یکشنبه 23 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10495 13:45 1402/09/21

اما و اگرهای صعود دوباره بورس

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

اما و اگرهای صعود دوباره بورس

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

همانگونه که در گزارش‌های پیش بینی بورس قبلی انتظار داشتیم، هیجان خرید در بازار سهام فروکش کرد. در این شرایط آیا دوباره شاهد صعود بازار سرمایه خواهیم بود؟

بازار سرمایه طی دو هفته گذشته شرایط خوبی را تجربه کرد و روزهای پیاپی به سمت مدار مثبت چرخید. اما همانگونه که در گزارش‌های قبلی پیش بینی بورس اشاره کرده بودیم، این روند از اواخر هفته گذشته تا حدودی تغییر جهت داد و در سه روز ابتدایی این هفته نیز شاهد بودیم که حرکت ورود پول جدید به بازار معکوس شد.

 

کارشناسان معتقدند که بعد از تخلیه بار روانی اخبار مربوط به موضوع تجدید ارزیابی‌ها و جلسه‌ای که در این خصوص در سازمان بورس برگزار شد حالا چشم سرمایه‌گذاران و بازیگران بازار به نتایج عملیاتی این جلسه است که آیا خروجی مشخصی خواهد داشت یا خیر.

 

هیجان در بورس فروکش کرد

طی حدود دو هفته اخیر در آذرماه، بازار سهام ۱۱ روز مثبت و ۳ روز منفی را پشت‌سر گذاشته است. به این ترتیب، بازدهی متوسط سرمایه‌‌گذاری در بورس تهران برای نخستین ‌بار از ابتدای سال ‌وارد محدوده مثبت ۱۰ درصدی شده است. ارزش معاملات روزانه با رفتن به سطح ۵ هزار ‌میلیارد ‌تومان، نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از فروکش کردن هیجانات متقاضیان نسبت به خرید سهام در هفته قبل دارد.

 

پس از سرد شدن تب اخبار مرتبط با تجدید ارزیابی‌‌ها که از ابتدای آذرماه اتفاق افتاد، کلیت بورس تهران و بررسی رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر عمده توجه بازار به گروه‌های کوچک بوده است ‌و روند شاخص هم‌‌وزن نیز بر همین موضوع تاکید می‌کند. با ‌این ‌حال یکی از نکات بارز در تالار شیشه‌ای به کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حجم بودن بازار بازمی‌گردد که ناشی از عدم‌‌‌‌‌‌اعتماد جریان پول به روند معاملات است.

 

عوامل موثر بر روند بورس

 اما در این شرایط دولت و سیاستگذار پولی همچنان سیاست تثبیت را دنبال می‌کند و تلاش دارد عوامل بنیادی مثل دلار را کنترل کند.

 

 در این شرایط بازار سرمایه چندان نگاهی به رشد دلار تا پایان سال ندارد۰ ضمن آنکه این سناریو احتمالا در سایر بازارهای دارایی نیز طی فصل زمستان اتفاق خواهد افتاد. در وضعیت فعلی تمام امید بورس به موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود.

 

 از طرف دیگر برخی گروه‌ها مانند گروه خودرویی به عنوان لیدر همیشگی و گروه معادن و فلزات می‌توانند به عنوان عوامل پیش‌برنده بازار نقش‌آفرینی کنند. باید دید که برنامه بعدی سازمان بورس برای بالا نگه داشتن بازار طی روزها و هفته‌های آتی چه خواهد بود.

 

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به پیش بینی بورس پرداخته است.

 

منتظر یک اقدام عملی

حسن حسین‌نیا کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بورس طی هفته گذشته بیشتر تحت تاثیر موضوع افزایش سرمایه تجدید ارزیابی دارایی‌ها و جلسه‌ای که در سازمان بورس در این خصوص برگزار شد، قرار داشت و این تاثیر‌پذیری سبب رشد نسبتا خوبی در بازار شد. باید در نظر داشته باشیم که با توجه به بی‌اعتمادی‌ای که از گذشته وجود داشته و نااطمینانی‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد، در هفته اخیر سهامداران دست به عصا حرکت کردند و اکنون منتظر گام‌های عملیاتی هستند تا ببینند سرانجام این موارد به کجا ختم خواهد شد و آیا جلسه‌ای که تشکیل شده، خروجی عملیاتی خواهد داشت یا خیر.

 

او ادامه داد: تا این لحظه شاهد دیدگاه خاصی از طرف حاضران در جلسه افزایش سرمایه تجدید ارزیابی‌ها نبودیم. چنانچه اولین گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که بتوان به صورت رسمی به آنها استناد کرد به بازار مخابره شود، قطعا مجددا پتانسیل رشد بازار سرمایه وجود خواهد داشت.

 

حسین‌نیا اضافه کرد: از طرف دیگر شاهد شروع بررسی لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۳ هستیم که نمایندگانی که عضو شورای عالی بورس هم هستند درباره موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها و کاهش دوره معافیت مالیاتی اظهارنظر کرده بودند. باید ببینیم در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ این مسائل مطرح می‌شود یا خیر. اگر این موارد مطرح شود، قطعا بورس می‌تواند منتفع شود و در غیر این صورت باید واقعیت کاهش ارزش معاملات در هفته اخیر را بپذیریم و اینکه شاهد بودیم ورود نقدینگی که در هفته قبل اتفاق افتاد طی این هفته و در سه روز اول هفته به خروج نقدینگی تبدیل شده است. بنابراین اگر خبرهای خوب مخابره شود، می‌توانیم پیش بینی بورس را بر اساس رشد ارزش معاملات و ورود پول جدید قرار دهیم. در غیر این صورت این مساله زمان‌بر خواهد بود.

 

پیش بینی بورس در روزهای آینده

این کارشناس بورس تصریح کرد: اگر بخواهیم برای روزهای آینده پیش‌بینی بورس داشته باشیم نمی‌توانیم اثر‌گذاری گروه خودرو و اخبار متناسب با آن را کتمان کنیم. چنانچه این گروه بتواند به عنوان لیدر بازار در شرایط فعلی خبرهای خوبی داشته باشد، می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به کنترلی که از طرف سیاستگذار صورت می‌گیرد بازارها تا حدودی محدود شدند و شاید همین مساله باعث شده که توجه بیشتر بازار سرمایه به طرف تجدید ارزیابی برود. بازار سرمایه این ذهنیت را برای خود پذیرفته است که تا پایان سال در بازار ارز و بازار پولی و بانکی ما تغییرات خاصی رخ نخواهد داد و برای همین بازار سرمایه بیشتر روی بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها تمرکز کرده است.

 

جهان صنعت

برچسب: بورس ، سهام ، بازارسرمایه ، پیش بینی بورس



https://jahaneghtesad.com/direct/10495


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |