معجزه بورس کالای ایران

دولت در تلاش مهار تورم از همه ابزارهای اقتصادی ، مالی و بانکی استفاده می نماید تا بتواند با کاهش ولو اندک تورم ، التیام بخش مردم شریف ایران باشد . یکی از راه کارهای بکار گرفته شده از سوی بانک مرکزی، مدیریت نرخ بهره سپرده بانکی و لا محاله نرخ بهره تسهیلات بانکی می باشد و جز در یک مورد، نرخ سپرده در محدوده سالیانه ۲۰ % و نرخ سود تسهیلات بانکی را ۲۳ % تعیین و با بانک هایی که این نرخ ها را رعایت نکند ، برخورد قانونی می شود .

شناسه خبر: 14582
معجزه بورس کالای ایران
از سوی دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی و شرکت بورس کالای ایران ، عرضه شمش فولادی را به نحوی مدیریت می کند که نرخ بهره واقعی آن 80 % است.
امروز در بورس کالای ایران 30 هزار تن شمش فولادی از سوی یکی از تولیدکنندگان بنام فولادی کشور عرضه گردید که به علت عدم عرضه مداوم و مکفی این ماده اولیه صنایع نورد در طول سال ، با بیش از 75 هزار تن تقاضا روبرو گردید. به عبارتی تقاضا 250 درصد بیشتر از عرضه بود. و با این مدیریت قیمت پایه شمش از 212176 ریال به 242220 ریال معادل 30.044 ریال افزایش قیمت در هر کیلو، معادل 14 % رشد قیمت، که با احتساب 6% بهره ذکر شده در اطلاعیه عرضه ، این کالا با بهره 20 % در سه ماه، برابر با 80 % در سال معامله شد.!
این اختلاف نرخ بهره در یک وزارتخانه قابل درک نمی باشد . بانک مرکزی و بورس کالای ایران هر دو تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشند . اگر در دو وزارتخانه یا دو قوه مختلف بودند هم جای تعجب داشت.
ارسال نظر