یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8314 17:43 1402/07/21

دید مدیریتی صنعتی در هوش مصنوعی نداریم

دسته‌بندی: صنعت

دید مدیریتی صنعتی در هوش مصنوعی نداریم

دسته‌بندی: صنعت

محمد علی اخائی، استاد دانشگاه تهران در نخستین همایش بین المللی تحول دیجیتال در فولاد، معدن و صنایع معدنی، در کشور مشکلی برای انجام کارهایی که در خصوص تحلیل داده باشد وجود ندارد. شرکت‌های داخلی به اندازه کافی بر روی این موضوع کار کرده‌اند. گیر ما در هوشمندسازی صنایع، فنی نیست. گیر اصلی دید مدیران است.

اخائی گفت: هوش مصنوعی چیزی است که به جای ما می‌خواند و می‌بیند داده‌ها را تحلیل می‌کند و به زودی می‌تواند خلاقیت داشته باشد و تصمیم گیری کند. استفاده از هوش مصنوعی به دیدگاه مدیران ربط دارد. هوش مصنوعی در نظارت و کنترل در زمان واقعی به ما کمک می‌کند. در زمان استفاده از هوش مصنوعی، به جای آدم، ماشین بر کار نظارت و کنترل دارد. ماشین خسته نمی‌شود و می‌تواند داده‌های گذشته را کامل به یاد داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در اکثر شرکت‌های فولادی بزرگ هوشمندسازی به عنوان هسته مرکزی استفاده شده است. به دلیل تحریم و هزینه پایین انرژی در کشور، کمتر به سمت هوشمندسازی رفته‌ایم. لازمه استفاده از هوشمندسازی، نیازمند استفاده از یک کارگاه داده و سنسورهای مخصوص است. تحلیل داده‌ها به ما کمک می‌کند قبل از خراب شدن ماشین‌ها از اشکالات آن با خبر شده و پیشگیری کنیم. نمونه جهانی استفاده از هوش مصنوعی در صنعت فولادسازی، تاتا استیل است. هوش مصنوعی در بعضی جاها، مدیریت مصرف برق را به عهده دارد و یا با استفاده از سنسورها، کار می کند. در برخی جاها، کیفیت دستگاه‌ها را نشان می‌دهد.

اخائی در ادامه افزود: نزدیک ۷ درصد آلودگی هوا به دلیل صنایع فولاد است و کشورها به این سمت رفتند که به سمت کمتر آلوده‌تر کردن هوا با استفاده از هوش مصنوعی در فولاد بروند. بینایی ماشین می تواند به ما کمک کند از سلامت کارکنان مطمئن شویم. مثلا کارمند کلاه گذاشت یا نگذاشته، جایی که نباید برود رفته یا نرفته، سر کار با تلفن حرف نمی‌زند، کلاً کنترل کارکنان را انجام می‌دهد. 

این استاد دانشگاه افزود: در کشور مشکلی برای انجام کارهایی که در خصوص تحلیل داده باشد وجود ندارد. شرکت‌های داخلی به اندازه کافی بر روی این موضوع کار کرده‌اند. گیر اصلی دید مدیران است. گیر ما در هوشمندسازی صنایع، فنی نیست. هر چیزی که توسط انسان تشخیص داده می‌شود، توسط ماشین هم تشخیص داده می‌شود. در مناطق ممنوعه و خطرناک می‌توان از ماشین استفاده کرد. مجموعه‌های هوش مصنوعی ما با وجود نیازی که در داخل به آنها است، اما مجبورند اطلاعات خود را خارج از ایران و در کشورهای حوزه خلیج فارس بفروشند. صادرات به خارج خوب است اما کیفیت کار، افزایش بهره‌وری، امنیت کارکنان، انبارداری و غیره موضوعاتی است که ما در ایران هم به آن نیاز داریم و فقط نیاز خارجی‌ها نیست. باید توسعه دید داشت و از این جهت باید دید که در یک سال، هزینه‌های اولیه شرکت‌ها تامین می‌شود. این کار از لحاظ امنیتی ممکن است خطرناک باشد، اما مزایایی دارد که می‌تواند هزینه‌های امنیتی و هزینه‌های نصب اولیه را به صورت کامل پوشش دهد .شمارش تعداد و کنترل کیفیت با هوش مصنوعی اصلا سخت نیست. خیلی از کارهای هوش مصنوعی در کشور شدنی است فقط باید به مدیران آموزش داد که چگونه از آن استفاده کنند.

 
برچسب: ایمیدرو ، همایش ، صنعت و معدن ، اخبار روز، جهان اقتصاد



https://jahaneghtesad.com/direct/8314


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |