شنبه 06 مرداد، 1403

کدخبر: 2425 15:23 1402/02/19
دسته‌بندی: انرژی ، نفت و گاز

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری بر مشارکت بانوان در مراکز تصمیم‌گیری تأکید دارند، گفت: جهت‌دهی حرکت انقلاب به سمت استفاده از توانمندی زنان است و محیط برای پیشرفت زنان در کشور فراهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، انسیه خزعلی روز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در نشست سراسری شبکه مشاوران زنان و خانواده صنعت نفت که با حضور زینب قیصری، مشاور امور زنان و خانواده وزیر نفت و مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی برگزار شد، اظهار کرد: دولت بنا دارد با اتحاد در مسیر اعتلای زنان حرکت کند و معتقد است زنان از بزرگ‌ترین سرمایه‌های جامعه هستند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌محوری و عدالت‌محوری از اعتقادات دولت سیزدهم است، افزود: در این حوزه پارسال مصوبه‌های مطلوبی داشتیم. بررسی‌هایی در زمینه مشارکت دادن زنان در شوراهای اصلی و تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز انجام شد که در نوع خود بی‌سابقه است و رئیس جمهوری بر مشارکت بانوان در مراکز تصمیم‌گیری تأکید دارند.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: اختصاص جایگاه ویژه به بانوان در سفرهای استانی و مصوبه‌های ویژه این حوزه از کارهای تازه‌ای بود که در این دولت انجام شد.

به گفته خزعلی، بیمه زنان نابارور با پوشش ۹۰ درصدی، بیمه زنان شیرده تا پایان دوران شیردهی و فرزندان آنها تا پایان پنج سال، بیمه زنان روستایی دارای سه فرزند (بیمه اجتماعی) و تسهیلات ویژه برای روستاییان متولدان دهه ۶۰ از جمله اقدام‌های دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده است.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مسائل خانواده نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، گفت: نگاه همراه با هم‌دلی با دیگران در خانواده و اجتماع ضرورت دارد و بانوان نمود بارز فداکاری و ایثار هستند.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: جهت‌دهی حرکت انقلاب به سمت استفاده از توانمندی زنان است و محیط برای پیشرفت زنان در کشور فراهم است.

خزعلی در پایان اظهار کرد: امیدواریم با همت همه زنان ایرانی و حمایت مدیران، شاهد رشد و پیشرفت هرچه بیشتر بانوان ایرانی باشیم و ما هم در زمینه قوانین و سیاست‌گذاری‌ها خدمت‌رسانی می‌کنیم.

قیصری: برابری اشتغال زنان ایرانی در صنعت نفت با سطوح جهانی

مشاور امور زنان و خانواده وزیر نفت در نشست سراسری شبکه مشاوران زنان و خانواده صنعت نفت اظهار کرد: شرح وظایف مدیریت زنان و خانواده وزارت نفت، روز گذشته از سوی جواد اوجی، وزیر نفت ابلاغ شد که این شرح وظایف ذیل شرح وظایف ستاد ملی زن و خانواده است که به‌نوعی در وزارت نفت بومی شده است.

زینب قیصری با اشاره به اینکه نظام مسائل بانوان صنعت نفت در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشتیم، احصا شد، افزود: همان‌طور که جایگاه زن به تنهایی در نظر گرفته می‌شود، به همان اندازه هم جایگاه زن در امور خانواده دارای اهمیت است.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر نفت با تأکید بر اینکه نگاه ما به حوزه زنان یک نگاه حکمرانی متعالی و اسلامی است، ادامه داد: ادراک‌سازی ایدئولوژیک برای مدیران لازم و ضروری است که در سطح مدیران ارشد صنعت مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما در سطوح میانی و پایین‌تر باید توجه بیشتری شود.

قیصری با بیان اینکه زیست‌بوم مشاوران صنعت نفت باید تغییر تحولی داشته باشد، گفت: امیدواریم این نشست‌ها به‌صورت فصلی برگزار شود و در مسیر تسهیل‌گری برای انجام وظایف این زیست‌بوم گام برداریم و پارادایم تازه‌ای در مشارکت زنان تعریف شود.

وی در ارائه یک پیشنهاد افزود: تمام زیرساخت‌های لازم در صنعت نفت آماده است تا الگوی مفهومی برای زن جامعه اسلامی ارائه و پیاده شود، صنعت نفت موقعیت بسیار مطلوبی برای ارائه آن است که بانوان با حفظ شئونات در خط مقدم جهاد اقتصادی تلاش و به نظام خدمت می‌کنند.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر نفت ادامه داد: بررسی‌های شرکت‌های بزرگ نفتی نشان می‌دهد که زنان در صنعت نفت ایران در سطح بین‌المللی انرژی که بانوان اشتغال دارند مشغول به‌کار هستند، اما این برای ما کافی نیست و باید در استفاده از توانمندی‌های بانوان در صنعت بیشتر تلاش کنیم.

قیصری با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات بانوان صنعت نفت با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت رفع می‌شود، اظهار کرد: به‌دنبال این هستیم این قانون متناسب با صنعت نفت در این صنعت بومی شود.

محمدبیگی: ظرفیت‌های گسترده‌ای برای جوانی جمعیت در حوزه فرهنگی وزارت نفت وجود دارد

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در نشست سراسری شبکه مشاوران زنان و خانواده صنعت نفت با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را کرد تا چالش‌های جمعیتی کشور برطرف شود، گفت: قانون جوانی جمعیت محصول ۱۱، ۱۲ سال کار است که البته از ضمانت‌های اجرایی خوبی نیز برخوردار است.

فاطمه محمدبیگی با اشاره به اینکه متاسفانه بودجه کافی برای اجرای قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته نشده است، افزود: خوشبختانه ارتباط مردم با این قانون مناسب بوده که البته هم مردم و هم مجلس در این خوصوص مطالبه‌گری‌های لازم را نیز انجام می‌دهند.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس تاکید کرد: تاکنون ۷۳۰ هزار پدر وام‌های فرزندآوری را دریافت و نزدیک به ۲۵۰ هزار مادر نیز خودروی مربوط به طرح حمایت از خانواده و جمعیت را دریافت کرده‌اند.

محمدبیگی با بیان اینکه خوشبختانه شخص وزیر نفت خانواده‌محور است، اظهار کرد: وزارت نفت در حوزه فرهنگی می‌تواند در خصوص جوانی جمعیت فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهد.

قاسم‌پور: بهره‌گیری وزارت نفت از زنان متخصص ستودنی است

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از ارتقای جایگاه بانوان صنعت نفت به رویکرد مدیران بستگی دارد، گفت: وزارت نفت به‌عنوان یک وزارتخانه تخصصی از زنان فارغ‌التحصیل بهره‌ گرفته و این پیام مهمی برای دختران جوان جامعه است.

فاطمه قاسم‌پور در این نشست با بیان اینکه مذاکرات زیادی با امور زنان و خانواده وزارت نفت درباره‌ ساختار این امور در این وزارتخانه داشته‌ایم، اظهار کرد: دستاورد جدی در بستر انقلاب اسلامی، حضور زنان متخصص در عرصه اداره کشور است.

وی حضور زنان در جامعه را یکی از دغدغه‌های ذهنی رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و گفت: افزون‌ بر توانمندسازی زنان در صنعت نفت و دیگر نهادهای دولتی باید به آنها اعتماد کرد و برای حضور پررنگ‌شان در جامعه فرصت‌ آزمون و خطا داد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث مدیریت مردان نگرانی وجود ندارد، اظهار کرد: در مورد زنان ابتدا بحث توانمندسازی است و بعد مدیریت زنان در جامعه که فرصت دادن به زنان در عرصه مدیریت جزء توانمندسازی زنان است.

قاسم‌پور با بیان اینکه ساختار جامعه برای حضور زنان باید آماده شود، ادامه داد: بحث فضای ساختاری در ستاد ملی زن و خانواده طبق مصوبه دولت در سال ۱۳۸۹ پیشرفت مطلوبی داشت، اما در دولت یازدهم این مصوبه لغو و سمت مشاور زنان و خانواده تبدیل به یک سمت انشایی شد.

وی گفت: طبق مصوبه ستاد ملی زن و خانواده در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ گام مطلوبی برای تثبیت سمت مشاور زنان و خانواده برداشته شد، اما کافی نبوده و نگرانی مجلس و معاونت امور زنان همچنان باقی است.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه رویدادی مهم در بحث توسعه و قانون‌گذاری در جامعه است، افزود: اقدام‌هایی درباره مشاور امور زنان در مجلس و معاونت امور زنان در حال انجام است، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب به مشورت با زنانی که در این موقعیت‌ها حضور دارند و موانع این کار را می‌شناسند، نیاز داریم و با همتی که امور زنان و خانواده‌ وزارت نفت دارند، امیدواریم موانع پیش‌رو حل شود.

قاسم‌پور اظهار کرد: پیش از این بودجه‌ مستقلی در امور زنان وجود نداشت و در دولت دهم نیز بودجه ۲۵ صدم درصدی وجود داشت که در استانداری‌ها برای امور زنان و خانواده استفاده می‌شد، اما امسال با همت مجلس و دولت این عدد به یک درصد رسیده و امور زنان وزاتخانه‌ها نیز بحث جدی در این باره دارند تا موانع را برطرف و کارهایی را که مدنظر هست عملیاتی کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه آسیبی به نقش زنان در خانواده وارد نشود، باید موازنه‌ای بین نقش زنان در اشتغال و خانواده برقرار شود و زنان این دو عرصه را در کنار هم به بهترین شکل ممکن پیش ببرند. در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بخشی از این مباحث وجود دارد، اما برای موازنه‌ شغلی کافی نیست.

حقیقی‌مقدم: شفاف‌سازی در فرآیندهای ارزیابی و انتصاب مدیران صنعت نفت

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت در این نشست افزود: یکی از دغدغه‌های موجود در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت مسئله‌ افزایش نقش‌آفرینی بانوان و سهم آنها در این صنعت است، از این رو برای حل این دغدغه راهبردهایی ارائه و با همه توان آنها را دنبال خواهیم کرد.

محسن حقیقی‌مقدم تصریح کرد: تمامی فرآیندهای ارزیابی، سنجش، توانمندسازی، توسعه، انتصاب و سوابق مدیریت مدیران در صنعت نفت در مراحل پایش عملکرد آنها در نظر خواهد گرفته شد. در نظام جامع توسعه مدیریت به‌صورت اساسی به این موضوع پرداخته‌ایم.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با بیان اینکه این مرکز در بحث افزایش نقش‌آفرینی بانوان برنامه‌هایی را در نظر گرفته است، اظهار کرد: حضور بانوان و استقرار فرآیندهای توسعه مدیریت در سطح صنعت نفت در قالب باشگاه خبرگان صنعت نفت دنبال خواهد شد.

حقیقی‌مقدم ادامه داد: مدیران خانم صنعت نفت باید تجارب مدیریتی موفق خود را به سایر عزیزانی که تازه وارد حوزه مدیریت شده‌اند، انتقال دهند تا یک اشتراک‌گذاری اساسی از تجارب، توانمندی‌ها و دستاوردها در این حوزه به عمل آید.

تشکیل خانه مدیریت بانوان صنعت نفت

وی افزود: دستورعمل تشکیل خانه مدیریت بانوان صنعت نفت به امضای مقام عالی وزارت رسیده و از سوی شورای سیاست‌گذاری مرکزی وزارت نفت ابلاغ شده است. بر اساس این دستورعمل بنا است سهمی اساسی برای بانوان صنعت نفت در بخش‌های مدیریتی در نظر گرفته شود.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با بیان اینکه ورود خواهران به صنعت نفت تاکنون سامان‌دهی نشده و مبتنی بر ارزش‌های متعالی و نقش آنان نیست، اظهار کرد: باید راهبری پیگیری مسائل مربوط به حوزه زنان از سوی مدیریت معینی انجام شود.

حقیقی‌مقدم با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت و فرصتی که برای حضور بانوان در صنعت نفت ایجاد خواهد شد، گفت: توانمندسازی بانوان می‌تواند آنها را در انتصاب در بخش‌های مدیریتی کمک کند.

وی با بیان اینکه فرآیندهای ارزیابی، انتصاب و پایش عملکرد مدیران صنعت نفت در حال شفاف‌سازی است، اظهار کرد: در این فرآیندها از توان ۲۱ هیئت عالی فنی و تخصصی در قالب ۲۱ گروه شغلی و ۳۱۵ نفر از خبرگان صنعت نفت استفاده خواهد شد. در این میان تلاش می‌شود در همه‌ عرصه‌ها از ظرفیت بانوان نهایت استفاده شود.

بانکی‌پور: ۲۱ مانع برای اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برداشته شده است

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس در نشست سراسری شبکه مشاوران زنان و خانواده صنعت نفت اظهار کرد: صنعت نفت امروز دارای ۸۵۰ هزار خانوداه است که این تعداد می‌توانند بخشی از مشکلات جوانی جمعیت و خانواده را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه پیری و کهنسالی جمعیت می‌تواند بحران‌هایی ایجاد کند، افزود: بحران سلامت، امنیت، علم، خلاقیت، نشاط اجتماعی و غیره از چالش‌های جمعیت‌های کهنسال است.

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس با تأکید بر اینکه همه باید نسبت به این موضوع جمعیت و خانوده احساس مسئولیت داشته باشند، تصریح کرد: در شرایط فعلی ما در خصوص جمعیت بحرانی نداریم، اما از هم اکنون باید به فکر اینده باشیم تا در این باره با چالش جدی روبه‌رو نشویم.

بانکی‌پور اظهار کرد: در قانون جوانی و جمعیت مصوب مجلس، ۲۱ مانع را برداشتیم تا قانون به درستی اجرا شود.

 

برچسب: جهان اقتصاد ، صنعت نفت ، وزارت نفت ، جواد اوجی ، اخبار روز ، خانواده ، انسیه خزعلی ، امور زنان



https://jahaneghtesad.com/direct/2425


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |