شنبه 06 مرداد، 1403

کدخبر: 6700 19:00 1402/05/29
گزارش بورس امروز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

یک پیش بینی مهم از بورس فردا

دسته‌بندی: بورس
گزارش بورس امروز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

یک پیش بینی مهم از بورس فردا

دسته‌بندی: بورس

شاخص هم‌وزن با سه‌هزار و ۴۳۴ واحد کاهش به ۶۷۳ هزار و ۵۷۸ واحد و شاخص قیمت با یک ‌هزار و ۹۵۵ واحد افت به ۳۸۳ هزار و ۴۱۹ واحد رسید.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و ۵۳۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۹ هزار و ۳۹۸ میلیارد ریال معامله شد.

ایران خودرو (خودرو) با ۳۱۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۱۸۳ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۵۱ واحد، سایپا (خساپا) با ۱۵۱ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۱۰۸ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۸۱ واحد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۷۷ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل؛ صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۵۵۰ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۳۹۳ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۳۹۰ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۱۹۲ واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۱۵۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، گروه مالی شهر (شهر)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، بانک ملت (وبملت)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و سیمان اصفهان (سصفها) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۹۰۱ و ۲۹۹ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۳۷۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز در امروز بیش از ۸۹ واحد کاهش داشت و به ۲۵ هزار و ۱۳ واحد رسید. در این بازار بیش از سه میلیارد و ۶۱۱ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد.

تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، مولد نیروگاهی تجارت فارس (بمولد)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، صنایع فروآلیاژ ایران (فروژ)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (پارتا) و اعتباری ملل (وملل) با تأثیر مثبت بر این شاخص همراه بودند.

همچنین مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، ایران خودرو دیزل (خاور)، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، سرمایه گذاری مس سرچشمه (سرچشمه)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، پخش البرز (پخش) و سیمان ساوه (ساوه) با تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

 روزهای کم‌حجم و بی‌رمق بازار سهام همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که فعلا محرک مثبت و مهمی وجود ندارد که بورسی‌ها را به خرید سهام مشتاق کند. با این حال اما امروز حمایت‌هایی وجود داشت که مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شد و می‌تواند معاملات بورس فردا را بهبود ببخشد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری کار خود را با یک کاهش اندک ۰.۱۸ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۱.۹۵۴ میلیون واحدی قرار گرفت. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن که به واسطه فشار فروش بیشتری که نمادهای کوچک تجربه می‌کردند، افت بیشتری داشت و با کاهش ۰.۵۱ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام اما چند روزیست که شرایط سخت‌تری را هم دنبال می‌کند و امروز نیز با ثبت عدد ۳۶۵۸ میلیارد تومانی این وضعیت را ادامه داد و با خروج پول ۴۱۴ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی مواجه شد.

بورس تهران مدت‌هاست که در حال نوسانات شدیدی توسط انتشار خبرها و شایعاتی است که اغلب مدت زیادی طول نمی‌کشد و با تکذیب آن موج فروش سنگینی در بازار شکل می‌گیرد و این درحالیست که انتشار خبرهای مثبت نمی‌تواند با قدرت قابل توجهی قیمت نمادها را در مسیر صعودی قرار دهد. ابهامات بسیاری که این روزها حوالی صنایع مختلف به گوش می‌رسد، با بی‌اعتمادی زیادی که در بازار حاکم است تلفیق شده و بسیاری از سهامداران را دست به ماشه برای فروش سهام در انتظار گذاشته و تمایل زیادی برای خرید دیده نمی‌شود. با این حال اما امروز دو محرک برای توقف ریزش بیشتر بازار وجود داشت که در ادامه با بررسی آن‌ها به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

تزریق امید به بورس با بلوک خودرو

یکی از اتفاقات مهم بازار امروز، عرضه بلوک ۳.۳۶ درصدی از سهام شرکت ایران‌خودرو توسط بانک صادرات با قیمت پایه هر سهم ۳۲۰ تومان بود و این درحالیست که هر سهم خودرو در تابلو با قیمتی حوالی ۲۵۰ تومان معامله می‌شود. اگرچه در ابتدای انتشار این خبر امیدها به وجود خریدار برای این بلوک بسیار پایین بود اما ناگهان برای این سهام در قیمت پایه خریدار نشست و در نهایت معامله با قیمتی حدود ۲۸ درصد بالاتر از نرخ تابلو صورت گرفت و مشخص شد که گروه بهمن توسط زیرمجموعه‌های خود خریدار این بلوک سهامی بوده است.

 

اگرچه نباید این نکته را نیز فراموش کرد که اغلب این معاملات بلوکی با هدفی فراتر از سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و به همین دلیل خریدار حاضر به پرداخت مبلغی بیشتر از تابلوی معاملات است اما همین اتفاق می‌تواند سیگنالی برای ارزنده بودن سهام در قیمت‌های کنونی باشد.

رکود حاکم بر بازارها

با توجه به سیاست‌های حال حاضر دولت و تلاشی که برای تامین کسری بودجه دارد، نمی‌توان انتظار حرکت قدرتمندی را در بازارهای دارایی مختلف داشت. دولت در سال گذشته نرخ دلار ترجیحی را از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان کاهش داد و اکنون نیز با مشکلاتی برای تامین ارز مورد نیاز خود مواجه است و طبق بودجه ۱۴۰۲، برای تامین این کسیر بایستی از محل واگذاری دارایی‌های خود اقدام کند. طبق بودجه سال جاری، با فرض دستیابی به تمامی درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده، دولت با کسری بودجه ۲۵۰ همتی در هزینه‌های جاری و ۳۰۰ همتی در هزینه‌های عمرانی همراه است و این اعداد با شرایط کنونی از محل واگذاری سهام دارایی‌ها قابل تحقق نخواهد بود بنابراین به سمت سخت‌تر کردن شرایط صنایع پیش می‌رود و این رفتار را طی ماه‌های گذشته شاهد بودیم.

از سمت دیگر در ماه گذشته سودهای پرداختی این صندوق‌ها با افزایش همراه بوده و حتی شاهد سود ۲.۸ درصدی نیز بوده‌ایم و این درحالیست که نرخ تورم ماهانه ۱.۹ درصد بوده و این یعنی نرخ بهره حقیقی مثبت شده که همین موضوع موجب می‌شود تا پول‌ها به سمت سپرده‌ در صندوق‌های درآمد ثابت با ریسک بسیار پایین حرکت کند و رکود حاکم بر بازارها را تشدید کند.

برگشت بورس از منطقه سبز تکنیکالی؟

همانطور که در گزارش روز گذشته نیز اشاره شده بود، کاهش‌های اخیر شاخص کل بورس، این نماگر را به سمت محدوده‌ای مهم هدایت کرده بود که می‌تواند آخرین سنگر تکنیکالی برای برگشت بازار به مدار مثبت باشد و در صورت شکست، کار برای نماگر اصلی تالار شیشه‌ای سخت‌تر از قبل خواهد شد. همانطور که در تصویر پیداست، شاخص کل بورس اکنون در مرز حمایتی خود قرار دارد و امروز نیز با برخورد به آن با اندک تقاضایی همراه شد که البته فعلا قدرت کافی را برای برگشت به سمت بالا نشان نداده است. در صورتی که معاملات در بورس فردا به گونه‌ای رقم بخورد که کندل مثبتی به ثبت برسد، می‌توان انتظار داشت که چند روزی از ریزش بیشتر در امان باشد اما در صورتی که این محدوده به سمت پایین شکسته شود، احتمال کاهش تا مرز ۱.۸۵ میلیون واحدی بسیار افزایش می‌یابد.

 

منبع: صفحه اقتصاد

 

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، بازار سرمایه ، فرابورس ، پیش بینی ، اخبار روز ، بورس فردا



https://jahaneghtesad.com/direct/6700


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |