چشم انداز ۱۴۰۷ فولاد اکسین در مسیری پر از مانع

شرکت فولاد اکسین هر چند در تلاش برای جبران گذشته خود است و در سال جاری به موفقیت‌های بسیاری دست یافته، اما فراموش نکنیم چالش‌های زیادی در مسیر تحقق چشم انداز آن وجود دارد.

شناسه خبر: 12939
چشم انداز ۱۴۰۷ فولاد اکسین در مسیری پر از مانع

شرکت فولاد اکسین در تلاش است تا با افزایش تولید، سال های گذشته را جبران کند. البته در این مسیر موفق بود و توانست رکورد فروش ماهانه خود را پس از2 سال شکسته و بهمیزان فروش ورق در آذرماه سالجاری را به ۷۸ هزار و ۸۵۳ تن برساند.

مدیران این مجموعه معتقد هستند که این رکورد در حالی شکسته شده است که بازارهای داخلی و خارجی در شرایط رکودی قرار دارد. اما در حالی این اتفاقات رخ داد و اکسین توانست به رکوردزنی برسد که با چالش های بسیاری هم همراه بود.

تامین مواد اولیه از مهمترین چالش هایی است که فولاد اکسین در بحث تولید با آن مواجه است. برای حل این موضوع پروژه فولاد سازی در دستور کار این مجموعه قراردارد تا بتواند مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ورق را تامین کند.

با بهره برداری از این پروژه با توجه به نیاز شرکت به اسلب کیفی و سنگین با ابعاد موردنظر، میزان تولید ورق ها را به یک میلیون و ۵٠ هزار تن در سال برسد. موضوعی که فروش فولاد اکسین را هم افزایش می دهد.

اما با بهره برداری از این پروژه چالش های پیش رو نیز می تواند بیشتر شود. به عنوان مثال تامین برق و گاز می تواند برای فولاد اکسین جدی تر شود.

فولاد اکسین نمی تواند بدون برنامه ریزی برای حل این چالش ها به سمت اجرای پروژه فولاد سازی برود تا تنها مواد اولیه برای تولید ورق تامین شود.

در همین راستا اجرای پروژه نیروگاه برق ۲٠ مگاواتی به عنوان یکی از پروژه های مهم شرکت در دستور کار قرار گرفت. همچنین در فاز دوم پروژه نیروگاه، یک نیروگاه ۳٠٠ مگاواتی برای تامین برق کارخانه فولادسازی در برنامه های آتی در نظر گرفته شد.

اما در حوزه گاز نیز این مجموعه می تواند با چالش های بسیاری همراه باشد و برنامه های تولیدی دستخوش تغییر شود. در همین زمینه پروژه ساخت مخازن ذخیره گاز پیش از زمستان سال آینده به بهره برداری می رسد تا پیش از اعمال محدودیت ها، گاز مورد نیاز کارخانه، ذخیره سازی شود.

آن طور که پیداست تامین مواد اولیه و همچنین زیرساخت های انرژی از اصلی ترین چالش هایی است که این مجموعه با آن مواجه است. حال مسئله این است در صورت عدم تامین به موقع این نیازها، تولید ورق در این مجموعه با تغییراتی همراه می شود.

در چشم انداز این مجموعه آمده است که تا سال 1407 برترین و پیشرفته ترین مجتمع فولادی منطقه خواهد بود که محصولاتی فناورانه تولید خواهد کرد اما چالش های یاد شده بی شک این چشم انداز را تحت تاثیر قرار می دهد.

امروز در انتهای سال 1402، صنعت فولاد با مشکلاتی در تامین مواد اولیه، تامین برق، گاز و قوانین و مقررات خلق الساعه مواجه است که حتی تحقق برنامه 1404 را هم تحت تاثیر قرار داده، اما در ین بین شرکت های فولادی از جمله فولاد اکسین که تولید کننده محصولی مهم یعنی ورق های طویل است با چالش های مواجه است که ابتدا باید برای حل آن برنامه ریزی داشته باشد.

ارسال نظر