چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 613 17:34 1401/12/01
عضو هیات مدیره شرکت ایمپاسکو خبر داد:

عزم جدی ایمپاسکو و ایمیدرو در اشتغال‌زایی در مناطق کمتر توسعه یافته

دسته‌بندی: صنعت و معدن
عضو هیات مدیره شرکت ایمپاسکو خبر داد:

عزم جدی ایمپاسکو و ایمیدرو در اشتغال‌زایی در مناطق کمتر توسعه یافته

دسته‌بندی: صنعت و معدن

عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفت: بخش معدن و صنایع وابسته به آن به عنوان موتور محرکه صنعت و تامین ثروت و ایجاد اشتغال خصوصا در مناطق محروم از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو، رضا دستجردی عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در بازدید از استان فارس و طی جلسه‌ای با محمدهادی ایمانیه استاندار فارس ضمن تشریح مختصری از برنامه‌های ایمپاسکو در این استان فارس توضیح داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بر اساس نرم جهانی در بهره برداری از ذخایر معدنی تاکنون تنها حدود بیست درصد از ظرفیت‌ها و ذخایر معدنی در سطح ملی را فعال و به مرحله بهره‌برداری رسانده‌ایم.

وی افزود: بخش معدن و صنایع وابسته به عنوان موتور محرکه صنعت و تامین ثروت و ایجاد اشتغال خصوصا در مناطق محروم از جذابیت ویژه ای برخوردار است، چرا که ایران با داشتن تنها یک درصد از جمعیت و یک درصد از مساحت جهان، ۵ درصد منابع زیرزمینی دنیا را در اختیار دارد و پس از ایالات‌متحده، روسیه، کانادا و عربستان، پنجمین کشور از این حیث به‌شمار می‌رود.

 

عضو هیات مدیره ایمپاسکو با بیان اینکه گردش مالی بخش صنعت در دنیا ۸ هزار میلیارد دلار در سال و ۲.۲ هزار میلیارد دلار آن (حدود ۳۰ درصد) مربوط به بخش معدن است، تاکید کرد: سهم معدن از اشتغال مستقیم جهانی ۳۰ میلیون نفر است و معدن از جمله بخش‌هایی است که باعث اشتغال پایدار متوازن برای افراد بومی می‌شود.

دستجردی با اشاره به اینکه متوسط ضریب اشتغال غیرمستقیم بخش معدن در جهان، ۷ نفر است، ادامه داد: این بخش در بین حوزه‌های کشاورزی، آموزش، گردشگری و بانکداری بیشترین اشتغال غیرمستقیم را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: سهم معدن از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم جهانی حدود ۵.۲ درصد و معادل ۲۰۰ میلیون نفر بوده است که تعداد شاغلان مستقیم معادن در حال بهره‌برداری ایران بر اساس آخرین گزارش‌ها کمتر از یک میلیون نفر است.

عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران همچنین افزود: با احتساب ضریب ایجاد شغل غیرمستقیم در بخش معدن (معادل ۷ نفر)، جمع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم معدن ایران حدود چهار میلیون نفر است.

وی توضیح داد: با توجه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تولید ۷۰۰میلیون تن ماده معدنی، توجه ویژه به بخش معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یک صنعت خودکفا (معدن به‌جای نفت) می‌تواند نقش موثری در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

دستجردی با بیان اینکه اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی و نقش درآمدهای حاصل از آن برای پوشش بیش از ۶۰ درصد از درآمدهای نفتی کشور خواهد بود، تاکید کرد: در حال حاضر ایران یک درصد از ذخایر معدنی خود را بهره‌برداری می‌کند، در حالی ‌که استاندارد جهانی حدود ۵ درصد است.

وی ادامه داد: در صورتی که ایران با استاندارد جهانی از ذخایر معدنی خود بهره‌برداری کند، چند برابر درآمدهای نفتی می‌تواند از این بخش درآمد حاصل کند و بر اساس این مستندات و آمار، توجه به برخی از مشکلات و نقایص قانونی و رفع عاجل آن تاثیر بسزایی در راستای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری خصوصا در مناطق محروم خواهد داشت.

عضو هیات مدیره ایمپاسکو با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت کنونی، آمار اشتغال، ظرفیت‌ها و نیاز جدی به  سرمایه گذاری در استان فارس اضافه کرد: توسعه اکتشافات و کمک به ایجاد صنایع معدنی در بخش فرآوری در این استان و استان‌های همجوار در دستور کار جدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی و شرکتهای تابعه قرار دارد که در این راستا به مرکزیت شیراز، مجموعه‌ای از نیروها و مدیران خبره برای پیگیری موثرتر این برنامه‌ها متمرکز خواهند شد.

دستجردی در پایان با اشاره به اراده مسئولان استانی برای جذب فعالان اقتصادی و کارآفرینان جهت توسعه اشتغال خاطرنشان کرد: استان فارس با توجه به مزیت‌های طبیعی و انرژی، نیروی کار ارزان و نزدیکی به خلیج فارس و همچنین ظرفیت‌های غنی فرهنگی و گردشگری یکی از مقاصد جذاب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های معدن و صنایع معدنی، کشت و صنعت، گردشگری ‌و گردشگری سلامت و گردشگری معدنی به شمار می‌آید.

 

 

برچسب: ایمیدرو ، جهان اقتصاد ، مواد معدنی ، مناطق محروم ، روسیه ، کانادا ، صنعت ، اخبار روز ، ایمپاسکو ، ایالات متحده ، رضا دستجردی ، فارس ، گردش مالی



https://jahaneghtesad.com/direct/613


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |