شنبه 06 مرداد، 1403

کدخبر: 977 13:20 1401/12/15
نامزد دهمین دوره انتخابات هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

بخش خصوصی حلقه ارتباط اقتصاد ایران با دنیا است

نامزد دهمین دوره انتخابات هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

بخش خصوصی حلقه ارتباط اقتصاد ایران با دنیا است

اقتصاد ایران روزهای سختی را می‌گذراند، اما قطعا این شرایط زیاد دوام نخواهد داشت و در ماه‌های آینده شاهد تغییرات جدی در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهیم بود‌.

هرویک یاری‌جانیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد، با بیان این مطلب افزود: بحرانی شدن وضعیت اقتصاد برای اولین‌بار در ایران اتفاق نیفتاده و آخرین هم نخواهد بود و قطعا ایران هم چون دیگر کشورهایی که بحران را تجربه کرده‌اند، از این شرایط گذر خواهدکرد.

وی ادامه: یکی از نقاط ضعف اقتصاد ایران که بخشی از آسیب‌ها از این محل متوجه اقتصاد کشور شده است، سهم بالای شرکت‌های دولتی از سبد اقتصاد است و درمان آن روی آوردن به خصوصی‌سازی است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان تحریم را عاملی موثر در ایجاد مشکلات اقتصادی کشور خواند، تصریح‌کرد: اگرچه اقتصاد ایران متاثر از چند دهه تحریم تاب‌آوری بالایی دارد، اما تنگ تر شدن حلقه تحریم‌ها در کنار مشکلات ناشی از رکود چند ساله و بحرانی که شیوع کرونا به اقتصاد همه کشورها تحمیل کرد، موجب شد تا اقتصاد ایران تضعیف شود.

وی گفت: برای درمان مشکلات اقتصادی کشور باید درمان‌های مؤثر به کار گرفته شود و از تکرار اشتباهات گذشته خودداری کرد و یکی از اساسی‌ترین مباحث تغییر ماهیت اقتصاد کشور از اقتصاد دولتی و شبه دولتی به اقتصادی است که کاملا در اختیار بخش خصوصی باشد.

یاری‌جانیان با بیان اینکه محوریت بودن بخش خصوصی در حوزه اقتصاد، ایده یا تئوری فردی یا متعلق به کشورهایی خاص نیست؛ توضیح داد: در قریب به اتفاق کشورهای دنیا، محور اصلی اقتصاد بخش خصوصی است و دولت در جایگاه حاکمیت حامی و ناظر است، اما در ایران، بخش خصوصی سهم اندکی از اقتصاد را به خود اقتصاد داده است.

وی اظهارداشت: گذشته از مباحث سیاسی که موجب می‌شود، شرکت‌های دولتی آسیب‌پذیری بالایی داشته باشند و در مواردی چون تحریم نتوانند فعالیت کنند، باید باور داشته باشیم که شرکت‌های بخش خصوصی دیگر کشورها تمایلی به تجارت و همکاری با دولت‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند شرکای تجاری‌شان شرکت‌های بخش خصوصی باشند.

نامزد دهمین دوره انتخابات هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با تأکید براینکه نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که دیگر کشورها اصول و قوانین اقتصادی و تجاری خودشان را برای همکاری با ما نادیده بگیرند، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم به اقتصاد دیگر کشورها تعامل داشته باشیم و با ایشان همکاری کنیم باید قواعد حضور در بازارهای جهانی را بپذیریم.

وی افزود: اقتصاد ایران دو راه پیش رو دارد، یا باید تبدیل به اقتصاد جزیره‌ای شده و روابط اقتصادی با دیگر کشورها را فراموش کنیم و یا باید با تغییر ساختار و بها دادن به بخش خصوصی، زمینه لازم را فراهم کنیم.

یاری‌جانیان با اشاره به انتخابات هیآت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، اظهارداشت: بخش خصوصی اقتصاد ایران اگرچه در سال‌های اخیر به دلیل توسعه شرکت‌های دولتی و همچنین فشار تحریم‌ها تضعیف شده است، اما به دلیل ریشه و قدمتی که دارد همچنان پابرجا است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی نماد حضور و بقای بخش خصوصی اقتصاد ایران هستند و حفط حریم و حرمت آنها بر عهده فعالان بخش خصوصی است و امروز این حرمت نهادن از مسیر حضور و مشارکت در انتخابات میسر می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: حضور در عرصه انتخابات به عنوان نامزد اهمیت زیادی دارد اما آنچه مهمتر است، حضور پرشمار فعالان بخش خصوصی پای صندوق‌های رأی است، اقدامی که می‌تواند به این انتخابات اعتبار مضاعف ببخشد.

وی توضیح داد: مشارکت دارندگان کارت بازرگانی در انتخابات مبین احترام و اهمیتی است که ایشان برای اتاق بازرگانی قائل هستند و هرچه این اعتبار دادن پررنگ‌تر باشد، به تقویت جایگاه و پایگاه اتاق بازرگانی کمک می‌کند.

یاری‌جانیان با بیان اینکه روند انتخابات هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در اعتبار گرفتن آنها اثرگذاری بالایی دارد، مطرح کرد: قطعا دولت و دولتمردان به اتاق بازرگانی که مورد حمایت قریب به اکثریت فعالان بخش خصوصی باشد، توجه بیشتری داشته و به این باور می‌رسند که بخش خصوصی کشور ظرفیت برعهده گرفتن مسؤلیت‌های بیشتری را پیدا کرده است.

وی در پایان گفت: امیدوارم انتخابات اتاق‌های بازرگانی در نهایت سلامت و رعایت حریم‌ها و حرمت‌ها برگزار شود و موجبات عزت بخشیدن بیشتر به بخش خصوصی را فراهم آورد.

 
برچسب: جهان اقتصاد ، تحریم ، اتاق بازرگانی ، خصوصی سازی ، اقتصاد ایران ، اخبار روز ، هرویک یاری جانیان ، تاب آوری



https://jahaneghtesad.com/direct/977


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |