همه چیز درباره بیت‌کوین و امنیت آن | حفاظت از دارایی‌های دیجیتال شما

آیا می‌دانستید که بیت کوین گمشده به بیت کوینی اطلاق می‌شود که مالک فعلی نمی‌تواند آن را پیدا کند، یا به این دلیل که کلید خصوصی خود را فراموش کرده یا دستگاه کیف پول سخت‌افزاری خود را گم کرده است. تخمین‌ها حاکی از آن است که حدود ۶ میلیون بیت کوین یا ۳۰ درصد از عرضه بیت کوین به طور جبران ناپذیری از دست رفته است که ارزش آن به ۵۵۴ میلیارد دلار می‌رسد.

شناسه خبر: 13916
همه چیز درباره بیت‌کوین و امنیت آن | حفاظت از دارایی‌های دیجیتال شما

علاوه بر این، اگر به هک‌های متعددی که در فضای ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد نیز اشاره کنیم، به نیاز تامین امنیت دارایی دیجیتال‌مان بیشتر پی می‌بریم. فراهم کردن فضای امن و بازبینی پروتکل‌های امنیتی، از خرید بیت کوین در ایران از صرافی‌ ارز دیجیتال تا ذخیره آن در یک کیف پول امن، ادامه می‌یابد.

در واقع، تامین امنیت دارایی شما به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • پروتکل‌های امنیتی صرافی ارز دیجیتال
  • پروتکل‌های امنیتی کیف پول

در ادامه به توضیح این پروتکل‌های امنیتی می‌پردازیم.

پروتکل‌های امنیتی صرافی ارز دیجیتال

انتخاب صرافی امن و قابل اعتماد، اولین قدم برای ورود به دنیای ارز دیجیتال است. موارد بسیاری وجود دارد که ‌باید در بررسی صرافی‌های حال حاضر، مدنظر قرار دهید که عبارتند از:

  • پیش از ثبت‌نام، به دنبال نظرات و توصیفات سایر کاربران در سطح اینترنت و شبکه‌‌های اجتماعی باشید. به بازخورد مثبت و منفی توجه کنید تا دیدی جامع از شهرت و امنیت صرافی داشته باشید.
  • بررسی کنید که آیا صرافی مجوز دارد یا در مراجع نظارتی ثبت شده باشد. این اطلاعات اغلب در وب سایت صرافی موجود است.
  • اطمینان حاصل کنید که صرافی از پروتکل‌های رمزگذاری برای ذخیره اطلاعات کاربران استفاده می‌کند.
  • استفاده از راهکار‌های امنیتی مانند رمزعبور دومرحله‌ای (2FA) و اعلام فعالیت‌ها با ایمیل یا پیامک، مهم خواهد بود.
  • سابقه صرافی را بازبینی کنید تا از هک نشدن در گذشته آن اطمینان حاصل کنید.
  • امتیاز ویژه‌ای برای صرافی که از کیف پول سرد (Cold Wallet) استفاده می‌کند، قائل شوید، چرا که بخش بیشتری از دارایی را دور از دسترس هکرها و خطرات بالقوه قرار می‌دهد.

کیف پول بیت کوین

پروتکل‌های امنیتی کیف پول بیت کوین

پس از بررسی، انتخاب صرافی و تکمیل خرید بیت کوین در آن، حال نوبت انتقال دارایی خود به کیف پول شخصی است. در سال‌های اخیر کیف پول‌های بسیاری برای بیت کوین توسعه داده شده‌اند که می‌توانید یکی از آ‌ن‌ها را براساس اعتبار و نظرات افراد انتخاب کنید. پس از راه‌اندازی کیف پول بیت کوین، لازم است که موارد امنیتی که در ادامه توضیح می‌دهیم را رعایت کنید تا دارایی بیت کوینی شما در امنیت کامل باشند.

عبارت‌های بازیابی کیف پول خود را ذخیره کنید: اولین و مهم‌ترین نکته برای ذخیره دارایی در کیف پول، داشتن عبارت‌های بازیابی و ذخیره آن در جایی امن است. عبارت‌های بازیابی معمولا به صورت ۱۲ یا ۲۴ کلمه انگلیسی است که تاکید می‌شود، آن را با تمام وجود نگهداری کنید، چرا که هر کس به عبارت‌های بازیابی کیف پول شما دسترسی پیدا کند، در واقع به دارایی شما دسترسی پیدا کرده است.

از کیف پول خود نسخه پشتیبان بگیرید: از کل کیف پول خود، از جمله کلیدهای خصوصی آن، در اسرع وقت و تا آنجا که ممکن است نسخه پشتیبان تهیه کنید. اگر دستگاه شما از کار بیفتد، این می‌تواند تنها راه بازیابی بیت کوین شما باشد. بهتر است از کیف پول خود در مکان‌های مختلف مانند USB و هارد دیسک‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید و البته، نسخه پشتیبان شما باید رمزگذاری شده باشد. در حالی که در نهایت، کیف پول‌ها فقط یک بار نیاز به پشتیبان گیری دارند، در حال حاضر، کاربران باید به طور مرتب از کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنند.

از یک رمز عبور قوی استفاده کنید: هرچند که عبارت‌های بازیابی، مهم‌ترین عامل برای دسترسی به دارایی‌تان است، اما انتخاب رمز عبور قوی نیز حائز اهمیت است. در حالت ایده آل، رمز عبور باید حداقل ۱۶ کاراکتر داشته باشد و ترکیبی منحصر به فرد از اعداد، حروف، علائم نگارشی و حتی "فاصله" داشته باشد. البته& اطمینان حاصل کنید که رمز عبور بیت کوین شما در هیچ حساب آنلاین دیگری استفاده نشده باشد.

به‌روزرسانی نرم‌افزار: به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار را به طور منظم و به محض در دسترس بودن انجام دهید. هدف قرار دادن نرم‌افزارهایی که به‌روز نیستند برای هکرها آسان‌تر است.

ایجاد یک مخاطب برای بازیابی دارایی: فردی را که به آن اعتماد دارید پیدا کنید و مکان کیف‌ پول و رمز عبور خود را به او بگویید. اگر اتفاقی برای شما بیفتد، آن‌ها همچنان می‌توانند وجوه شما را بازیابی کنند.

از آنتی‌ویروس استفاده کنید: هر دستگاه حاوی بیت کوین باید دارای نرم افزار آنتی ویروس برای شناسایی و از بین بردن ویروس‌ها و بدافزارها باشد. این کار از سرقت بیت کوین توسط بدافزارها جلوگیری می‌کند، چه کیف پول به اینترنت متصل باشد یا نباشد.

دام‌های کلاهبرداران را بشناسید: ایمیل‌های فیشینگ که بسیاری از آنها وعده هدایای بیت کوینی را می‌دهند، صرافی مشابه با صرافی مشهور اما با آدرسی متفاوت و دیگر روش‌های رایج در این فضا را بشناسید. مراقب این کلاهبرداری‌ها باشید و سعی کنید روی ایمیل‌ها، لینک‌ها یا پیوست‌های ناآشنا کلیک نکنید و آدرس وبسایت مورد نظر خود را حتما بازبینی کنید.

پیاده‌سازی کیف پول چند امضایی: برخی کیف پول‌ها قابلیت فعال‌سازی تراکنش‌های چند امضایی را فراهم کرده‌اند. در این کیف پول‌ها، نیاز به تایید از سه تا پنج نفر برای اجازه تراکنش‌ها دارید. این به این معنی است که یک سرور یا شخص نمی‌تواند تراکنش‌ها را انجام دهد و خطر سرقت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

در انتها، باید به اهمیت حفظ امنیت در دنیای ارزهای دیجیتال و به خصوص در خرید و نگهداری بیت کوین اشاره کنیم. با توجه به تعداد قابل توجهی از بیت کوین‌هایی که به دلایل مختلف گم شده‌اند و اهمیت توجه به پروتکل‌های امنیتی صرافی و کیف پول ارز دیجیتال، اجرای موارد امنیتی ضروری است.

در نهایت، مسئولیت حفاظت از دارایی دیجیتال به عهده خود آن شخص است و اطمینان از اعتماد به صرافی‌های معتبر، اجرای پروتکل‌های امنیتی در تمام مراحل معاملات و بالا بردن امنیت کیف پول، نکته کلیدی در ارتقاء امنیت این فضاست.

ارسال نظر