۲۶ هزار میلیارد تومان پروژه در چادرملو آمادۀ بهره‌برداری است

رئیس هیئت‌مدیرۀ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۶ هزار میلیارد تومانی این مجموعه روی تمام طرح‌های توسعه‌ای گفت: این پروژه‌ها هم‌اکنون آماده بهره‌برداری هستند.  

شناسه خبر: 175514
۲۶ هزار میلیارد تومان پروژه در چادرملو آمادۀ بهره‌برداری است

محمود صلاحی ضمن حضور در نمایشگاه فولاد ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: ازجمله این پروژه‌های آمادۀ بهره‌برداری، ۲ واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی است که هرکدام ۱۸۳ مگاوات ظرفیت دارند. ویژگی مهم این نیروگاه‌ها آن است که خود تأمین هستند و به همین دلیل چالش کمبود برق که در تابستان‌ها، به‌ویژه تابستان بسیار گرم امسال که با آن مواجه بودیم، با این نیروگاه‌ها حل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: هم‌چنین یک واحد نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در اردکان داریم که در حال استفاده است و نیروگاه خورشیدی ۱۰‌مگاواتی دوم اردکان نیز آمادۀ افتتاح است و یک واحد ۱۰ مگاواتی خورشیدی دیگر نیز در بهاباد در حال ساخت است.

صلاحی با بیان اینکه معدن فعلی چادرملو رو به اتمام است، تصریح کرد: به همین دلیل، از ۲ سال و نیم پیش، معدن دی ۱۹ با مشارکت چادرملو و سنگ‌آهن مرکزی آغاز به کار کرده که باطله‌برداری آن انجام ‌شده و به‌زودی، با حضور مقامات وزارت صمت یا دولت، افتتاح و آمادۀ بهره‌برداری خواهد شد. سنگ این معدن به کارخانۀ کنسانتره منتقل می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیرۀ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه‌های مهم این شرکت می‌توان به کارخانۀ تولید “بریکت سرد” که دانش‌بنیان است و آمادۀ افتتاح می‌باشد، کارخانۀ “کلاف سرمد” در ابرکوه و کارخانۀ کنسانترۀ یک میلیون تنی در بهاباد اشاره کرد که هر دو آمادۀ افتتاح هستند.

صلاحی اضافه کرد: هم‌چنین، درزمینهٔ مسئولیت‌های اجتماعی، دو مدرسۀ بزرگ در اردکان ساخته‌ایم؛ یک دبیرستان و یک هنرستان که آمادۀ افتتاح هستند.

وی با بیان اینکه خط آب‌رسانی اردکان که از خلیج‌فارس به چادرملو منتقل می‌شود و ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه دبی دارد، گفت: پروژۀ انتقال بخشی از این آب برای صنایع اردکان به‌زودی آمادۀ بهره‌برداری است.

صلاحی با بیان اینکه کارخانۀ گندله‌سازی غدیر در بهاباد نیز تا آخر آبان‌ماه آمادۀ بهره‌برداری خواهد شد، عنوان کرد: ما هم‌چنین یک پروژۀ جدید با هزینۀ ۴۷ میلیون یورو به نام کارخانۀ “کلاف آریایی” برای میبد در دست اقدام داریم که مناقصۀ آن برگزار شده و پیمانکار انتخاب شده است و این پروژه نیز به‌زودی شروع خواهد شد.

وی در خصوص همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت چادرملو از آن‌ها، اذعان داشت: ما در حال حاضر دیسپچینگ معدن را به مدت دو سال به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کرده‌ایم. همچنین پروژۀ “بریکت سرد” که دانش‌بنیان است را نیز آغاز کرده‌ایم. در تمامی طرح‌هایمان، ابتدا آن‌ها را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کنیم و سپس مراحل اجرایی را ادامه می‌دهیم.

صلاحی یادآور شد: درزمینهٔ قطعه‌سازی نیز شرکت‌های دانش‌بنیان کمک‌های قابل‌توجهی به ما کرده‌اند. به‌عنوان مثال، در نشریۀ داخلی چادرملو به‌وضوح نشان داده‌ایم که هزاران قطعه‌ای که پیش‌ازاین از خارج وارد می‌شد، اکنون به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تولید می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیرۀ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، بومی‌سازی قطعات را بخشی از این تلاش‌ها دانست و گفت: ما با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد می‌بندیم و آن‌ها بر اساس نیازهای ما، فرآیند بومی‌سازی قطعات را آغاز می‌کنند. ما به این شرکت‌ها اعلام می‌کنیم که مصرف هر قطعه در طول سال چه مقدار است و آن‌ها با کمک متخصصین داخلی چادرملو به تولید این قطعات مشغول می‌شوند. در همین رابطه تاکنون تعداد زیادی از این قطعات بومی‌سازی شده و در حال تولید هستند.

صلاحی در پایان بیان کرد: سرمایه‌گذاری ما روی تمامی طرح‌های توسعه‌ای بالغ‌بر ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است که این طرح‌ها هم‌اکنون آمادۀ بهره‌برداری هستند. از این میزان، ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی معادل ۲۵۰ میلیون یورو ارزش دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار