در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند برگزار شد

طراحی و ساخت مکانیزم back stop جهت استفاده درفن های هوایی

با پیگیری و دقت نظر کارشناسان و مهندسین متعهد شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و باطراحی و ساخت مکانیزمback stop جهت استفاده درفن های هوایی پالایشگاه، به صورت قابل ملاحظه ای از هزینه های تعمیر و نگهداری این فن ها و تجهیزات جانبی آنها کاسته شد .

شناسه خبر: 4158
طراحی و ساخت مکانیزم back stop جهت استفاده درفن های هوایی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، فرآیند طراحی و ساخت مکانیزمback stop جهت استفاده درفن های هوایی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با همکاری شرکت "توان محور آذین صنعت" و تلاش همکاران سخت کوش واحدهای مهندسی پالایش ، مهندسی عمومی ، مهندسی پشتیبانی ساخت داخل، اداره تعمیرات و کارگاه تعمیرات ابزار شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند انجام شد .

از آنجاکه فن های موجود در سیستم های شرکت بر اساس شرایط موجود گاه لازم است که از مدار خارج شوند؛ در چنین شرایطی به دلیل کارکرد بقیه فن ها، یک جریان هوای معکوس درون فن ها ایجاد، که موجب چرخش آزادانه دیگر فن های خاموش بر خلاف جهت چرخش فن های در حال کارکرد می شود . این موضوع می تواند منجر به بروز مشکلات بسیاری برای سیستم فن خنک کننده شود و هزینه های تعمیرات و نگهداری قابل توجهی را برای فن ها و تجهیزات جانبی آنها ایجاد کند.

از مهمترین تبعات آن گردش معکوس فن های هوایی است. در این حالت ، گردش آزادانه فن ها باعث ایجاد جریان الکتریکی و ولتاژ معکوس و اعمال آن بر روی سیستم های الکترونیکی و ایجاد اختلال در آنها می شود. پس از روشن شدن مجدد فن ها و چرخش آنها در جهت اصلی فن به دلیل آنکه تا قبل از روشن شدن مجدد فن، بطور آزادانه و با سرعت 80 rpm در جهت مخالف در حال چرخش بوده است، یک بار ناگهانی به صورت شوک به سیستم فن اعمال شده که می بایست سرعت چرخش فن ها را به 1500 rpm برساند. این شرایط فیزیکی پیش آمده در حکم اعمال یک بار شوک و ناگهانی است که در اکثر مواقع باعث پاره شدن تسمه های فن می شود که در این شرایط با توجه به تعداد بالای فن ها و در نتیجه تعداد بالای تسمه های پاره شده، هزینه های تعمیر و نگهداری قابل توجهی را به دنبال دارد.

چالش مهم دیگر شکسته شدن بعضی از چرخ دنده ها در جعبه گیربکس بر اثر شوک اعمال شده است که این مورد نیز هزینه تعمیر و نگهداری زیادی را به همراه دارد . همچنین تغییر در میزان لقی بین یاتاقانها نیز نتیجه اعمال بار ناگهانی و شوک از طرف فن در دفعات بالای اعمال بار می باشد.

در همین راستا در وهله اول با شناسایی مشکل موجود از سوی مهندسین و کارشناسان شرکت و پس از برگزاری جلسات متعدد با شرکت "توان محور آذین صنعت" راهکارهای مناسب برای این مسأله ارائه و در ادامه این شرکت صنعتی برای حل این مشکل، یک طراحی ساده ولی بسیار کارآمد را ارائه کرد. در این طراحی ، یک صفحه فلزی از جنس فولاد کربنی ساده به نحوی بر روی دیواره جانبی فن نصب می شود که پس از خاموش و از مدار خارج شدن فن ها، یک زائده فلزی از انتهای آنها خارج شده ، در مقابل چرخش معکوس فن مقاومت می کند و وقتی فن مجدداً به کار می افتد، زائده کنار رفته به فن ها اجازه چرخش در جهت اصلی را می دهد . با این طرح ساده و کارآمد ، تمامی اثرات منفی ذکر شده مرتفع می شود .

گفتنی است با توجه به تعداد بسیار زیاد فن های مورد استفاده در پالایشگاه طراحی و ساخت این تجهیز ساده اما بسیار کاربردی و خلاقانه ، صرفه جویی های مالی قابل ملاحظه ای را برای شرکت به همراه داشته است .

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار