یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13035 11:45 1402/12/05

پیش بینی بورس ؛ اسفند،‌ ماه صعود بازار سهام است؟

دسته‌بندی: بورس

پیش بینی بورس ؛ اسفند،‌ ماه صعود بازار سهام است؟

دسته‌بندی: بورس

با نزدیک شدن به آخر سال در گزارش‌های پیش بینی بورس انتظاری مبنی بر این وجود داشت که به رسم سنوات قبل، بازار خواهد توانست تحرکات مثبتی را در کلیت خود شکل دهد.

وضعیت معاملات بورس در حدود دو هفته گذشته حاکی از نوعی رخوت و کندی است که در ماه‌های اخیر در این ابعاد کم‌سابقه بوده است. ترس شدید سهامداران باعث شده که پول جدید عملا وارد بازار نشود و خروج حقیقی‌ها بسیار سنگین باشد. از طرفی شاخص ارزش معاملات نیز سیگنال مثبتی را به سرمایه‌گذاران و سایر بازیگران بازار مخابره نمی‌کند. همین موضوع باعث شده تا نوعی بدبینی در گزار‌های پیش بینی بورس قابل مشاهده باشد.

 

هر چند در این مدت سیاستگذار و بازارساز تلاش کرده با مجموعه‌ای از ابزارهای موقتی وضعیت بازار سهام را به مدار مثبت برگرداند که عملا این اقدامات نتیجه‌بخش نبوده است.

 

در این شرایط کارشناسان بر این باورند اگر شوک مثبتی به بازار سهام وارد نشود، به نظر می‌رسد محتمل‌ترین پیش بینی بورس هفته جاری نیز مانند دو هفته گذشته ادامه شرایط رکودی و خروج سرمایه باشد.

 

اگر شاخص کل کف حمایتی فعلی را در این هفته از دست بدهد، بدترین خبر برای سهامداران و کلیت بازار سرمایه خواهد بود. از این ‌رو احتمال می‌رود بازارساز دست به اقدامات جدیدی در هفته پیش‌رو بزند تا حمایت لازم از بازار شود.

 

 «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه روندهای هفته قبل بازار و پیش بینی بورس هفته جاری را بررسی کرده است.

 

پیش بینی بورس : روند خسته کننده بازار سهام ادامه پیدا می‌کند؟

امیر‌حسین جنانی‌ کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: در ماه‌های اخیر بورس آماج سرکوب‌های سیاستگذار شده و در ‌برابر نرخ سود گواهی ‌سپرده خاص ۳۰‌ درصد و سایر دستورالعمل‌هایی که کاهش سودآوری بنگاه‌های تولیدی را نشانه گرفته‌اند، مرعوب شده‌ است. به همین دلیل امید به حضور در بازار سهام روز‌به‌روز کمرنگ‌تر می‌شود.

 

او ادامه داد: انعکاس تمامی خبر‌های منفی در قیمت سهام و نبود نقدینگی به دلایل مختلف سرعت داد و ستد‌ها را در این بازار به حداقل رسانده و با توجه به نبود خبری بنیادین و تکان‌دهنده انتظار می‌رود این روند خسته‌کننده همچنان ادامه یابد. بررسی قیمت‌ها در بازار جهانی و با توجه به کاهش قیمت‌ها به نظر می‌رسد شرایط برای ورود نقدینگی جدید به بازار سهام همچنان سخت باشد و باید منتظر ورود نقدینگی برای شروع یک حرکت قدرتمند صعودی ماند.

 

تغییرات مدیریتی هم به داد بازار سهام نرسید

این کارشناس بورس افزود: بورس تهران با عملکردی مثبت، یازدهمین ماه سال را بدرقه کرد. با این وجود، ارزش معاملات همچنان در سطوح پایینی قرار دارد که نااطمینانی خریداران را منعکس می‌کند. در روزهای پایانی بهمن ماه، تغییرات مدیریتی سازمان بورس، لغو عرضه‌های اولیه و اقدامات حمایتی بازارگردان‌ها باعث شده است که روند معاملات اندکی بهبود یابد و شاهد رشد بازار هرچند اندک باشیم. فروش بازارگردان‌ها به ‌طور کامل ممنوع اعلام شد، با این حال بورس تهران به این اتفاق واکنش مثبتی نشان نداد و اوضاع و احوال خوشی را تجربه نکرد.

 

پیش بینی بورس : اسفند،‌ ماه صعود بازار سهام است؟

جنانی تصریح کرد: بازار سرمایه در شرایطی کار خود در اسفند ماه را آغاز کرد که شاخص کل در محدوده کف روانی ۲ میلیون واحد قرار دارد و ترس از دست رفتن این سطح مهم موجب اعمال سیاست‌های حمایتی در روزهای اخیر شده است. با نزدیک شدن به آخر سال در گزارش‌های پیش بینی بورس انتظاری مبنی بر این وجود داشت که به رسم سنوات قبل، بازار خواهد توانست تحرکات مثبتی را در کلیت خود شکل دهد که فعلا این سناریو نه‌تنها رنگ واقعیت به خود نگرفته، بلکه شاهد افت مداوم ارزش معاملات و خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار سرمایه هستیم. با وجود وضع دو سیاست حمایتی از ابتدای هفته گذشته از سوی سازمان، بورس باز هم بی‌جان و سردرگم معاملات را به پایان برد. ارزش معاملات که ماه‌هاست به پاشنه‌آشیل وضعیت این بازار بدل شده، این هفته در پایین‌ترین سطوح حداقلی قرار داشت.

 

بورس ارزنده است ولی …

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بورس به‌رغم ارزندگی‌هایی که دارد متاسفانه کماکان از نبود نقدینگی روی تابلوی معاملاتی خود رنج می‌برد، فروشنده‌ها با توجه به ارزندگی سهام خود آنچنان تمایلی برای فروش سهام در قیمت‌های پایین ندارند، اما در طرف مقابل خریداران هم عجله‌ای برای خرید سهام ندارند و این باعث‌ شده با وجود سیاست‌های حمایتی معاملات بسیار کندی را در بسیاری از نمادها شاهد باشیم. بورس تهران باید دست پر به استقبال بازه تسویه اعتبار عمده کارگزاری‌ها برود، در غیر این صورت منفی شدن در روزهای پایانی سال نباید دور از انتظار فعالان بازار باشد. به ‌طور کلی، پایداری بورس در مسیر صعودی نیاز به تغییر پارامترهای کلان دارد و تنها در این حالت تمایل فعالان به خرید بیشتر می‌شود.

 

پیش بینی بورس روز شنبه

جنانی اضافه کرد: با توجه به اینکه شاخص کل بورس در هفته گذشته افزایش داشته است و بورس روز چهارشنبه کاهش یافت، بنابراین امکان صعود اندک بورس روز شنبه نیز وجود دارد. بازار سرمایه ناگهان تغییر مسیر می‌دهد، بر همین اساس باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا بورس روند افزایش را در پیش خواهد گرفت یا ریزش که به نظر می‌رسد فضای تعادلی حاکم بر معاملات ادامه یابد. در صورتی که سیگنال مثبتی از سمت بانک مرکزی به بورس تهران مخابره شود، پایدار شدن روند تازه بازار دور از انتظار نیست.

برچسب: بورس ، بازار سرمایه ، شاخص کل ، پیش بینی بورس ، بازارسهام



https://jahaneghtesad.com/direct/13035


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |