یکشنبه 30 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 9286 15:45 1402/08/17
امیدواری سهامداران به آینده بازار سرمایه؛

بورس حرکت شارپ نخواهد داشت اما …

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس
امیدواری سهامداران به آینده بازار سرمایه؛

بورس حرکت شارپ نخواهد داشت اما …

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

بعد از عقبگرد بورس به کمتر از کانال ۲ میلیون واحدی و باز‌پس‌گیری آن در روزهای اخیر شرایط کلی بازار تا حدودی نسبت به هفته‌های قبل و ماه گذشته رو به جلو بوده و خوش بینی به گزارش‌های پیش بینی بورس بازگشته است.

از یک سو در عرصه داخلی خبرهای مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی توانست شوک مثبتی را به بازار وارد کند. از سوی دیگر ریسک خطرات سیاسی و جنگ تا حدود زیادی از ایران دور شد تا سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار امیدوار‌تر باشند.

 

این امیدواری روی تابلو و وضعیت شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن در روزهای گذشته و طی هفته جاری قابل مشاهده بوده است.

 

عوامل اثرگذار بر بورس

امیر علی امیر‌باقری‌ کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به‌طور کلی از دو منظر متفاوت بازار سرمایه قابل تحلیل است. اگر بورس را یک فضای ایزوله‌ای در نظر بگیریم یکی به زاویه عوامل داخلی و دیگر از زاویه عوامل خارجی می‌توان به بازار نگاه کرد.

 

در راس عوامل خارجی عمدتا ریسک‌های سیاسی قرار دارند. به این دلیل که قیمت‌های جهانی در یک کانالی در نوسان است. ریسک‌های سیاسی باعث کاهش «P/E» بازار می‌شود. می‌توان تحلیل کرد که در حال حاضر بورس نسبت به رفع خطر سیاسی خوش‌بین شده است و از این منظر حداقل ذهنیتی در جهت کاهنده برای بازار عمل نمی‌کند.

 

او ادامه داد: از بعد داخلی در راس پارامترهایی که می‌توانند اثر سود و زیانی داشته باشند، نرخ خوراک و نرخ سوخت است که می‌توانیم به این نکته توجه کنیم که دولت در سیاست‌های اقتصادی گذشته خود تعدیلی اعمال کرده و کم‌کم به فضای عقلایی اقتصادی توجه کرده است.

 

او ادامه داد: بنابراین این دیدگاه را می‌توان به میان‌مدت و بلند‌مدت تسری داد که اثر تصمیمات خلق‌الساعه که توسط برخی افراد گرفته می‌شد تا حدودی از فضای بازار کمرنگ شده و ارکان کلان اقتصادی و سکان‌داران اقتصاد به این واقعیت واقف شده‌اند که بازار سرمایه جزو لاینفک اقتصاد ایران است و نمی‌توان با دیدگاه‌های جناحی این بازار را به حاشیه برد و اثرش را کمرنگ کرد.

 

پیش بینی بورس از منظر تکنیکال

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از منظر تکنیکالی بورس در حال حاضر به نقاطی رسیده که انتظار نمی‌رود حرکات شارپی انجام دهد ولی حداقل انتظار داریم حرکت کندل‌ها در چارچوب یک کانال معقول شکل بگیرد.

 

او تصریح کرد: مجددا یادآوری می‌کنم این بازار، بازار سرمایه است و فضای موجود یک فضای سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر نمی‌توان در پیش بینی بورس کوتاه‌مدت و میان مدت، حرکات شارپ افسارگسیخته‌ای را شاهد باشیم، ولی اگر دیدگاه سرمایه‌گذاری بر کلیت فضا حاکم باشد، می‌توان ادعا کرد که در میان‌مدت و بلندمدت بازدهی به مراتب بیشتری از سایر بازارها خواهیم داشت. به شرط آنکه افراد مجهز به دانش تحلیل باشند و سبد مناسب انتخاب کنند و از فضای التهابی‌ای که در فضای مجازی سهم‌ها را پروژه می‌کنند، دوری کنند.

جهان صنعت

برچسب: بورس ، بازار سرمایه ، پیش بینی بورس ، بازارسهام



https://jahaneghtesad.com/direct/9286


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |