ضرورت تکمیل زنجیره فولاد در منطقه

با هدف تسریع در تکمیل زنجیره فولاد و به پیشنهاد مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان، انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن و فولاد در استان خراسان رضوی تشکیل می شود.

شناسه خبر: 18347
ضرورت تکمیل زنجیره فولاد در منطقه

در سیزدهمین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، مشکلات صنایع فولادی و معادن سنگ آهن، چالش‌های صنایع معدنی در حوزه انرژی و طرح و راهکارهای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این حوزه مطرح و بررسی گردید. همچنین با پیشنهاد مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان ، بررسی پیشنهاد تشکیل انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن و فولاد خراسان رضوی نیز از دیگر دستورکارهای این جلسه کمیسیون بود.

علی رسولیان مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان در دیگر این نشست، اظهار داشت: بهره‌گیری صنایع از انرژی‌های تجدیدپذیر گام موثری در رفع ناترازی انرژی است که البته به ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها نیاز دارد. با توجه به اهمیت تامین زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت فولاد، پیشنهاد می‌شود معاونت زیرساخت صنعت،معدن و تجارت تاسیس گردد. همچنین، با توجه به ظرفیت خراسان رضوی در تولید سنگ آهن و تامین نیاز صنایع فولادی کشور، نیاز جدی به تشکیل انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد در استان خراسان رضوی احساس می‌شود.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه، رشد 13 درصدی بخش معدن پیش‌بینی شده که مسیر فعلی و زیرساخت‌های موجود با رشد 13 درصدی هم‌خوانی ندارد.

رسولیان ادامه داد: مقاصد صادراتی فولاد استان در سال گذشته، کشورهای همسایه و استان‌های کشور بودند. خراسان رضوی مواد اولیه برخی صنایع استان‌ها را تامین کرده و این صنایع نسبت به تولید محصولات با ارزش زنجیره فولاد اقدام می‌کنند. 30 درصد معادن سنگ آهن کشور در خراسان رضوی مستقر است؛ اما متاسفانه بهره‌مندی این استان از زنجیره‌های ارزش محصولات فولادی به قواره ظرفیت این خطه نیست.

وی با بیان اینکه در شیوه فروش و صادرات فعلی فولاد، هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، اذعان کرد: زنجیره فولاد استان دارای نقص جدی است و بر همین اساس، ضرورت وجود انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد خراسان احساس می‌شود. خراسان رضوی امکان سرمایه‌گذاری و پایه‌ریزی این انجمن را دارد. البته راه اندازی این تشکل، نیازمند تضمین دولتی است و قطعا ستانداری و نهادهای دولتی نیز همراه با تولیدکنندگان در این انجمن نقش‌آفرینی می کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که شرایط فعلی حمل و نقل ادامه پیدا کند، امکان ارسال کنسانتره و گندله سنگ آهن از خراسان رضوی به سایر استانها جهت تولید محصولات فولادی غیر اقتصادی خواهد بود.

وی افزود کشورهای همسایه نیاز مبرمی به محصولات فولادی دارند؛ اما ایران تامین کننده نیاز آنان نیست؛ چرا که بخش کثیری از مواد اولیه صنعت فولاد از ایران در اختیار سایر کشورها قرار گرفته و این کشورها بعد از فرآوری آن و ایجاد ارزش افزوده، کالا را به کشورهای همسایه صادر می‌کند.

رسولیان خاطرنشان کرد: مسائل مرتبط با حمل‌ونقل محصولات فولادی ، دغدغه جدی است و برای حل آنها نیازمند اتخاذ راهبردهای جدید حمل و نقلی هستیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار