شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13827 17:13 1402/12/26

مالیات شرکت سهامی خاص چگونه است؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه

مالیات شرکت سهامی خاص چگونه است؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه

مالیات شرکت سهامی خاص؛ اگر شما دارای یک شرکت اعم از سهامی خاص یا عام یا مسئولیت محدود می باشید. بدانید که در ایران شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص جزء پرکاربردترین و پرثبت‌ترین شرکت‌های تجاری هستند. این نوع شرکت‌ها به دلیل قابلیت‌ها و توانایی‌هایی که دارند پرطرفدار هستند. این شرکتها 2 نوع مالیات خواهید داشت که باید به آن دقت کنید.

مقررات مالیاتی شرکت های سهام دار

مطلبی که همواره شرکت‌ها با آن مشغول هستند بحث پرداخت مالیات است. هم‌چنین با توجه به مخارج بالا، شرکت‌ها به دنبال معافیت‌های مالیاتی هستند. از جمله معافیت مالیات شرکت سهامی خاص.

طبق قانون تجارت، همه شرکت‌ها موظف هستند شفافیت مالیاتی داشته باشند و تمامی مخارج و هزینه‌ها و نقل و انتقالات خود را در دفتر سهام وارد کنند. هم‌چنین در انتهای سال مالی شرکت، این دفاتر باید از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها پلمپ شوند.

اولین قدم برای این‌که شرکت نشان دهد در امر مالیات شفاف است، پلمپ دفاتر تجاری است. زیرا پس از پلمپ و دریافت کد اقتصادی، شرکت می‌تواند مفاصا حساب مالیاتی دریافت کند.

مقررات مالیات شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص باید 10 % از کل درآمد خود را به عنوان مالیات شرکت محاسبه و وصول شده و از کل درآمد مشمول مالیات پس از کسر 10 % نسبت به بقیه بر طبق بندهای قانون مالیات های مستقیم اعمال می شود که با ارائه اظهارنامه مالیاتی مناسب و حساب و کتاب های دقیق می توانید مالیات کمتری بپردازید.

مالیات یک سال مالی چیست؟

مالیات شرکت سهامی خاص بر عملکرد هر شرکت به این گونه است که هر 12 ماه که ممکن است از هر ماهی شروع شود، یکسال مالی گویند. و همچنین در هر سال مالی برای هر شرکتی چند بعد مالی دارد.

هزینه‌های شرکت: (مانند قبوض، حقوق پرسنل، اجاره دفتر، هزینه های ایاب ذهاب، تنخواه شرکت، و کلیه هزینه هایی که بصورت مستقیم و غیر مستقیم شرکت برای سرپا ماندن نیاز دارد.

سود حاصل از خدمات یا فروش: سود با درآمد متفاوت است. شما زمانی سود کرده اید که درآمد حاصل از فروش یا خدمات را از کل هزینه های انجام شده در یک سال مالی کسر کنید.

پرداخت مالیات از سود حاصل در یک سال مالی: خوب شما سود کردید، بر اساس جدول تعرفه مالیاتی (بر اساس نوع فعالیت شرکت) درصدی از سود را به اداره مالیات معرفی و در پایان سالی مالی در دفاتر مالی شرکت اظهار می کنید

مالیات بر ارزش افزوده شرکت سهامی خاص

بر اساس فروش یا خدمات شما، این مالیات محاسبه خواهد شد، طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده ارائه دهنده خدمات یا فروشنده طبق درصد تعیین شده در هر سال موظف است از خریدار دریافت و به اداره مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند.

لازم به ذکر است که بدانید: معیار های زیادی در تعیین هزینه ثبت شرکت دخیل است مثلا اگر شرکت تان کوچک باشد، هزینه روزنامه رسمی یک قیمت ارزان تر است، اگر شرکت تان بزرگ باشد ، هزینه روزنامه رسمی گران تر خواهد شد. نه تنها روزنامه رسمی بلکه هزینه های دیگر نظیر وکیل، آگهی های ثبتی، واریزی های قانونی و … نیز نسبت به نوع شرکت، تعداد اعضا، موضوعات شرکت و … متغیر و متفاوت خواهد بود.

در واقع باید بدانید که محاسبه مالیات شرکت سهامی خاص ارتباطی با نام شرکت ندارد و فرقی بین شرکت های از جمله: مسئولیت محدود و سهامی خاص و عام ندارد. در خصوص هر یک از این شرکت ها نکاتی وجود دارد که در ادامه برای شما بیان میکنیم.

کاهش نرخ مالیات فروش سهام

بر اساس مقررات مالیاتی جدید، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام از ۰.۵ درصد ارزش فروش به ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

معافیت از مالیات بر درآمد افزایش سرمایه

بر اساس مقررات مالیاتی سال ۹۷ درصورتی‌که افزایش سرمایه از طریق سود تقسیم‌نشده صورت بگیرد از مالیات سرمایه افزایش‌یافته معاف می‌شود.

بخشودگی مالیات شرکت‌ سهامی خاص

شرکت‌هایی سهامی که در بورس پذیرفته‌شده‌اند، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست نرخ‌ها در بورس حذف شوند، معادل ده درصد از مالیات آن‌ها بخشوده می‌شود.

در صورتی که تنها شرکت ثبت کرده اید و هیچ کاری در این شرکت انجام نداده اید درنتیجه هیچ مالیاتی برای شما در نظر گرفته نمی شود. اما باید اظهار عدم فعالیت و پلمپ دفاتر مالی شرکت را داشته باشید و چنانچه انجام ندهید جریمه می شوید.

در چه مواردی شرکت سهامی خاص معاف از مالیات خواهد بود؟

موارد معافیت مالیاتی شرکت سهامی خاص عبارتست از:

  • نرخ مالیات فروش سهام کاهش یابد.
  • از مالیات افزایش سرمایه معاف شوند
  • شرکت سهامی خاص، شرکت دانش بنیان باشد.
  • فعالیت‌های حوزه کشاورزی، تولیدی و معدنی واحدهای تولیدی و معدنی بخش خصوصی و تعاونی.
  • فعالیت در امور انتشاراتی و مطبوعاتی.
  • صادرکنندگان محصولات حوزه کشاورزی.
  • شرکت‌های فعال در زمینه ایران‌گردی و جهانگردی مشمول معافیت مالیاتی ۵۰ درصدی خواهند بود.
  • شرکت‌هایی که از سال ۸۱ به بعد ایجاد شده‌اند، و تا ۸۰ درصد استخراج کرده‌اند مشمول این نوع معافیت می‌شوند.
  • شرکت‌های ادغامی

اگر این شرکت‌ها مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد داشته باشند، مشمول معافیت مالیاتی ۵۰ درصدی می شوند.

شرایط معافیت مالیات شرکت سهامی خاص از پرداخت مالیات

با وجود این که بر اساس قانون، پرداخت مالیات برای کلیه‌ی شرکت‌ها الزامی است، اما با این حال با توجه به موضوع فعالیت شرکت، برخی از آن‌ها می‌توانند از پرداخت کل یا بخشی از مالیات خود معاف شوند. در این مورد می‌توان مثال شرکت‌های دانش‌بنیان را بیان کرد که قانون مزیت‌های ویژه‌ای را برای آن در نظر گرفته است. شرکت دانش‌بنیان در قانون به این صورت تعریف شده است:

«شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.»

بنابراین اگر نوع فعالیت شما به گونه‌ای است که می‌تواند در ذیل فعالیت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد، بهتر است شرکت خود را به عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت کنید تا بتوانید از مزایای ویژه‌ی آن نیز بهره‌مند بشوید. طبق قانون، شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۱۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند و تازه این فقط یکی از این مزایای آن است.

معافیت مالیات شرکت سهامی عام

مالیات شرکت سهامی خاص و عام تقریبا یکسان است و به همین دلیل معافیت های مالیاتی معادل ده درصد ( ۱۰ %) از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس های کالایی پذیرفته شده و به فروش می رسد.

و ده درصد ( ۱۰ %) از مالیات بر درآمد شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بورس های داخلی یا خارجی پذیرفته میشود و پنج درصد ( ۵%) از مالیات بر درآمد شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بازار خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته میشود،

از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت های پذیرفته شده در این بورس ها یا بازارها حذف نشده اند با تایید سازمان بخشیده میشود. شرکت هایی که سهام آن ها برای معامله در بورس های داخلی و خارجی یا بازار های خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته شود،

در صورتی که در پایان دوره مالی به تایید سازمان حداقل بیست درصد ( ۲۰ %) سهام شناور آزاد داشته باشند معادل دو برابر معافیت های فوق از بخشودگی مالیاتی برخوردار می شوند.

از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکت ها در بورس و همچنین سایر اوراق بهاداری که در بورس معامله می شوند مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد ارزش سهام و حق تقدم سهام وصول و از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام مطالبه نخواهد شد.

کارگزاران بورس مکلفند مالیات مزبور را به هنگام هر انتقال از انتقال دهنده وصول و به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند و ظرف مدت ده روز از تاریخ انتقال رسید آن را به همراه فهرستی حاوی تعداد و مبلغ فروش سهام و حق تقدم سهام مورد انتقال به اداره امور مالیاتی محل ارسال دارند.

اظهارنامه مالیات شرکت سهامی خاص چیست؟

کارنامه مالی یک سال کاری اشخاص حقیقی یا حقوقی که جهت محاسبه مالیات شرکت سهامی خاص به اداره امور مالیاتی تسلیم می شود را اظهارنامه مالیاتی گویند.شرکت ها پس از شروع فعالیت می بایست در 4 ماه اول هر سال اظهارنامه مالیاتی ارائه بدهند.

اما چنانچه، سازمانی با داشتن فعالیت،اظهارنامه و دفاتر خود را به صورت صوری و برای نشان دادن عدم فعالیت خود سفید تحویل دهد به دلیل تخلف شامل علی الراس می شود.

نحوه ی ارائه ی اظهارنامه مالیاتی:

شیوه ی ارائه ی اظهارنامه مالیات شرکت سهامی خاص به صورت خود اظهاری می باشد. مودیان می بایست با داشتن کد اقتصادی 16 رقمی اطلاعات خود را به صورت الکترونیکی از طریق پیش ثبت نام در سامانه مالیاتی وارد و اقدام به گرفتن اظهارنامه مالیاتی نمایند.

بنابراین، شخص با قید کردن میزان درآمد خود مالیات شرکت سهامی خاص خود را پرداخت می نماید.لازم به ذکر است چنانچه در محاسبه سود و زیان اشتباه شده باشد با ارائه مدارک لازم به مدت یک ماه از تاریخ انقضای تسلیم اظهارنامه جهت رفع اشتباهات زمان داده می شود.

شرایط ارسال الکترونیکی اظهارنامه مودیان حقوقی:

تسلیم الکترونیکی اظهارنامه این دسته از مودیان با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام و در صورت تکمیل اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد.

جهت آشنایی بیشتر با روند ثبت و یا بیمه و یا مالیات شرکت سهامی خاص به این سایت مراجعه نمایید.

برچسب: بورس ، سهام ، مالیات ، سرمایه



https://jahaneghtesad.com/direct/13827


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |