یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6504 12:39 1402/05/24
دسته‌بندی: اقتصاد بین الملل

این روزها خبر کاهش ارزش پول روسیه در محافل خبری داغ است؛ اتفاقی که مسلما ریشه در تحریم دارد و گذر زمان اثر آن را بر روی روبل نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد یک تجربه تلخ در تاریخ ارزی ایران در حال تکرار در روسیه است.

آزادسازی منابع ایران از کره جنوبی سر و صدا به پا کرده است. در شرایطی که تا همین ماه قبل حرف از آزادی هفت میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی بود، در هنگام آزادسازی منابع گفته شد که منابع ایران نزد کره جنوبی به شش میلیارد دلار تقلیل یافته است؛ اتفاقی که این روزها محل بحث اخبار اقتصادی است و هرکس قسمتی از این معما را حل می‌کند، ولی آنچه که مشخص است به پول‌های ایران نزد کره جنوبی سود سپرده تعلق نگرفته و تحریم‌ها یکی از عوامل موثر در ناپدیدی یک میلیارد دلار بوده است.

اقتصاد روسیه هم مانند ایران به درد تحریم دچار شده و زخم کهنه‌ای که بر پیکر اقتصاد ایران افتاده است، تازه بر پیکر اقتصاد روسیه خودنمایی می‌کند.

این روزها خبر کاهش ارزش پول روسیه در محافل خبری داغ است؛ اتفاقی که مسلما ریشه در تحریم دارد و گذر زمان اثر آن را بر روی روبل نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد یک تجربه تلخ در تاریخ ارزی ایران در حال تکرار در روسیه است. یکی از مشتریان اصلی نفت روسیه هند است؛ یک متحد دو طرفه آمریکا و روسیه که خلاف خواست آمریکایی‌ها قدم برنمی‌دارد. هند نفت تخفیف خورده روسیه را می‌خرد و هزینه آن را به روپیه در بانک های خود نگه داری میکند، به این روش مشکل ناترازی تجاری خود با روسیه را حل میکند و به بهانه تحریم از پرداخت ارز به روسیه امتناع میکند، در حالیکه هند از تحریم های روسیه حسابی منتفع میشود، پول آن را به دلار نمیدهد، با تخفیف خرید می کند و با پالایش نفت روسیه و صادرات آن سود بهتری کسب می کند، معامله با هند برای روسیه شبیه اتفاقی است که برای ایران و کره جنوبی اتفاق افتاده است، یکی از مقامات روسی چندی پیش اعلام کرد که روسیه مقدار زیادی روپیه در بانک های هند دارد که نمی تواند از آن استفاده کند چرا که به اندازه بدهی خود از هند به کالاهای غیرتحریمی این کشور نیاز ندارد. حال هند هم مانند کره جنوبی خلاف قاعده تعیین شده توسط ایالات متحده عمل نمی کند و همانطور که ایران با وون های در بانک های کره جنوبی بلاتکلیف بود روسیه هم مقدار زیادی روپیه در بانک های هند دارد که درآمد حاصل از تجارت نمی تواند به کمک روبل در بازار ارز بیاید و مانع از سقوط روبل در برابر دلار شود.

 

منبع: اکوایران

 

برچسب: جهان اقتصاد ، دلار ، روسیه ، بازار ارز ، کره جنوبی ، اقتصاد ایران ، هند ، روبل روسیه ، نفت روسیه ، ارزش پول ملی روسیه ، اخبار روز ، ایالات متحده



https://jahaneghtesad.com/direct/6504


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |