پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو؛ قبل یا بعد از فروش؟

همانطور که از نام این دیون قانونی یعنی مالیات نقل و انتقال خودرو مشخص است، تسویه آن باید به‌هنگام فروش ماشین باشد؛ اما اینکه قبل یا بعد از زمان فروش است یا اینکه هزینه آن چقدر است و تسویه این هزینه بر عهده کیست، سوالاتی است که با شنیدن نام «مالیات نقل و انتقال ماشین» به ذهن فروشندگان خودرو همچنین خریداران آن می‌رسد.

شناسه خبر: 16430
پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو؛ قبل یا بعد از فروش؟

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

همانطور که از نام این دیون قانونی یعنی مالیات نقل و انتقال خودرو مشخص است، تسویه آن باید به‌هنگام فروش ماشین باشد؛ اما اینکه قبل یا بعد از زمان فروش است یا اینکه هزینه آن چقدر است و تسویه این هزینه بر عهده کیست، سوالاتی است که با شنیدن نام «مالیات نقل و انتقال ماشین» به ذهن فروشندگان خودرو همچنین خریداران آن می‌رسد.

چه کسانی باید مالیات نقل و انتقال خودرو را بدهند؟

تمام فروشندگان ماشین، باید مالیات انتقال خودرو را بدهند؛ تنها چند استثنا در این میان وجود دارد که شامل ماشین‌های شناور، راه‌سازی، کشاورزی، کارگاهی و معدنی می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که علاوه‌بر مالکان خودرو، مالکان موتورسیکلت هم باید مالیات انتقال موتور را هنگام فروش آن تسویه کنند.

تسویه مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟

تسویه مالیات فروش خودرو مانند تسویه عوارض‌ها و استعلام خلافی خودرو با شماره پلاک ماشین یا اطلاعات مالک، برعهده فروشنده است. درصورتی که طرفین به توافق رسیده باشند، این امکان وجود دارد که هزینه مالیات نقل و انتقال ماشین برعهده خریدار قرار بگیرد.

چطور مالیات انتقال خودرو را محاسبه کنیم؟

محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو ، فرمول‌های خاص خودش را دارد؛ اما چیزی که مشخص است عواملی است که هنگام معامله ماشین، هزینه مالیات نقل و انتقال را افزایش یا کاهش می‌دهد.

قیمت روز خودرو به‌همراه داخلی بودن و خارجی بودن آن بر تعیین نرخ مالیات انتقال تاثیر دارد. قیمت روز خودرو نیز به سال تولید خودرو و مدل آن وابسته است.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو چقدر است؟

هزینه مالیات نقل و انتقال ماشین‌های داخلی ۱٪ قیمت به‌روز خودرو و هزینه مالیات نقل و انتقال ماشین‌های خارجی ۲٪ قیمت به‌روز خودرو است.

بهترین روش استعلام مالیات نقل و انتقال ماشین

قبضینو بهترین روش استعلام مالیات نقل و انتقال ماشین است؛ چرا که آخرین جزئیات مربوط به مالیات را به شما نمایش می‌دهد همچنین امکان پرداخت از درگاه سامانه مالیاتی کشور را فراهم می‌کند.

علاوه‌بر این، قبضیو سامانه‌ای است که به شما کمک می‌کند بسیاری از خدمات مربوط به خودرو یا موتور مانند خلافی خودرو را به‌صورت آنلاین در دسترس داشته باشید.

برای پرداخت مالیات نقل و انتقال از قبضینو باید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. وارد سامانه یا اپلیکیشن قبضینو شده و «مالیات نقل و انتقال خودرو» را از منوی خدمات انتخاب کنید.
  2. پلاک ماشین و کد ملی مالک را وارد کرده و دکمه «استعلام مالیات نقل و انتقال» را بزنید.
  3. هزینه استعلام مالیات را پرداخت کرده و بعد از بررسی اطلاعات خودرو و مبلغ مالیات، وارد مرحله پرداخت شوید.
  4. گواهی تکمیل پرداخت و گواهی تسویه مالیاتی خودروی خود را از سامانه مالیاتی کشور دریافت کنید تا بتوانید آن را در سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک وارد کنید.

چه زمانی باید مالیات نقل و انتقال ماشین را پرداخت کرد؟

پرداخت مالیات نقل و انتقال ماشین حتما باید قبل از گرفتن نوبت در سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک انجام شود.

اگر شما مالیات انتقال ماشین را تسویه نکرده باشید، امکان گرفتن نوبت برای تعویض پلاک در سامانه مرتبط را نخواهید داشت؛ چرا که، در این سامانه برای رزرو نوبت تعویض پلاک، کد پیگیری پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو درخواست می‌شود.

پرداخت مالیات خودرو و خلافی،‌ ملزومات فروش خودرو!

تا اینجا درمورد مالیات نقل و انتقال ماشین و لزوم تسویه آن پیش از مراجعه به سامانه نوبت‌دهی راهور صحبت کردیم؛ اما خوب است بدانید که علاوه‌بر مالیات، پرداخت خلافی نیز برای تعویض پلاک اجباری است.

شما درصورتی که خلافی ماشین را تسویه نکرده باشید، نمی‌توانید تعویض پلاک را انجام دهید؛ البته، می‌توانید نوبت تعویض پلاک را بگیرید اما باید در مراکز تعویض پلاک، مفاصا حساب خلافی خودرو را تحویل دهید.

در نتیجه، بهتر است که خلافی و مالیات نقل و انتقال را همزمان پیش از اقدام به فروش تسویه کنید تا این دیون قانونی، در مسیر فروش خودرو برایتان دردسرساز نشود.

قبضینو؛ ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مالیات خودرو و خلافی

خبر خوب این است که قبضینو، علاوه‌بر خدمت مالیات انتقال، خدمت پرداخت خلافی را نیز ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از این سامانه برای پرداخت تمام دیون قانونی زمان فروش خودرو استفاده کنید و خیال خودتان را راحت کنید!

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار