تکرار هدفگذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه؟

نرخ رشد اقتصادی، یک شاخص کلیدی و مهم در هر اقتصاد بوده و برای سال ۱۳۸۴ و بعد از آن در برنامه های پنجساله توسعه، تاکید بر این بوده که نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی در هر سال تحقق پیدا کند. اهمیت تحقق رشد اقتصادی به این است که با افزایش مستمر نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی در هر سال، نهایتاً درآمد سرانه هر فرد افزایش پیدا می کند.

شناسه خبر: 5364
تکرار هدفگذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه؟

در این گفتگو با علی ظفرزاده، مسائل و مشکلات مربوط به تحقق نیافتن رشد اقتصادی هدفگذاری شده کشور بررسی شده است. ظفرزاده، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی و پس از آن دبیرکل جمعیت تولید گرایان ایران و مدتی هم در سازمان تامین اجتماعی، عضو هیأت مدیره بوده است.

*****

*در لایحه برنامه پنجساله هفتم توسعه، دولت پیشنهاد کرده که نرخ رشد اقتصادی کشور ۸ درصد هدفگذاری شود. البته در سه برنامه پنجساله توسعه قبلی که در چارچوب سند چشم انداز ۲۰ ساله ایران تصویب و اجرا شد، همین ۸ درصد برای نرخ رشد اقتصادی هدفگذاری شده بود. با این حال، رشد اقتصادی ۸ درصدی در هر سال محقق نشد.

در دهه ۸۰ شمسی، میانگین رشد اقتصادی ۵ درصد در سال بوده و میانگین رشد اقتصادی در دهه ۹۰ حتی یک مقدار کمتر از صفر بوده و به طور متوسط منفی چهار دهم درصد بوده است. با توجه به این که جنابعالی سابقه نمایندگی مجلس را داشته اید و دبیرکل جمعیت تولید گرایان ایران هستید، به نظر شما باز همین نرخ رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه تصویب خواهد شد؟

-خیلی چیزها در برنامه های پنجساله توسعه نوشته می شود و وعده های زیادی در زمان انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. برای مثال، وعده داده شد که در مدت ۴ سال، تعداد ۴ میلیون واحد مسکونی می سازند، یا وعده دادند که نرخ تورم را تک رقمی می کنند، اما کدامیک از این وعده ها تحقق پیدا کرد؟ متاسفانه این نوع اظهار نظر کردن و وعده دادن، به یک روال تبدیل شده.

منبع: صفحه اقتصاد

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار