نگاهی به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

خلیج فارس؛ درخشان در تولید و صادرات

نگاهی به اقدامات منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در دولت سیزدهم حکایت از عملکرد بسیار درخشان این مجموعه دارد. از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش‌های صورت گرفته در این منطقه، جهش قابل توجهی در میزان تولید و صادرات مواد معدنی و همچنین ارزآوری برای کشور صورت گرفته است.

شناسه خبر: 17399
خلیج فارس؛ درخشان در تولید و صادرات

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با وسعت تقریبی ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در ۴ سایت جنوبی، میانی، شمالی و توسعه به لحاظ جغرافیایی تقسیم مي شود. از اين ميزان ۲ هزار هکتار آن عملیاتی شده و شرکت های سرمایه گذار در حال اجرا یا بهره برداری طرح های مورد نظر هستند و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر در مرحله آماده سازی زیرساخت ها قرار دارد.

از جمله مزايا و نقاط قوت منطقه ويژه اقتصادي خليج فارس مي توان به حضور در نقطه استراتژیک تنگه هرمز و دسترسی آسان به آب های آزاد، منابع عظیم انرژی نفت و گاز پالایشگاه هشتم نفت، ستاره خلیج فارس و هرمز با ظرفیت یک میلیون بشکه در روز و پالایشگاه های گاز سرخون، قشم و گورزین، همجواری استان هرمزگان با مهم ترین معادن سنگ آهن کشور مانند چادر ملو، گل گهر سیرجان و سنگ آهن مرکزی و دسترسی آسان به سایر معادن و مواد معدنی کشور به عنوان مواد اولیه تولید فولاد و آلومینیوم اشاره کرد.

استفاده از معافیت های گمرکی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه، معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده، معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت های فعال در منطقه، معافیت از پرداخت مالیات عملکردی به مدت ۷ سال و امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیب و صدور مجدد کالا و حمایت برای اخذ وام از طریق منابع داخلی و خارجی از ديگر نقاط قوت اين منطقه است.

رشد ۹ درصدي توليد در يک سال

نگاهي به عملکرد منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس نشان دهنده افزایش ۹ درصدی تولید این منطقه بزرگ اقتصادی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ است. در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹ میلیون و ۶۹۶‌هزار تن انواع مواد معدنی در اين منطقه ویژه تولید شد؛ در حالی که در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸ میلیون و ۹۱۰هزار تن محصول به تولید رسيد. تنوع چشمگير در تولید محصولات، موضوع ديگري است که در دولت سيزدهم به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است؛ به طوري که مي توان اسلب، آهن اسفنجی، بریکت، بیلت و گندله را از مهم‌ترین تولیدات اين مجموعه در سال هاي اخير برشمرد.

جهش بي نظير صادرات

جهش بي نظير صادرات از منطقه ويژه خليج فارس، يکي ديگر از عملکردهاي درخشان در دولت سيزدهم است. در حالي که میزان صادرات از اسکله اختصاصی منطقه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴ میلیون و۱۰۶‌ هزار تن بوده است، این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۱۰ میلیون و ۲۵۳‌ هزار تن رسید که با رشد ۱۴۹ درصدی، حکايت از یک جهش بی‌‌‌نظیر دارد. نگاهي به ارزش صادرات انجام شده هم نشان مي دهد که در سال ۱۴۰۱ اين ميزان ۲.۱ میلیارد دلار بوده است که در سال ۱۴۰۲ با رشد 23 درصدي به رقم ۲.۶ میلیارد دلار رسيد.

پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای

مديران اين منطقه، اعتماد به نظرات مردم در ظهور و تجلی ظرفیت‌های اقتصادی، تقویت انگیزه‌های عمومی برای ایجاد جهش در تولید، فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در اقتصاد و تنوع‌بخشی به شیوه‌های تأمین مالی را محرک‌های افزایش تولید در این منطقه عظیم اقتصادی مي دانند. در همين راستا هم اکنون ۱۵ پروژه فعال زیرساختی در منطقه به ارزش 3 هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام است. همچنین ۲۲ شرکت با سرمایه‌گذاری 4 میلیارد و ۷۰۵ میلیون‌دلاری در اين منطقه فعالیت دارند.

از جمله پروژه‌هاي فعال زيرساختي مي توان به پروژه پست مدولار شهید لشکری با قابلیت برق‌رسانی به 4 صنعت بزرگ مستقر در منطقه اشاره کرد که به زودی افتتاح می‌شود. دیگر پروژه‌ها شامل گازرسانی به نیروگاه‌های سایت میانی، احداث شبکه و ایستگاه تقلیل فشار سایت شمالی و میانی، تعمیرات اساسی پل دسترسی، آبگیر و اسکله، جمع‌آوری و هدایت سیلاب سایت شمالی، آبرسانی به شرکت‌های مستقر در سایت ۶۰۰ هکتاری و تکمیل و بازسازی ابنیه و کارهای عمرانی منطقه ویژه است.

اما با توجه به عملکرد برجا گذاشته شده، مي توان انتظار داشت که در سال ۱۴۰۳ نیز روند رشد تولید و صادرات در این منطقه ویژه ادامه پيدا کند و توانمندی مديران، کارگران و کارکنان پر تلاش اين مجموعه با ثبت رکوردهای جدید در سال جاری، بيش از پيش نمایان شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار