دوشنبه 31 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12180 14:00 1402/11/09

سرانه فضای آموزشی اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است ، یکی از مهمترین مشکلات ما پروژه های مسکن ملی ومهر است

دسته‌بندی: زیربنایی ، آموزش ، استان‌ها

سرانه فضای آموزشی اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است ، یکی از مهمترین مشکلات ما پروژه های مسکن ملی ومهر است

دسته‌بندی: زیربنایی ، آموزش ، استان‌ها

ناصر فتحی مدیر کل نوسازی و توسعه تجهیز مدارس استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت یوم‌الله دهه فجر، با بیان اینکه در استان اصفهان 950 هزار دانش‌آموز در حال تحصیل هستند، اظهار داشت: از مجموع دانش‌آموزان استان اصفهان حدود 780 هزار نفر در مدارس دولتی و 170 هزار نفر در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند و 4 هزار و 400 فضای آموزشی در قالب 35 هزار کلاس به تحصیل دانش‌آموزان تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 450 پروژه درحال اجرا داریم، افزود: این پروژه‌ها به صورت خیری، دولتی و مشارکتی ساخته می‌شوند و در حال حاضر  80 درصد از پروژه‌های حال حاضر سازمان نوسازی مدارس استان مشارکتی و مردمی هستند و 20 درصد آنها به صورت دولتی ساخته می‌شوند. همچنین از مجموع پروژه‌های در حال اجرا حدود 60 پروژه ورزشی وجود دارد که شامل زمین چمن، استخر و غیره می‌شود.

 

سرانه فضای آموزشی اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان با بیان اینکه استاندارد سرانه کشوری فضای آموزشی 8 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است، خاطرنشان کرد: متأسفانه سرانه فضای آموزشی در سطح کشور پایین‌تر از حد استاندارد و حدود پنج و 2 دهم به ازای هر دانش‌آموز است که این میزان در استان اصفهان به پنج و 8 دهم مربع رسیده و خوشبختانه سرانه استان از متوسط سرانه کشوری بالاتر است و این موضوع نویدبخش است.

وی تاکید کرد: اگرچه سرانه فضای آموزشی در استان اصفهان بالاتر از متوسط کشوری است اما این بدان معنا نیست که ما در حوزه فضای آموزشی مشکل نداریم بلکه نشان می‌دهد که ما با مشکلاتی نظیر فضاهای تخریبی و لزوم مقاوم‌سازی فضاها، سرانه نقطه‌ای و حاشیه‌نشینی مواجه هستیم و در این راستا سرانه فضای آموزشی در 9 منطقه استان از جمله 6 ناحیه کلان‌شهر اصفهان، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر و زیرین‌شهر از متوسط سرانه کشوری پایین‌تر است و این مناطق با مشکلات حاشیه‌نشینی مواجه هستند.

 

تحویل بیش از هزار کلاس درس در دولت سیزدهم

فتحی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس استان در دولت سیزدهم 250 پروژه را تحویل داده، متذکر شد: این تعداد پروژه در قالب هزار و 220 کلاس با زیربنای 200 هزار مترمربع و با اعتباری بالغ بر هزار و 600 میلیارد تومان اجرا شده و حدود 37 هزار دانش‌آموز از فضای ایمن و نوساز بهرمند شدند.

وی با بیان اینکه از پروژه‌های تحویل شده حدود 230 پروژه مختص فضاهای آموزشی و 20 پروژه شامل فضای ورزشی می‌شود، یادآور شد: از مجموع پروژه‌های تحویل شده حدود 72 درصد شامل پروژه‌های شهری و 28 درصد پروژه‌های روستایی بوده و از این مقدار 66 درصد مشارکتی، 17 درصد مردمی و 17 درصد دولتی ساخته شده است.

به گفته این مقام مسئول از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون 28 هزار کلاس استان نوسازی و تحویل شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اذعان داشت: در سال جاری 83 پروژه در قالب 433 کلاس و زیربنای 60 هزار مترمربع داشتیم که برای این پروژه‌ها حدود 660 میلیارد تومان هزینه کردیم و از این تعداد 64 درصد پروژه‌ها به صورت مشارکتی بوده و 28 درصد مردمی و 8 درصد پروژ‌ه‌ها دولتی ساخته شدند.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی مدارس از مجموع پروژه‌های سال جاری 77 پروژه مختص فضاهای آموزشی، 2 پروژه به هنرستان و 4 پروژه به فضاهای ورزشی اختصاص یافته است.

 

توسعه هنرستان‌ها در اولویت برنامه هفتم است

وی با تاکید بر اینکه توسعه،تجهیز و نوسازی هنرستان‌ها از اولویت‌های مهم دولت در برنامه ششم و هفتم است، خاطرنشان کرد: تمایل دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها افزایش یافته و بر همین اساس ساخت و توسعه هنرستان‌ها در اولویت سازمان نوسازی و مدارس است؛ البته هنرستان‌ها به دلیل وجود کارگاه‌های مختلف جزو پروژه‌های پرهزینه به شمار می‌آیند و به منابع متعددی نیاز دارند با این حال هم دولت و هم خیرین توسعه هنرستان‌ها را در دستور کار قرار دارند چون می‌دانند که رشد صنعت، کشور و دانش‌آموزان در گرو توسعه هنرستان‌هاست.

فتحی با اشاره به فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر به پروژه‌هایی که تا پایان سال تحویل می‌دهند پرداخته و گفت: قرار است که تا پایان سال 30 پروژه با 155 کلاس را تحویل دهیم که این پروژه‌ها در مساحتی بالغ بر بیست هزار و 500 مترمربع ساخته خواهند شد و به  198 میلیاردتومان هزینه نیاز دارند. همچنین از این تعداد پروژه 37 درصد به صورت مشارکتی ساخته شده و 50 درصد آن مردمی و 13 درصد دولتی هستند.

 

بخاری‌های 700 کلاس تا پایان سال جمع‌آوری خواهد شد

وی با بیان اینکه استانداردسازی فضاهای آموزشی یکی از شایسته‌ترین خدمات دولت سیزدهم است، گفت: در این راستا استانداردسازی سیستم گرمایشی فضاهای آموزشی در دستور کار قرار گرفت و دولت منابع خوبی را برای جمع‌آوری بخاری‌ها از کلاس درس و تجهیز آنها به پکیج پیش‌بینی کرده و به‌شی از آن محل پرداخت قبوض گاز  تأمین می‌شود.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس یادآور شد: در سال 1392 حدود 23 هزار بخاری در کلاس‌های درس استان مورد استفاده قرار می‌گرفت که از آن زمان تا کنون حدود 17 هزار کلاس استاندارد‌سازی‌ شده و تلاش داریم که تا پایان سال بخاری‌های 700 کلاس دیگر جمع‌آوری شوند و در این راستا به دنبال تأمین منابع لازم هستیم.

 

5مدرسه در طرح شهید پناهی به بهره‌برداری رسید

فتحی در ادامه به اجرای طرح شهید پناهی در آمورش و پرورش، اظهار داشت: موضوع این طرح جمع‌آوری مدارس کانکسی مستقل بود که بیش از 10 دانش‌آموز داشته باشند و بعد از پایشی که انجام گرفت، حدود هزار و 300مدرسه با ویژگی در کشور شناسایی شدند که از این تعداد تنها 7 مدرسه در استان اصفهان مشمول این طرح شدند و تاکنون 5 مدرسه به بهره‌برداری رسیده است.

 

زیباسازی 4 هزار کلاس در طرح شهید عجمیان 

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان در ادامه به اجرای طرح شهید عجمیان در تابستان گذشته اشاره کرده و گفت: این طرح مردم‌محور بوده و گروه‌های جهادی اجرای آن را بر عهده داشتند و در این راستا حدود 100 هزار کلاس در کل کشور تجهیز و نوسازی شدند که از این میزان 4 هزار کلاس در استان اصفهان بود.

به گفته این مقام مسئول طی دو سال گذشته 98 میلیارد تومان اعتبار به موضوع ایزوگام و آسفالت حیاط مدارس قدیمی استان تخصیص داده شده است که با استفاده از آن 612 هزار مترمربع از فضاهای آموزشی استان  آسفالت و ایزوگام شدند.
19
درصد از مدارس استان نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند

فتحی با بیان اینکه 19 درصد از فضاهای آموزشی استان به مقاوم‌سازی و بازسازی نیاز دارند، اذعان داشت: معضل فرونشست یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ماست و در این راستا مجبور شدیم که حدود 40 مدرسه را به خاطر فرونشست تخلیه کنیم و بر اساس برآوردهای انجام شده بازسازی این مدارس به حدود 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که متاسفانه منابع آن هنوز تأمین نشده است.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس یادآور شد: البته پس از سفر اول ریاست جمهوری به استان نزدیک به 80 میلیارد تومان به نوسازی مدارس اختصاص داده شد و از آن چهل پروژه، 23 پروژه را عملیاتی کردیم اما به دلیل عدم تامین اعتبار کافی، پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی زیادی نداشتند.

وی ادامه داد: در سال 1400 برای مقابله با معضل فرونشست 200 میلیارد تومان اعتبار به استان اصفهان تخصیص داده شد که سازمان برنامه و بودجه کشور تا این لحظه حتی ریال از این مبلغ را تأمین نکرده و علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، حاضر به تأمین این مبلغ نیستند و اگر به همین شکل پیش برویم، امکان ندارد که این پروژه‌ها برای سال آینده به بهره‌برداری برسند.

 

یکی از مهم‌ترین مشکلات ما پروژه‌های مسکن ملی و مسکن مهر هستند

فتحی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ساخت پروژه‌های مسکن مهر و مسکن ملی از مهم‌ترین مشکلات ما هستند، متذکر شد: بر اساس قانون سازمان نوسازی مدارس هیج وظیفه‌ای برای ساخت مدارس و فضای آموزشی در محل مسکن مهر و مسکن ملی ندارد و این وظیفه بر عهده سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان متولی و سازنده این پروژه‌ها گذاشته شده و البته ما نیز از طریق مجمع خیزان و منابعی که داریم، به آنها کمک می‌کنیم.

وی افزود: با این حال سازمان مسکن و شهرسازی تاکنون کمک شایانی به ما انجام نداده و حتی در برخی از مناطق مجبور شدیم که از طریق منابع خودمان فضای آموزشی لازم را ایجاد کنیم.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون هدف‌گذاری سال آینده این ارگان، گفت: برای هدف‌گذاری سال آینده منتظر هستیم تا مشخص شود که چه میزان اعتبار و منابع مالی به ما تخصیص داده خواهد شد اما مطمئنا کمتر از امسال نخواهد بود و برنامه داریم که حداقل 50 درصد از پروژه‌های نیمه‌تمام را به بهره‌برداری برسانیم.

 

 

برچسب: اصفهان ، سرانه فضای آموزشی اصفهان



https://jahaneghtesad.com/direct/12180


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |