جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 3314 18:35 1402/03/13

پتانسیل ارزآوری ۳۰ میلیارد دلاری تولید کاتد مس در کشور/ وزارت صمت بستر واردات ماشین آلات در ابعاد بزرگتر را فراهم کند

دسته‌بندی: صنعت و معدن

پتانسیل ارزآوری ۳۰ میلیارد دلاری تولید کاتد مس در کشور/ وزارت صمت بستر واردات ماشین آلات در ابعاد بزرگتر را فراهم کند

دسته‌بندی: صنعت و معدن

بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران گفت: هدف گذاری تولید یک میلیون تن کاتد مس می‌تواند ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری به دنبال داشته باشد هرچند باید توجه داشت که این حوزه پتانسیل ارزآوری ۳۰ میلیارد دلاری را نیز دارد؛ مشروط بر اینکه ۲.۵ تا ۳ میلیون تن کاتد مس به تولید برسانیم.

بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران اظهار داشت: ذخایر ارزشمندی از فلز مس در کشور وجود دارد که اکتشافات تکمیلی این منابع هنوز انجام نشده است. با ۵۵ میلیون تن فلز محتوایی که در کشور وجود دارد و ۶ درصد از ذخایر دنیا را در اختیار داریم.

وی افزود: براساس استانداردهای جهانی رایج حوزه مس، ۳ تا ۵ درصد از ذخایر، استخراج و صرف تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر می‌شود. اما مبتنی بر این استانداردها ما در ایران در حال حاضر کمتر از نیم درصد استخراج داریم، این در حالی است که قاعدتاً باید ۱.۵ تا ۲.۵ میلیون تن کاتد مس به تولید برسانیم و در صنایع هایتک مورد استفاده قرار بدهیم.

رئیس انجمن مس ایران تصریح کرد: اکنون سهم تولید بخش خصوصی و شرکت ملی صنایع مس ایران به میزان ۳۲۰ هزار تن و هدف گذاری این حوزه یک میلیون تن است که می‌تواند ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری به دنبال داشته باشد. باید توجه داشت که این حوزه پتانسیل ارزآوری ۳۰ میلیارد دلاری را نیز دارد؛ مشروط بر اینکه ۲.۵ تا ۳ میلیون تن کاتد مس به تولید برسانیم.

بهرام شکوری افزود: ضرورت دارد در راستای تحقق این امر سازمان‌هایی مانند منابع طبیعی، محیط زیست، انرژی اتمی و... همراهی لازم را داشته باشند تا با کمترین آسیب به محیط زیست، حیات وحش و... ذخایر بیشتری اکتشاف و مقادیر افزونتری استخراج شود.

او در ادامه عنوان کرد: از سوی دیگر نیز لازم است وزارت صمت بستر واردات ماشین آلات در ابعاد بزرگتر را فراهم کند. امروز معدنکاری با ماشین‌های ۱۰۰ تنی دیگر توجیهی برای افق تولید یک میلیون تنی کاتد مس ندارد و باید ابعاد این ماشین آلات را به ۳۶۰ تن و بالاتر برسانیم. طراحی معادن نیز باید به گونه‌ای باشد که امکان تردد برای این دستگاه‌ها وجود فراهم شود.

رئیس انجمن مس ایران در پایان پیشنهاد کرد: دولت می‌تواند بخشی از منابع درآمد مالیاتی خود از بهره مالکانه معادن و حقوق دولتی را تخفیف دهد تا امکان هزینه این مبالغ در راستای توسعه و دستیابی هر چه سریعتر به تولید یک میلیون تن کاتد مس ایجاد شود؛ در نهایت اگر این امر محقق شود به افزایش درآمد دولت و ارزآوری بیشتر منتهی خواهد شد.

 

 

برچسب: جهان اقتصاد ، بهرام شکوری ، مالیات ، معادن ، شرکت ملی مس ، محیط زیست ، اخبار روز ، انرژی اتمی ، انجمن مس ، منایع طبیعی



https://jahaneghtesad.com/direct/3314


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |