عبور "چادرملو" از محدودیت های برق؛

ثبت رکوردهای ساخت نیروگاه و تولید فولاد

امیرعلی طاهرزاده مدیر عامل معدنی و صنعتی چادرملو خبر داد: با راه اندازی واحدهای جدید نیروگاهی، این شرکت از محدودیت های برق عبور و در تولید نیز رکورد ثبت کرده و این روند تولید می تواند در سال های آتی افزایشی باشد.

شناسه خبر: 174948
 ثبت رکوردهای ساخت نیروگاه و تولید فولاد

به گزارش جهان اقتصاد ، وی با اشاره به راه اندازی واحد دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو طی روزهای اخیر، اظهار داشت: واحد جدید از ظرفیت تولید 183 مگاوات نیروی برق برخوردار است که با احتساب نیروگاهی که در خرداد ماه راه اندازی شد، 366 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزوده شده است.

طاهرزاده با یادآوری اینکه اقدامات فوق سبب شد این شرکت تولید فولاد را در تابستان انجام دهد، گفت: پیوستگی فعالیت، در عمل سبب تولید ۵۶۱ هزار تن فولاد در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نیمه اول امسال شد.

وی تاکید کرد: این دو نیروگاه هر یک به طور متوسط سه ماه زودتر از برنامه وارد مدار تولید برق شدند که این امر رکوردی در راه اندازی برجای گذاشت.

طاهرزاده ادامه داد: ایستگاه تقلیل فشار گاز چادرملو نیز در حداقل زمان ممکن ساخته شد.

به گفته طاهرزاده، افتتاح نیروگاه های چادرملو در راستای تفاهمنامه سال 1400 وزارتخانه های صمت و نیرو و راهبری ایمیدرو محقق شده که طبق آن میزان برق مصرفی مجموعه چادرملو از نیروگاه های "خود تامین" صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: طبق پیوست تفاهمنامه بین دو وزارتخانه، اکنون نیروگاه های جدید راه اندازی شده، "خودتامین" و ویژه مصرف شرکت محسوب می شوند.

مدیر عامل معدنی و صنعتی چادرملو درباره ظرفیت های تولید برق شرکت، گفت: این شرکت پیشتر برق نیروگاه 500مگاواتی ( نیروگاه نخست) خود را در اختیار شبکه سراسری می داد و سپس اقدام به خریداری آن می کرد اما در سال جاری دو نیروگاه 183 مگاواتی به مجموع ظرفیت تولید 366مگاوات راه اندازی کرد تا مشمول محدودیت های برق شبکه نباشد .

وی با اعلام اینکه در حال حاضر با احتساب دو نیروگاه (10مگاواتی) خورشیدی، ظرفیت تولید برق "چادرملو" به حدود 900 مگاوات رسیده است، خبر داد: طی ماه آینده یک نیروگاه جدید خورشیدی به ظرفیت 10مگاوات در بهاباد و سال آینده نیز نیروگاه 100مگاواتی خورشیدی خضرآباد در استان یزد به بهره برداری خواهد رسید.

طاهرزاده همچنین به شروع انجام مطالعه نحوه عملیاتی شدن واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو اشاره کرد و گفت: با توجه به بهره برداری واحدهای گازی نیروگاه سیگل ترکیبی، برنامه ریزی نحوه اجرای واحد بخار این نیروگاه به ظرفیت تولید 180مگاوات در دست انجام است که بدین ترتیب ( و با توجه به راه اندازی دو نیروگاه در سال جاری)، برنامه راه اندازی نیروگاه دوم چادرملو به ظرفیت 546مگاوات، کامل می شود.

به گفته وی، مجموع ارزش سرمایه گذاری این نیروگاه سیکل ترکیبی و تاسیسات جنبی حدود 290 میلیون یورو برآورد می شود .

ارسال نظر