربه‌ای جدی خواهد زد. مدیران بورس کالا و همچنین مدیران ارشد ایران خودرو توجه کنند، اعتمادی که اگر از بین برود، به این راحتی‌ها باز نخواهد گشت.

 

منبع: اکوایران

برچسب: جهان اقتصاد ، بورس کالا ، خودرو ، ایران خودرو ، اخبار روز ، پژو 207 ، تابلوی بورس



https://jahaneghtesad.com/direct/692


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |