کدام بانک سود بیشتری دارد؟!

انتخاب یک گزینه سرمایه‌گذاری کم‌ریسک برای بخشی از افراد در درجه نخست اولویت قرار دارد. این افراد عمدتا ریسک‌گریز هستند و تمایل ندارند بخشی از سرمایه آنها با ورود به بازارهای ریسکی‌تر کاهش پیدا کند. بخشی از آنها هم به پرداخت سود ماهانه علاقه دارند و آن را صرف بخشی از نیازهای خود می‌کنند. یکی از گزینه‌های چنین افرادی سرمایه‌گذاری در بانک است. به همین دلیل هم این افراد دنبال انتخاب بانک‌هایی هستند که سود بیشتری پرداخت می‌کند. در این مطلب به بررسی این که کدام بانک سود بیشتری دارد می‌پردازیم و گزینه کم‌ریسک دیگری با نرخ سود بالاتر از بانک را هم معرفی می‌کنیم.

شناسه خبر: 174089
کدام بانک سود بیشتری دارد؟!

 

سود سپرده بانک ها در سال ۱۴۰۳

در جدول زیر به بررسی سود سپرده بانک‌ها در سال ۱۴۰۳ پرداخته‌ایم. همان طور که مشاهده می‌کنید، سود سپرده در میان بانک‌ها برای سپرده‌های غیرکلان تفاوت خاصی ندارد ولی در برخی بانک‌ها در صورتی که مبلغ سرمایه‌گذاری کلان باشد، ممکن است سود بالاتر برود.

لیست سود سپرده بانک ها

به جای بانک کجا سرمایه گذاری کنیم سود بیشتری دارد؟

با توجه به میزان سودی که در بالا اشاره کردیم، می‌توان گفت بازدهی بانکی چندان هم قابل توجه نیست. علاوه برمیزان کم بازدهی، باید گفت که هر کدام از بانک‌ها دارای نرخ جریمه شکست هم هستند. به این معنی که در صورتی که سرمایه‌گذار، زودتر از موعد اقدام به برداشت پول خود کند، بخشی از سود اعلام شده به وی به عنوان نرخ جریمه شکست کم می‌شود. بنابراین محدودیت‌هایی هم علاوه بر بازدهی کم جزو معایب سرمایه‌گذاری در بانک به حساب می‌آید. بنابراین به جای بانک کجا سرمایه گذاری کنیم که هم سود بیش‌تر از بانک را برای سرمایه‌مان به همراه داشته باشد و هم نرخ جریمه شکست و دیگر محدودیت‌های بانک را نداشته باشد و البته مانند بانک کم ریسک باشد؟

پاسخی که می‌توان به تمام این گزینه‌ها داد، یک ابزار مالی به نام صندوق درآمد ثابت است. این ابزاری مالی با ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند به عنوان جایگزین بهتر از بانک عمل کند. در ادامه به شناخت ابعاد این ابزار مالی نوین خواهیم پرداخت.

صندوق درآمد ثابت چیست؟

صندوق درآمد ثابت سبدی متشکل از اوراق درآمد ثابت و سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی سهام دارد، و به همین دلیل یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک با سود بیش‌تر از بانک را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

صندوق درآمد ثابت از نظر نحوه معامله به دو دسته قابل معامله در بورس و صدور و ابطالی تقسیم می‌شود. صندوق‌های صدور و ابطالی از طریق وبسایت صندوق یا اپلیکیشن آن در ساعات مختلفی معامله می‌شوند اما صندوق‌های قابل معامله در ساعات ۹ تا ۱۵ مورد معامله قرار می‌گیرند. صندوق‌های درآمد ثابت از نظر تقسیم سود نیز دو دسته هستند. دسته اول تقسیم سودی هستند و مانند بانک ماهانه به حساب افراد سود پرداخت می‌کنند اما دسته دیگر اصل و سود پول را یکجا و هنگام ابطال واحدها پرداخت می‌کنند. در دسته دوم سود پرداختی کمی بالاتر است.

مقایسه سرمایه گذاری در بانک و صندوق درآمد ثابت

مقایسه صندوق درآمد ثابت با بانک از چند طریق ممکن است.

  • سوددهی: سرمایه گذاری در بانک سود بالایی در مقایسه با تورم ندارد. این در حالی است که سود صندوق درآمد ثابت بسیار بهتر است.
  • سرمایه گذاری و نرخ شکست: افرادی که سپرده‌گذاری در بانک را انتخاب می‌کنند باید به این نکته دقت کنند که برداشت زودتر از موعد می‌تواند سرمایه فرد سرمایه‌گذار با نرخ جریمه شکست همراه کند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت با نرخ جریمه شکست همراه نیست. به این معنی که سرمایه‌گذار می‌تواند در هر زمانی اقدام به ابطال یا همان فروش واحدهای سرمایه‌گذاری خود کنند.

معیارهای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت

انتخاب بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از جمله بهترین صندوق درآمد ثابت با در نظر گرفتن معیارهایی مانند حجم صندوق، کارنامه صندوق، بازدهی و حجم معاملات صندوق امکان‌پذیر است.

حجم صندوق

ارزش دارایی صندوق را به عنوان حجم و اندازه صندوق در نظر می‌گیرند. مشخص است که هرچه میزان دارایی حاضر در صندوق بیش‌تر باشد نشان از این دارد که میزان اعتماد به آن بیش‌تر است و سرمایه گذاران بیش‌تری از سرمایه‌گذاری در آن استقبال کرده‌اند.

کارنامه صندوق

واژه «کارنامه» برای گوش همه ما آشنا است. کارنامه مجموعه‌ای از عملکردها را در بر می‌گیرد. به همین دلیل تنها نباید یک موضوع را معیار قرار داد. باید از شرایط بازار گرفته تا بازدهی و عملکرد صندوق‌ها را در بازه‌های مختلف کنار هم قرار داد تا بتوان به درستی یک صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کرد.

بازدهی صندوق سرمایه گذاری

از اولین معیارهایی که نظر هر فرد سرمایه گذار را در صندوق به خود جلب می‌کند معیار «بازدهی» است. بازدهی از معیارهای مهم به حساب می‌آید؛ چرا که ما به دنبال بازدهی و افزایش ارزش پولی که سرمایه گذاری کرده‌ایم، هستیم. اما نباید از نحوه مدیریت صندوق نیز غفلت کرد.

حجم معاملات صندوق

از معیارهای تاثیرگذار که یک معیار مهم در انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، حجم معاملات صندوق است. حجم و ارزش معاملات بالاتر یک صندوق نشان‎دهنده نقدشوندگی بالاتر و اعتماد بیشتر به آن صندوق است.

چطور بهترین صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنم؟

برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت می‌توان با در نظر گرفتن معیارهای اشاره شده اقدام کرد. برای این کار می‌توانید از داده‌های سامانه‌های آنلاین معتبر مانند فیپیران و ره آورد استفاده کنید. برای خرید یک صندوق درآمد ثابت کافی است کد بورسی داشته باشید. سپس از طریق پنل کارگزاری خود یا اپلیکیشن صندوق می‌توانید صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله را بخرید یا بفروشید. برای معامله صندوق‌های درآمد ثابت صدور و ابطالی کافی است کد بورسی داشته باشید و از طریق وبسایت یا اپلیکیشن صندوق درخواست خرید یا فروش واحدها را ارائه دهید.

لیست بهترین صندوق های درآمد ثابت 1403

در زیر فهرست بهترین صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در سال ۱۴۰۳ نشان داده شده است. بازدهی شش ماهه و یک ساله این صندوق‌ها تا ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ را در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار