یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6751 15:45 1402/05/31
جهش هزار و ۸۰۰ درصدی قیمت این غذا فقط در ۶ سال!

جهش فضایی قیمت های غذا در رستوران

دسته‌بندی: بازارچه
جهش هزار و ۸۰۰ درصدی قیمت این غذا فقط در ۶ سال!

جهش فضایی قیمت های غذا در رستوران

دسته‌بندی: بازارچه

انتشار تصویری از منو یک رستوران در توئیتر مورد توجه بخشی از کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفته است.

انتشار تصویری از منو یک رستوران در توئیتر مورد توجه بخشی از کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفته است. یکسری از آنها دیجیتالی بودن منو رستوران را سوژه کردند، یک نفر با مقایسه منو مربوط به ابتدای سال ۱۳۹۶، به جهش قیمت‌ها در این شش سال اشاره کرده و یک نفر دیگر از هزینه‌های بالای این کسب‌وکار نوشته است. در همین شش سالی که قیمت هر پرس ته‌چین با ماهیچه از ۳۱ هزار تومان به ۵۸۰ رسیده، هر کیلو مرغ به‌جای ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان، حدود ۸۱ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت برنج درجه یک ایرانی تقریبا سه برابر شده و در یک‌سری از قصابی‌ها خرید هر کیلو گوشت خورشتی نزدیک ۶۰۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد. به همین خاطر شرایط در اغلب رستوران‌های معروف تهران یک‌جور است و سفارش هر پرس باقالی‌پلو با ماهیچه از رستورانی دیگر کمی بیش از ۹۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

منو رستوران

گران‌ترین غذایی که از رستوران می‌شود سفارش داد، ته‌چین ویژه با ماهیچه است. قیمت ته‌چین ویژه با ماهیچه در رستوران ها به ۵۸۰ هزار تومان رسیده، اما عکسی که از منو شش سال قبل همین رستوران ها در توئیتر وایرال شده، نشان می‌دهد آن موقع قیمت همین غذا ۳۱ هزار تومان بوده است. از ۱۳۹۶ تا الان قیمت ته‌چین ویژه با ماهیچه در رستوران حدود ۱۸ برابر شده که معادل جهش هزار و ۸۰۰ درصدی است. با این اوصاف خرید چهار پرس ته‌چین با ماهیچه‌ای که آن موقع ۱۲۴ هزار تومان هزینه داشته الان برای یک خانواده با این تعداد دو میلیون و ۳۲۰ هزار تومان آب می‌خورد. یا مثلا چلوکباب ویژه که شش سال قبل ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شد، الان ۲۳۵ هزار تومان قیمت دارد و نسبت به آن موقع ۱۵ برابر گران شده است. زوج و فرد بودن برنامه خورشت قیمه و قورمه تنها چیزی است که در منو رستوران ها نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۶ عوض نشده.

قیمت چلو خورشت قیمه، آن موقع ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما الان کسی که در روز‌های زوج همین غذا را از رستوران ها سفارش می‌دهد، باید ۲۱۵ هزار تومان (۱۷ برابر بیشتر) هزینه کند. دقیقا مثل چلوخورشت قورمه که قیمتش در این مدت از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۱۵ هزار تومان رسیده است. زیر همان عکسی که از منو شش سال قبل رستوران ها در توئیتر منتشر شده، کاربر دیگری منو متعلق به سال ۱۴۰۰ همان رستوران را ارسال کرده و نوشته: «این منو برای یک‌سال و نیم پیشه.»‌

آن زمان همان ته‌چین ویژه با ماهیچه را می‌توانستیم از رستوران ها با قیمت ۳۱۳ هزار تومان بخرید که الان قیمت این غذا ۱.۸ برابر شده است. اواخر سال ۱۴۰۰ هر پرس زرشک‌پلو با مرغ را در رستوران ها ۱۳۷ هزار تومان می‌فروختند و بعد یک سال و نیم شاهد رشد ۱.۵ برابری قیمت زرشک‌پلو با مرغ در رستوران ها هستیم. چلوخورشت خلال هم که یک سال و نیم پیش ۱۳۵ هزار تومان فروخته می‌شد، الان ۲۸۰ هزار تومان قیمت دارد. از یک طرف دیگر دیجیتالی بودن منو رستوران ها هم تبدیل به سوژه دیگری برای کاربران توئیتر شده است.

منو رستوران (قیمت به تومان):

انواع غذا سال ۱۳۹۶ یک سال و نیم قبل مرداد ۱۴۰۲
ته‌چین ویژه با ماهیچه 31 هزار 313 هزار 580 هزار
چلو کباب ویژه 15 هزار 140 هزار 235 هزار
مثل چلوخورشت قورمه 12 هزار و 500 119 هزار 215 هزار
چلو خورشت خلال - 135 هزار 280 هزار
باقلی‌پلو با مرغ 14 هزار و 500 143 هزار 222 هزار
ششلیک شاندیز با برنج 34 هزار و 500 265 هزار 580 هزار
جوجه‌کباب با استخوان با برنج 24 هزار و 500 179 هزار 235 هزار
چلو کباب برگ 17 هزار و 500 215 هزار 380 هزار

 

منبع: تیترکوتاه

 

برچسب: جهان اقتصاد ، برنج ، قیمت برنج ، گوشت قرمز ، رستوران ، قیمت غذا ، اخبار روز ، ته چین ، گوشت خورشتی ، ماهیچه ، قیمه ، چلو خورشت قیمه



https://jahaneghtesad.com/direct/6751


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |