پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 391 21:43 1401/11/18
نسل 4 فناوری؛

سکوی پرتاب معدنکاری به عصر دیجیتال!

دسته‌بندی: صنعت و معدن ، فناوری
نسل 4 فناوری؛

سکوی پرتاب معدنکاری به عصر دیجیتال!

دسته‌بندی: صنعت و معدن ، فناوری

پنجمین رویداد همرسانی دایان با محوریت توسعه بازار و تجاری‌سازی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه فناوری‌های نوین (Industry 4.0) به همت طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی «ایمینو» و با همکاری شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه برگزار شد.

 رسول سراییان مدرس دانشگاه و مشاور تحول دیجیتال ایمیدرو در ابتدای این رویداد با اشاره به اهداف بسته سیاستی ورود به نسل چهارم انقلاب چهارم صنعتی و هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی (هدهد) فرصت‌های استارتاپی و دانش‌بنیانی در بخش معدن و صنایع معدنی را مورد بررسی قرار داد.

 

او با نگاهی به آینده پیش‌روی توسعه و نوسازی معدنی در افق 1406 مطرح کرد: ایمیدرو با هدف اینکه انقلاب چهارم صنعتی شرط توسعه و بقای صنایع کشور است، طرح هدهد را تدوین کرده و با این فرضیه در قانون برنامه هفتم توسعه ورود به فناوری مبتنی بر نسل 4 را از راهبردهای اصلی خود قرار داده است؛ چرا که تمامی کشورها و شرکت‌های رقیب ما در بخش معدن و صنایع معدنی به طور جدی وارد این عرصه شده‌اند.

 

سراییان ادامه داد: از آنجا که ابعاد گسترده انقلاب چهارم صنعتی به ویژه حوزه سرمایه انسانی و فرهنگ سازمانی موضوع زمانبر بوده و نیازمند حمایت، هدایت و راهبری از مراجع بالادستی است، سیاستگذاری‌ها در طرح هدهد بر پایه راهبردهای 18گانه پیشنهاد شده و بر توسعه سرمایه انسانی و مهارت افزایی، حکمرانی هوشمند، سرمایه‌گذاری و مشوق‌های مالی، نوآوری، فناوری و زیرساخت و امنیت فراگیر متمرکز است.

به گفته وی از اقدامات راهبردی این طرح در حوزه توسعه و بازآموزی مهارت‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم برای نیروی انسانی بخش معدن و صنایع معدنی، توانمندسازی مراکز فنی و حرفه‌ای در راستای مهارت‌افزایی، تاسیس بخش کارخانه هوشمند در سطح دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها، آموزش و مهارت افزایی کلیه مدیران عامل و معاونان شرکت‌های بخش معدن وصنایع معدنی و توسعه دانش کارآفرینان است.

 

سراییان در این رویداد تاکید کرد: تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های انقلاب چهارم صنعتی با رویکرد بومی‌سازی و انتقال فناوری از یک سو و از سوی دیگر حمایت مالی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در توسعه و بکارگیری فناوری‌های انقلاب چهارم صنعتی در بخش‌های مواد اولیه و لجستیک تولید و کیفیت محصول، توسعه و مدیریت نیروی کار، فروش پس از فروش دو محور حائز اهمیت در بخش سرمایه‌گذاری و مشوق‌های مالی است.

او همچنین حکمرانی هوشمند را در آگاهی بخشی، فرهنگ‌سازی و استقرار نظام‌های ارزیابی و تشویق مستمر با هدف بهره‌گیری از فناوری‌ها و مزایای انقلاب چهارم صنعتی در بخش معدن و صنایع معدنی، بهبود چارچوب قانونی برای مالکیت معنوی و مدیریت و حفاظت از داده‌های افراد، شرکت‌ها و امنیت مجازی برای ایجاد اعتماد عمومی، تسهیل و ایجاد همگرایی در سرمایه‌گذاری با استانداردسازی مفاهیم و مصادیق هوشمندسازی، مقررات‌زدایی و توسعه فناوری و زیرساخت‌های حاکمیتی دانست.

 

معدنکاری نوین یعنی تحلیل دقیق داده و اینترنت اشیاء

فناوری‌های نسل 4 به شناسایی مواد معدنی پنهان کمک می‌کند

 

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران در این رویداد مطرح کرد: عمده‌ترین فعالیت معدنی و صنعتی در زنجیره فولاد است و ورود بعضی فناوری‌ها نیازمند تجهیزات است که از طریق شرکت‌های خارجی می‌توان به تامین آن‌ها کمک کرد. غیر از این دیگر نیازمندی‌ها در ایران و به واسطه دانش‌پژوهان و جوانان حل می‌شود. در واقع هم مشتری و هم سرمایه‌گذاران باید شرایط بازار را مورد واکاوی قرار دهند.

 

او افزود: امروزه با کمک هوشمندسازی مواد معدنی زیر زمین و سنگ‌های خارج از دید که در استخراج نیز محاسبه نمی‌شوند هم می‌توانند استفاده شوند و ایمیدرو با توان دولتی و سیاسی و نفر خود می‌تواند کانونی تشکیل دهد تا بازار را به نیاز وصل کند و انجمن سنگ‌آهن و حتی دیگر بازیگران و دست‌اندرکاران صنعت و معدن حاضرند با جلسات منظم ماهیانه داده‌های بیشتری دریافت کنند و فضاهای کار را به فضاهای اولویت دار تبدیل کنند و حتی دبیرخانه تشکیل دهند. هر کاری در دانش تکنیک و تکنولوژی بسیار ارزشمند است و فعالیتی که انگیزه مالی و کاری را به ما برگرداند جزو اهم کشور است.

 

اکبریان افزود: با اینکه متاسفانه با فولاد سبز فاصله داریم، کارهای خوبی برای تقویت زیرساخت این موضوعات فراهم و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بخش فولاد صورت گرفته است. با وجود 40 میلیون تن ظرفیت فولادسازی و حتی 55 میلیون تن و بالاتر، اما به دلیل کربن موجود در آن، فولادی نیست که نسل آینده خواستار آن باشد. معدن‌کاری باید کمترین تخریب را داشته باشد. اولین مشتریان شرکت‌های فعال در عرصه فناوری‌های نسل 4 شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک هستند که مدیریت و کنترل کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر را برعهده می‌گیرند. دومیان مشتریان شرکت‌های متوسط هستند. می‌توان از این طرق مارکتینگ را در این صنعت توسعه داد.

 

در ادامه این رویداد بهاره خازنی از معاونت برنامه‌ریزی و توانمند سازی ایمیدرو تاکید کرد: ارائه شرکت‌های توانمند در حوزه صنعت 4.0 بسیار تاثیرگذار و قابل قبول بود البته که این شرکت‌ها باید علاوه بر فعالیت در حوزه‌های مطرح شده در عرصه امنیت اطلاعات و داده‌ها خود را تقویت کنند و باعث کنار هم قرار گرفتن نیاز، محصول و ارتباط مستقیم آن‌ها شوند. همچنین داشبورد مدیریتی که برخی از شرکت‌ها عرضه می‌کنند از مشکلات کارفرمایان رفع می‌کنند و کمک می‌کند آن‌ها اطلاعات واقعی و درست داشته باشند.

منبع: اقتصادنیوز

مجید وفایی‌فرد، مجری طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع «ایمینو» در ادامه با اشاره به محورها و دستاوردهای 4 رویداد پیشین این مرکز در زمینه‌های فولاد، ماشین‌آلات معدنی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست و فرآوری مواد معدنی مطرح کرد: رویداد پنجم دایان با محوریت فناوری‌های مبتنی بر نسل 4 آخرین رویدادی محسوب می‌شود که ایمینو در سال 1401 برگزار می‌کند و این رویداد با هدف همرسانی و توسعه بازار محصولات نوآورانه و فناورانه برای تسهیل فضای سرمایه گذاری و خدمات طراحی و اجرا شد.

 

او افزود: مجری‌ طرح هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی خانم خازنی، از واحد معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو هستند و به مدد آقای سراییان مدرس حوزه دیجیتال این طرح برای پیاده‌سازی آماده شده است. تاریخچه انقلاب صنعتی برمی‌گردد به ماشین بخار تا اتصال و همگرایی فناوری های نسل 4. بنا بر گزارش اتحادیه اروپا، امروزه انقلاب صنعتی نسل 5 همراه با چالش های صنعت نسل 4 که تمرکز بر هوشمندسازی و حذف انسان‌ها دارد، در حال رخ دادن است تا اینکه بستری ایجاد شود تا انسان و ماشین را بتوان با هم نگه داشت.

نسل 4 فناوری، سکوی پرتاب معدنکاری به عصر دیجیتال

مدیر ایمینو افزود: رویکرد انقلاب صنعتی پنجم با ۳ شعار انسان‌محور، تاب‌آوری و توسعه پایدار آغاز شده که رویکردی برای مواجه با چالش‌های انقلاب صنعتی چهارم است. تاب‌آوری بنگاه‌ها در برابر ناملایمات سیاسی و اجتماعی در این عرصه بسیار اهمیت دارد و پایداری در حوزه زیست محیطی و اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد. معدنکاری نوین یعنی تحلیل دقیق داده و اینترنت اشیاء. مانند توزیع امکانات کامیون‌ها. ایمینو به عنوان تسهیلگر با شناسایی، جذب و توسعه ارتباطات در کنار استارتاپ‌هاست.

 

او بیان کرد: معدن‌کاری نوین یکی از پایه‌های انقلاب صنعتی چهارم است. هوشمندسازی معادن، استفاده از اینترنت اشیا نیز از جمله موارد بارز استفاده از انقلاب صنعتی ۴ در بخش معدن و صنایع معدنی است. طرح زیست‌بوم پذیرای ایده‌های فناورانه و نوآورانه در بخش معدن و صنایع معدنی است و جشنواره اینوماین ۴ هم با استفاده از ظرفیت‌ دانشگاه‌ها و ایده‌های فناورانه سال آینده برگزار خواهد شد که بهمن‌ماه فراخوان آن با محورهای پژوهشی و فناورانه اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

 

برچسب: ایمیدرو ، جهان اقتصاد ، صنایع معدنی ، دانش بنیان ، دیجیتال ، اخبار روز ، فولاد سبز ، ایمینو



https://jahaneghtesad.com/direct/391


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |