پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 399 23:20 1401/11/18

ماجرای کمبود اسکناس در خودپردازها چیست؟

ماجرای کمبود اسکناس در خودپردازها چیست؟

اگر به شعب بانک‌هایی که خودپردازهای آنها پول نقد نمی‌دهند مراجعه کنید، با بهانه‌های متعددی از سوی مدیران این شعب مواجه خواهید شد.

با وجود اینکه این روزها بخش عمده پرداخت‌ها با استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی و بدون نیاز به پول نقد انجام می‌شود، اما در بسیاری از شرایط، استفاده از وجه نقد ناگزیر است.

 

با این حال، اگر این روزها به هر دلیلی به وجه نقد نیاز داشته باشید و بخواهید که از طریق خودپردازهای بانکی از حساب‌های جاری خود برداشت کنید، به احتمال زیاد دچار مشکل خواهید شد. چرا که بسیاری از خودپردازها در سطح شهر به دلایل مختلف پول نقد به مشتریان نمی‌دهند. حتی اگر بخواهید از باجه‌های بانکی، مبلغ موردنیاز خود را تامین کنید هم بانک‌ها معمولا شما را به خودپردازهایی هدایت می‌کنند که خالی از وجه نقد هستند.

اصول امنیتی استفاده از خودپردازها

این در حالی است که یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌ها، تامین نقدینگی مورد نیاز سپرده‌گذاران در هر زمان که آنها اراده کنند، است اما مدت‌هاست که بسیاری از مشتریان بانکی نمی‌توانند وجه نقد موردنیاز خود را از خودپردازهای بانکی دریافت کنند.

مشکل تکراری کمبود اسکناس در خودپردازها

مشکل کمبود پول نقد در خودپردازها، موضوع جدیدی نیست و بسیاری از خودپردازهای شعب بانکی همواره پول نقد ندارند. این مشکل اما در نیمه نخست سال جاری و در پی تصمیم وزارت اقتصاد برای اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی اوج گرفت.

 

چراکه پس از جدی شدن موضوع اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی، بسیاری از کاسبان و دست‌فروشان کارت‌خوان‌های خود را جمع کردند و تنها پول نقد قبول می‌کردند. در نتیجه تقاضای وجه نقد از سوی مردم برای رفع نیازهای روزمره افزایش یافت و این موضوع سبب شد که بسیاری از خودپردازها با کمبود وجه نقد مواجه شوند. حتی در آن زمان، یک منبع آگاه در بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز این کمبود نقدینگی در خودپردازهای بانکی به دلیل این موضوع را تایید کرد.

 

بهانه‌های مدیران بانکی تمامی ندارد!

اگر به شعب بانک‌هایی که خودپردازهای آنها پول نقد نمی‌دهند مراجعه کنید، با بهانه‌های متعددی از سوی مدیران این شعب مواجه خواهید شد.

 

برخی از این مدیران، ادعا می‌کنند که اسکناسی برای آنها نیامده که در خودپردازها قرار دهند و اسکناس‌هایی که مردم در شعب به بانک‌ها می‌دهند، نمی‌توانند در خودپرداز قرار بگیرند. همچنین برخی از این مدیران می‌گویند که اسکناس‌هایی که به شعب می‌آیند 100 هزار تومانی هستند اما دستگاه خودپرداز شعب تنها ارائه اسکناس‌های 10 هزار تومانی و 50 هزار تومانی را پشتیبانی می‌کنند.

 

برخی دیگر از مدیران بانکی نیز مسدود کردن خودپردازها در ساعات غیراداری را به اعتراضات اخیر ربط می‌دهند و ادعا می‌کنند که برای جلوگیری از آسیب به خودپردازها در این ساعات، کرکره آنها را پایین می‌آورند.

 

کمبود اسکناس موقتی است؟

در رابطه با مشکل کمبود اسکناس در خودپردازها، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با تاکید بر این نکته که مردم برای بخش اعظم نیازهای خود به اسکناس نیاز ندارند، گفت: به هر حال قبول دارم که مشکل کمبود اسکناس در بعضی از خودپردازها وجود دارد اما این مشکل مقطعی و گذرا و فقط در برخی نقاط کشور است.

 

وی همچنین درباره بهانه‌های مدیران شعب بانکی از جمله پشتیبانی نکردن خودپردازها از اسکناس 100 هزار تومانی گفت: این کم‌کاری شعبه بانک را می‌رساند، شعبه باید به واحد بالاسری اعلام کند که خودپردازها را ارتقا دهند تا امکان پرداخت اسکناس 100 هزار تومانی هم داشته باشند و این چیز عجیب و غریبی نیست که بانک‌ها انجام نمی‌دهند.

 

با وجود ادعای محرمیان درباره موقتی بودن کمبود وجه نقد در خودپردازها، شواهد حاکی از آن هستند که این مشکل مدت‌هاست گریبان‌گیر مردم است. شاید بهتر باشد که مدیران بانک مرکزی به‌جای وعده دادن‌های تکراری درباره بهبود شرایط، فکری به حال این مشکل مردم کرده و با افزایش نظارت‌های خود بر شبکه بانکی، مشکلات را تا حدودی مرتفع کنند.

منبع: فارس

برچسب: جهان اقتصاد ، اسکناس ، مالیات ، بانک ، خودپرداز ، اخبار روز ، کارت خوان



https://jahaneghtesad.com/direct/399


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |