توان تولید نفت در ایران ۴۰ درصد افزایش یافت

تولید روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام

جواد اوجی وزیر نفت گفت: با افزایش سرمایه‌گذاری در طرح‌های نیمه‌تمام در دو سال اخیر ۴۰ درصد به توان تولید نفت کشور افزوده شده است؛ روزی که کارم را در وزارت نفت آغاز کردم تولید عملیاتی نفت خام روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود، اما امروز این رقم به روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ تا ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.

شناسه خبر: 7297
تولید روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: مناطق نفت‌خیز جنوب با تشکیل حلقه‌های فکری و پژوهشی درصدد آن است که با تولیدات بار اول و طرح‌های فناورانه، محصول‌های پایین‌دستی را بیش از پیش گسترش دهد.

وی افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خوراک همه پالایشگاه‌های کشور، گاز پتروشیمی‌های زیر مجموعه بندر امام و ۷۵ درصد صادرات نفت کشور را به‌عهده دارد.

دانشی از بهره‌برداری ۱۷ پروژه تا کنون و ۷۷ پروژه تا پایان سال خبر داد که در مجموع این پروژه‌ها نقش بسزایی در نگهداشت تولید و ارتقای توان عملیاتی خواهند داشت.

بهره‌برداری از ۵ حلقه چاه میدان نفتی کبود

علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آئین بهره‌برداری از طرح توسعه میدان نفتی کبود در سالن اجتماعات سد کرخه اندیمشک، با قدردانی از تلاش همه کارکنان صنعت نفت جنوب گفت: از آغاز شکل‌گیری دولت سیزدهم، نگاه جدیدی در کشور حاکم شد و آن تلاش برای ایجاد تغییر به نفع کشور با اتکا به توان داخلی است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اهمیت پروژه توسعه ۲۸ مخزن گفت: متأسفانه در دولت پیش بعضی از پروژه‌های توسعه متوقف شده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توسعه میدان‌ها به‌خصوص کمتر توسعه یافته در برنامه کاری قرار گرفت.

دانشی ادامه داد: میدان نفتی کبود با دارا بودن دو مخزن بنگستان و آسماری، از جمله میدان‌های کمتر توسعه یافته بود که با کمک پیمانکار داخلی و تجهیزات داخلی، در برنامه کاری قرار گرفت که در چارچوب این طرح حفر ۶ حلقه چاه جدید در دستور کار قرار گرفت که پنج حلقه آن عملیاتی شد و امروز شاهد بهره‌برداری از آنها هستیم.

وی درباره طرح توسعه میدان نفتی کبود اذعان کرد: نفت میدان کبود دارای کیفیت خوب و نفت سبک در هر دو مخزن است که با ارزش بالا نسبت به نفت دیگر مناطق، در استفاده از پتروشیمی نیز هزینه کمتری دارد.

منبع: مهر

ارسال نظر