پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 3637 20:38 1402/03/18

خلأ بیمه ای و عدم عدالت در پرداخت حقوق، مهم ترین مشکلات کارگران معادن زغالسنگ کوهبنان

دسته‌بندی: استان‌ها ، معادن

خلأ بیمه ای و عدم عدالت در پرداخت حقوق، مهم ترین مشکلات کارگران معادن زغالسنگ کوهبنان

دسته‌بندی: استان‌ها ، معادن

جمعی از کارگران معادن زغالسنگ کوهبنان خلأ بیمه ای را یکی از مشکلاتی عنوان کردند که در آینده بازنشستگی آنها تأثیر منفی دارد و همچنین خواستار عدالت در پرداخت حقوق کارگران معادن زغالسنگ شدند.

فرماندار کوهبنان به همراه فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کوهبنان و جمعی از مسؤولان به صورت سرزده از معدن ۱۲-۱۴ این شهرستان بازدید و با کارگران و روسای معدن دیدار کردند.

در این دیدار که بیش از سه ساعت طول کشید کارگران در فضایی آرام و در محوطه معدن مسائل و مشکلات خود را مطرح و در ادامه کمیسیون کارگری در محل دفتر معدن برگزار شد.

مجید توکلی فرماندار کوهبنان در این جلسه خواستار استقرار سرویس ایاب و ذهاب کارگران، پرداخت حقوق و مزایای کارگران بر اساس قانون کار با رعایت عدالت، توجه به ایمنی معدن و تلاش در راستای افزایش تولید شد.

فرماندار کوهبنان گفت: رفع مشکلات مربوط به خلأ بیمه ای کارگران، اجرای طرح طبقه بند در تمام معادن دولتی و خصوصی بر اساس قانون کار، افزایش ایمنی در معادن دولتی و خصوصی، تلاش برای به روز شدن تجهیزات معادن ، مساعدت در راه اندازی افق های جدید و جذب نیروی جوان و بانشاط از جمله اقداماتی است که با مساعدت نماینده مردم زرند و کوهبنان در حال پیگیری است.

شرکت های دانش بنیان به کمک معادن زغالسنگ بیایند

وی بیان داشت : بیش از ۳۰۰۰ هزار کارگر در معادن دولتی و خصوصی کوهبنان کار می کنند و در کنار آنها دو کارخانه زغالشویی در شهرستان فعال است.

توکلی با تأکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان در زمینه فرآوری به کمک معادن زغالسنگ کوهبنان بیایند، گفت: ما هم در این زمینه آماده هرگونه همکاری هستیم.

وی تاکید کرد: برای کاهش حوادث معدنی و جلوگیری از حوادث فوتی و جرحی رعایت نکات ایمنی در معادن به شدت مورد توجه است و نظارت کامل، جدی و مستمر توسط بازرسان و کارشناسان اداره کار انجام می شود.

توکلی خاطرنشان کرد: شهرستان کوهبنان دارای عرصه های غنی معادن زغال سنگ، سرب و روی، مس، آهن و خاک نسوز است و بخش قابل توجهی از مردم شهرستان و سایر استان های کشور از دهه ۴۰ در این معادن مشغول به کار هستند.

وی افزود: از جمله مهمترین مشکلات کارگران معادن زغالسنگ کوهبنان و بخش طغرالجرد خلا بیمه ای است که باید در این زمینه توسط دولت و مجلس چاره اندیشی انجام شود که این افراد بتوانند از مواهب بیمه استفاده و در زمان مشخص بازنشسته شوند تا زمینه برای جذب نیروی جدید فراهم شود.

گردشگری معدن در کوهبنان کلید خورد

رئیس کمیسیون کارگری کوهبنان گفت: با حضور وزیر میراث فرهنگی در منطقه استارت گردشگری معادن زغالسنگ بخش طغرالجرد کوهبنان زده شد در صدد هستیم که معدن ۱۲ -۱۴ در کنار معادن هشونی و پابدانای جنوبی در راستای گردشگری معادن فعال شود.

مطالبات کارگران معدن زغالسنگ چه بود؟

جمعی از کارگران نیز در این دیدار به بیان مشکلات خود پرداختند.

یکی از کارگران معدن ۱۲-۱۴ بخش طغرالجرد کوهبنان گفت: بعد از سال ها کار در تونل های زیرزمینی و در محیط نمناک از مزایای همکاران رسمی و قرارداد مستقیم معادن دولتی همچون هشونی و معدن اصلی بی بهره هستیم.

وی افزود: از قراردادهای موقت و بدون پشتوانه خود با برخی پیمانکاران خسته شده ایم چراکه در این بین بخشی از حقوق مان از سوی کارفرما پایمال می شود.

یکی دیگر از کارگران معدن زغالسنگ ۱۲-۱۴ نیز اظهار کرد: ما عاشق انقلاب، ولایت و شهدا هستیم و با کمترین امکانات در راستای تولید گام برمی داریم اما صدای درد و غم ما را از اعماق زمین هیچ کس نمی شنود.

وی بیان داشت: زمانی صدای ما شنیده می شود که متاسفانه در اثر ریزش تونل شاهد جان باختن یکی از همکاران در اعماق درونی زمین در زیر خروارها خاک و سنگ باشیم البته این خبر هم به اندازه ی نصف روز توسط خبرنگاران منتشر و به سرعت به فراموشی سپرده می شود.

یکی از مردان زحمتکش معدن ۱۲-۱۴ نیز گفت: با این همه سختی کار و حقوق پایین چگونه می توانم از عهده مخارج زندگی برآیم و همواره باید شرمنده همسر و فرزندان خصوصا فرزند بیمارم باشم.

کارگر دیگری بیان کرد: ما از مسؤولان معادن عدالت در پرداخت حقوق و مزایا را می خواهیم. همه کارگران در معادن زغالسنگ تقریبا در فضای مشابه کار می کنند اما تفاوت حقوق کارگران معادن خصوصی و دولتی خیلی زیاد است در حالی که هم تولید معدن ۱۲-۱۴ بیشتر از معادن دولتی و همجوار است و هم زغالسنگ استخراج شده در معدن ما مرغوب تر از زغال در سایر معادن منطقه است.

یکی دیگر از کارگران گفت: حق بیمه ما به درستی از سوی کارفرمایان به اداره تامین اجتماعی رد نمی شود که این امر موجب خلا بیمه ای و مشکلات عدیده در زمان بازنشستگی می شود.

وی ادامه داد: طرح طبقه بندی که سال ها پیش مصوب شده و در بسیاری از معادن زغالسنگ منطقه در حال اجراست که ضرورت دارد در این معدن هم اجرا شود تا گرهی از مشکلات زندگی ما باز شود.

برچسب: جهان اقتصاد ، بیمه ، دانش بنیان ، گردشگری ، بازنشستگی ، اخبار روز ، زغال سنگ کوهبنان ، مجید توکلی



https://jahaneghtesad.com/direct/3637


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |