یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 5835 00:31 1402/05/08
وضعیت قرمز لبنیات در ایران

مصرف لبنیات کاهش یافت

دسته‌بندی: جامعه
وضعیت قرمز لبنیات در ایران

مصرف لبنیات کاهش یافت

دسته‌بندی: جامعه

مصرف لبنیات پس از حذف ارز ترجیحی به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد تا جایی که صدای برخی مسئولان کشور را درآورد، حال این سوال مطرح است که آیا وضعیت لبنیات در ایران بحرانی است؟

پس از حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی، دامداران راهی جز افزایش قیمت شیرخام نداشتند که به تبع آن دولت در اوایل خرداد مجوز افزایش قیمت لبنیات را صادر کرد. 

لبنیات گران شد و مصرف آن به پایین‌ترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسید، براین اساس روند ۱۰ساله مصرف لبنیات در کشور نشان می‌دهد که مصرف لبنیات در سال ۱۴۰۰به ۴ کیلو و ۶۰۰ گرم در سال رسید. 

ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران امروز در اظهاراتی از کاهش ۳۰ درصدی مصرف لبنیات در کشور پس از حذف ارز ترجیحی خبر داد. 

فصاحت اظهار کرد که معتقد بوده پس از حذف ارز ترجیحی توسط دولت یارانه هدفمند نمی‌شود و حذف خواهد شد. 

براساس اظهارات مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، نزدیک ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه گوشت لخم بود که از بخش کشاورزی حذف شد و به یارانه‌های نقدی پیوست. 

به گفته فصاحت، پس از این اتفاق قدرت خرید مردم برای گوشت و محصولات مشابه آن کاهش پیدا کرد که سرانجام منجر به کاهش ۲۸ تا ۳۰ درصدی مصرف لبنیات شد. 

اظهارات مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، در حالی مطرح می‌شود که قیمت محصولات لبنی برخی برندها بیش از دو نوبت در ۴ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ افزایش یافته است. 

مصرف لبنیات نسبت به انتهای دهه هشتاد، به یک سوم کاهش یافته است. 

کاهش مصرف شیر و لبنیات نگرانی‌های بسیاری را رقم زده است، چرا که طبق سبد غذایی مطلوب وزارت بهداشت، هر فرد به طور متوسط باید ۴۰۰ گرم در روز لبنیات مصرف کند و اگر قرار باشد مصرف لبنیات به نصف کاهش پیدا کند، باید هر شخص ۶ کیلوگرم لبنیات در ماه مصرف کند. 

در روزهای گذشته نیز رئیس اتاق بازرگانی تهران در اظهاراتی خواستار پراخت یارانه شیر به جای یارانه شکر و روغن شده است. 

قطعا حذف لبنیات از سفره خانوار پیامدهای جبران ناپذیری برای مردم به خصوص کودکان رقم می‌زند که دود آن در آینده‌ای نه چندان دور علاوه بر مردم به چشم متولی سلامت هم خواهد رفت.

 

منبع: اکوایران

برچسب: جهان اقتصاد ، نرخ ارز ، شیر خام ، قیمت گوشت ، نهاده های دامی ، یارانه ، گوشت قرمز ، شهرداری تهران ، مصرف شکر ، ارز ترجیحی ، قیمت شیر خام ، اخبار روز



https://jahaneghtesad.com/direct/5835


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |