شنبه 06 مرداد، 1403

کدخبر: 13068 07:43 1402/12/04

شاخص NFP چیست؟ و چه تاثیری بر بازار فارکس دارد؟

دسته‌بندی: فناوری

شاخص NFP چیست؟ و چه تاثیری بر بازار فارکس دارد؟

دسته‌بندی: فناوری

در این مقاله ابتدا اجزای شاخص NFP را بیان می‌کنیم و سپس در رابطه با تاثیر شاخص NFP روی بازار فارکس توضیح خواهیم داد.

شاخص NFP چیست؟

NFP چیست؟ شاخص NFP یا (nonfarm payroll) آمار اشتغال غیرکشاورزی ایالات متحده است که به صورت ماهانه در اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود. شاخص NFP که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در ایالات متحده است، نشان می‌دهد تعداد حقوق بگیران طی یک ماه گذشته چقدر تغییر داشته است. اگرچه باید توجه داشت که این آمار اشتغال بخش کشاورزی، دولتی، افراد شاغل در منزل و شاغلی موسسه‌های غیرانتفاعی و بشردوستانه را در نظر نمی‌گیرد.

گزارش NFP معمولا سبب تحرکات بزرگی در بازار فارکس می‌شود چرا که به طور مستقیم با سیاست‌های پولی و مالی در ایالات متحده در ارتباط است. فدرال رزرو برای تنظیم سیاست‌های پولی خود به این آمار تکیه می‌کند و دولت فدرال آمریکا نیز تحلیل میزان دستیابی به اهداف اشتغالی خود این آمار را از نزدیک تحت نظر دارد.

گزارش NFP شامل چه اجزایی است؟

آمار NFP سه جزء بسیار مهم دارد که عبارت اند از:

  • نرخ بیکاری: آمار بیکاری نشان می‌دهد که چه نسبتی از افرادی که به طور فعال در جستجوی شغل هستند، هنوز شغلی پیدا نکرده‌اند. باید توجه داشت که روش محاسبه آمار NFP با نرخ بیکاری متفاوت است بنابراین ممکن است تناقضاتی در آمار منتشره رخ دهد.
  • نرخ مشارکت: این آمار شامل کسانی است که در بازار کار حضور دارند، تقسیم بر کل کسانی که در سن کار هستند. در واقع این آمار نشان می‌دهد چه درصدی از کل افرادی که می‌توانند وارد بازار کار شوند، در حال کار کردن هستند یا به دنبال کار می‌گردند.
  • آمار دستمزدها: این آمار نشان می‌دهد که کارفرمایان نسبت به ماه گذشته چقدر نسبت به ماه قبل دستمزد بیشتری پرداخت کرده‌اند. این آمار از آن جهت مهم است که می‌تواند یک جایگزین برای تورم احتمالی باشد. هنگامی که دستمزدها افزایش پیدا کند، این افزایش می‌تواند پس از چند ماه خود را در تورم نشان دهد. موضوعی که برای فدرال رزرو بسیار مهم است.

شاخص NFP چگونه بر بازار فارکس تاثیر می‌گذارد؟

وظایف فدرال رزرو رساندن اقتصاد به حداکثر اشتغال در کنار ثبات قیمت‌ها است. بنابراین هنگامی که شاخص NFP بالا گزارش می‌شود، نشان دهنده رسیدن فدرال رزرو به هدف مد نظر است. بنابراین ممکن است پس از مدت کوتاهی نرخ بهره توسط این بانک افزایش پیدا کند (یا کاهش نرخ بهره متوقف شود) این مساله می‌تواند منجر به تقویت دلار آمریکا شود.

همچنین هنگامی که آمار NFP پایین گزارش می‌شود، نشان دهنده افزایش بیکاری است. بنابراین ممکن است فدرال رزرو در پاسخ به این آمار نرخ بهره را کاهش دهد (یا افزایش نرخ بهره را متوقف کند) این مساله می‌تواند منجر به تضعیف دلار آمریکا شود.

چگونه بر اساس آمار NFP معامله کنیم؟

استراتژی‌های متعددی را می‌توان برای معامله با NFP در نظر گرفت که در ادامه به یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌ها می‌پردازیم:

  • اجماع بازار را بررسی کنید پیش از انتشار آمار ببینید اجماع بازار برای این آمار چه رقمی است؟ همچنین در نظر داشته باشید که پیش از انتشار آمار NFP، آمار مهم دیگری مانند ADP و PMI نیز منتشر می‌شود که این آمار می‌تواند بر روی اجماع بازار تاثیرگذار باشد.
  • پیش از انتشار آمار، قیمت در یک محدوده بسیار باریک نوسان می‌کند. پس از انتشار آمار، شاهد یک بریک اوت در یکی از دو طرف هستیم. پس از انتشار آمار بلافاصله به تحلیل داده‌ها بپردازید و ببینید آیا قیمت در جهت درست حرکت کرده است یا خیر. گاهی ممکن است آمار NFP، نرخ بیکاری، نرخ مشارکت و آمار دستمزدها سیگنال‌های متضادی به فدرال رزرو ارسال کنند که بازار را گیج کند.
  • اگر به این نتیجه رسیدید که بازار جهت را درست تشخیص داده منتظر پولبک بمانید. معمولا قیمت بعد از ۱۵ دقیقه به محدوده اولیه باز می‌گردد، مگر این که حرکت قدرت بسیار بالایی داشته باشد. هنگامی که بازار حرکت اولیه را پس گرفت، می‌توانید وارد معامله شده و حد ضرر را ۳۰ پیپ پایین‌تر قرار دهید.
  • اگر قیمت به حد ضرر شما رسید، دوباره معامله‌ای باز کرده و همین کار را تکرار کنید اما اگر باز هم حد ضرر شما زده شد، دیگر وارد معامله نشوید.
  • پس از ۴ ساعت، حرکت قیمت به پایان می‌رسد و می‌توانید از معامله خارج شوید، یا اینکه از حد ضرر متحرک استفاده کنید.

کدام جفت ارزها را هنگام انتشار آمار NFP معامله کنیم؟

داده‌های NFP تنها بر روی ایالات متحده تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توانید از تمام جفت ارزهایی که یک طرف آنها دلار آمریکا است، استفاده کنید. بهترین جفت ارز برای معامله در این لحظه GBPUSD است چرا که این جفت ارز نقدینگی بسیار خوبی دارد و تاثیرپذیری آن از ایالات متحده کمتر از یورو است. بنابراین انتظار می‌رود این جفت ارز نسبت به سایر جفت ارزها هنگام انتشار این آمار نوسان بیشتری داشته باشد. پس از این جفت ارز، EURUSD و USDJPY بهترین جفت ارزها خواهند بود. بدترین جفت ارز نیز USDCAD است چرا که همزمان با انتشار آمار NFP در آمریکا، در کانادا نیز آمار اشتغال منتشر می‌شود، بنابراین احتمال تضاد در آمار منتشره توسط دو کشور وجود دارد همچنین از آنجایی که کانادا وابستگی شدیدی به اقتصاد ایالات متحده دارد، رکود و تورم در ایالات متحده تاثیر زیادی بر اقتصاد کانادا خواهد داشت. پس بهتر است از معامله این جفت ارز خودداری کنید.

آمار NFP چه زمانی منتشر می‌شود؟

این آمار اولین جمعه هر ماه ساعت 08:30 به وقت ساحل شرقی یا 17 به وقت تهران منتشر می‌شود.

چه نکاتی را باید هنگام انتشار آمار NFP مد نظر داشته باشیم؟

مهم‌ترین نکته این است که پیش از معامله مطمئن باشیم تحلیل درستی از داده داریم. ترجیحا تمام سناریوهای محتمل و واکنش بازار نسبت به هر سناریو را یادداشت کرده و به خاطر داشته باشید. همچنین به یاد داشته باشید که هنگام انتشار چنین داده‌هایی نوسانات بازار و اسپرد افزایش می‌یابد. در کنار آن احتمال اسلیپیج نیز بالا است. بنابراین بهتر است جفت ارزهایی را معامله کنید که نقدینگی کافی داشته باشند.

اگرچه گفته شد که این داده تنها بر روی دلار آمریکا تاثیرگذار است اما در لحظه انتشار می‌تواند بر روی تمام بازار تاثیرگذار باشد و بازار را به سمت ریسک‌گریزی یا ریسک‌پذیری حرکت دهد. همچنین احتمالا می‌تواند اسپرد و نوسان را در کل بازار افزایش دهد.

سخن پایانی

نکته پایانی اینکه به دلیل افزایش نوسانات در لحظه انتشار این آمار مطمئن باشید که از اهرم مناسب استفاده می‌کنید. اگر معاملات شما ارتباط مستقیمی به این آمار ندارند بهتر است پیش از انتشار آمار آنها را ببندید یا به خوبی خود را برای نوسانات آماده کنید.

برچسب: اشتغال ، کانادا ، آمار



https://jahaneghtesad.com/direct/13068


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |