در چهارمین همایش تخصصی غلتک و نورد به میزبانی چدن سازان مطرح شد:

رشد ظرفیت تولید چدن سازان و صادرات به ۱۲کشور جهان

در چهارمین همایش تخصصی غلتک و نورد که به میزبانی گروه صنعتی چدن سازان برگزار شد، فعالیت‌های گروه صنعتی چدن سازان بعنوان یک شرکت مبتنی بر دانش روز و توانمند در سطح جهانی، نقش کاربردی انقلاب صنعتی چهارم در واحدهای تولید غلتک و نورد، نقشه استراتژیک شرکت چدن سازان در افق ۱۴۰۴ و خدماتی که به صنایع تولید آهن و فولاد کشور ارئه می‌دهد، تشریح شد.

شناسه خبر: 3012
رشد ظرفیت تولید چدن سازان و صادرات به ۱۲کشور جهان

فلسفه وجودی چدن سازان، رقابت در سطح جهانی است

در نخستین روز از چهارمین همایش دو روزه غلتک و نورد، حسین انصاری، رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی چدن سازان با ابراز خورسندی از حضور متخصصان و دانش بنیان‌ها در این همایش و فرصتی برای دریافت و انتقال دانش روز، اظهار کرد: از همان روز اول، فلسفه وجودی چدن سازان، تلاش برای ورود به عرصه رقابت جهانی با استفاده از دانش روز، ارتقای تکنولوژی با استفاده از افراد توانمند و برخوردار صلاحیت‌های علمی بود.

مهندس انصاری از اولین بنانگذاران سنگ بنای مجموعه چدن سازان با اذعان به اینکه در راه اندازی مجموعه چدن سازان صرفا موضوع اهداف ثروت اندوزی برای هیچیک از صاحبان این مجموعه مطرح نبوده است، توضیح داد: وسعت دید و نگرش سهامداران موجب موفقیت مجموعه چدن سازان شده است و امروز می‌توان ادعا کرد که نظیر کارخانه چدن سازان در دیگر کشورهای جهان وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی چدن سازان با بیان دستیابی به تولید انواع غلتک، گفت: این مجموعه در طول این سال‌ها درگیر اثبات وجودی خود بوده است. همچنین، از شرکت‌هایی ازجمله فولاد مبارکه بعنوان یکی از مشتریان سرآمد و حامیان مجموعه چدن سازان و دیگر صنایعی که در این عرصه از ما حمایت نمودند، قدردانی می‌کنیم.

انصاری با اشاره به مباحث بورسی، اعلام کرد: ما یک شرکت تولیدی هستیم و برای کسانی که با نگاه سودجویی وارد بورس می‌شوند، ما سود غیرمتعارف در بورس خود نداریم و این افراد در مجموعه چدن سازان جایی ندارند.

رئیس هیئت مدیره چدن سازان درباره اهمیت رقابت در پیشرفت و توسعه اظهار کرد: مجموعه چدن سازان در این فکر نیست که رقیب نداشته باشد، زیرا رقابت منجربه سازندگی و رشد می‌گردد.

تحول و پوست اندازی در مجموعه چدن سازان

او در ادامه به ایجاد تحول و پوست اندازی در مجموعه چدن سازان پرداخت و افزود: مدیران جدید باید با تجربه و آشنایی به علم روز وارد این مجموعه شوند. ضمن آنکه، رویکرد تبدیل شدن به یک واحد اقتصادی مدنظر ما هست. چون برای ارتقای گرید خود هزینه می‌کنیم و برخی گریدهایی تولید می‌کنیم، در ایران قابل مصرف نیستند و به کشورهایی ازجمله هند و ایتالیا صادر می‌شوند.

انصاری، خرید مواد اولیه و محدود نبودن به موانع تحریم را، از دیگر شاخص‌های توانمندی مجموعه چدن سازان عنوان کرد.

تولید طیف گسترده‌ای از انواع غلتک در صنایع مختلف

در ادامه، داود صافی دستجردی، مدیرعامل شرکت صنعتی چدن سازان با اشاره به اینکه برگزاری چهارمین همایش تخصصی غلتک و نورد، افتخاری برای مجموعه چدن سازان است، نقش بی‌بدیل این مجموعه در ایجاد و ارتقای دانش و جلوگیری از خروج ارز از کشور را عنوان کرد.

دکتر صافی با ادعان به ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از یکهزار نفر در مجموعه چدن سازان، سهم قابل توجه در تولید غلتک و بومی‌سازی دانش فنی و توان تولید طیف گسترده‌ای از غلتک‌های مورد نیاز در صنایع مختلف بویژه صنایع فولادی را مطرح نمود و گفت: مجموعه چدن سازان به لحاظ رشد و ظرفیت تولید در ۵ سال گذشته، با رشد ۷۰درصدی، میزان تولید خود را از ۷۵۰۰ تن علتک در سال ۹۶، به ۱۲هزارو۸۰۰تن تولید در سال ۱۴۰۱ ارتقا داده است.

او افزود: مجموعه چدن سازان با برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و سرمایه‌گذاری‌های در دست اقدام، ظرفیت تولید خود را تا سال ۱۴۰۴ به ۱۷هزارو ۵۰۰تن افزایش خواهد داد. این ظرفیت، هم پاسخگوی تمام نیاز داخل کشور بویژه منطبق با طرح‌های توسعه در صنعت فولاد کشور است و همینطور، ایجاد پتانسیلی برای حضور در بازارهای جهانی است.

صادرات چدن سازان به ۲۰مشتری در ۱۲کشور جهان

مدیرعامل شرکت چدن سازان اظهار کرد: این مجموعه با بیش از ۱۲۰مشتری داخلی، توانسته صادرات خود را به ۲۰ مشتری بزرگ و معتبر در ۱۲ کشور جهان عرضه کند و از لحاظ کیفی، این تاییدیه را از مجموعه‌های فولادی معتبر دنیا اخذ نماید که این موفقیت و دستاوردها، مرهون مجموعه‌ای از عوامل ازجمله اعتماد و همراهی مشتریان داخلی چدن سازان و توان متخصصان و کارکنان مجموعه است.

صافی در ادامه افزود: مجموعه چدن سازان در پاسخ به اعتماد و همراهی مشتریان، خود را متعهد به نوآوری مستمر، به روزرسانی و عرضه نسل جدیدی از غلتک‌ها و همواره حرکت در مرز دانش تولید غلتک می‌داند.

تعهد چدن سازان در سودآوری همگام با ارتقای دانش

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مجموعه چدن سازان بعنوان یک شرکت سهامی عام، دانش بنیان و پذیرفته شده در بازار سرمایه فعالیت میکند، بنابراین از مشتریان در قالب بازار سرمایه دعوت می‌کنیم که این نیز می‌تواند موجب هم افزایی شود. ضمن آنکه گواهی بر تعهد چدن سازان در سودآوری همگام با ارتقای دانش، اختصاص سهم مشخصی از فروش سالیانه چدن سازان به تحقیق و توسعه و تولید نسل جدیدی از کوره‌های عملیات حرارتی است که اکنون در سایت شرکت در حال نصب است. همچنین، پیگیری در جهت تدارک و تجهیز ماشین آلات پیشرفته و جدید، تعهد به مشتریان برای تعالی و ارتقای کیفیت و اهداف شرکت برای تحویل به موقع، کیفیت مطلوب و پایدار و همینطور توسعه سبد محصولات است.

مسئولیت اجتماعی چدن سازان بعنوان یک اولویت دنبال می‌شود

مدیرعامل شرکت چدن سازان در صحبت از مسئولیت‌های اجتماعی این مجموعه توضیح داد: چدن سازان، طیف وسیعی از ذینفعان در نظر دارد و مسئولیت‌های اجتماعی خویش را بعنوان یک اولویت دنبال می‌کند. چنانچه با پرداخت کمک هزینه و بورسیه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان در مقاطع مختلف، همینطور در حمایت از آسیب دیدگان ناشی از حوادث طبیعی نقش خود را ایفا کرده است. این مجموعه نیز در سال جاری، تعهد ساخت یک باب مدرسه در مناطق محروم اصفهان به نمایندگی از شرکای تجاری خود را پذیرفته است.

داود صافی یادآور شد: کلیه هزینه‌هایی که در قالب این همایش پرداخت شده است، به تکمیل و تجهیز این مدرسه با هدف آینده‌ای بهتر برای نسل آینده اختصاص می‌یابد.

پیشرفت و توسعه حاصل تلاش کارآفرینان است

در چهارمین همایش تخصصی غلتک و نورد، عباس نجفی زاده، رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران در تشریح کاربرد انقلاب صنعتی چهارم در واحدهای نوردی، گفت: طبق محاسبات ترمودینامیک، جامعه‌ای که از ۳تا۴درصد جمعیت کارآفرین برخوردار باشد، می‌تواند درحالت تعادل و در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

پروفسور نجفی زاده با بیان نقش اساسی کارآفرینان در توسعه، اظهار کرد: گروه صنعتی چدن سازان با تلاش فراوان یک کارآفرین در بخش خصوصی توانسته در این جایگاه قرار گیرد که قابل تحسین است و امیدواریم که متولیان امر و دولت، از این گروه حمایت کنند.

او با مطرح نمودن این پرسش که چگونه صنعت و واحدهای نورد را به سمتی هدایت کنیم که در بازارهای جهانی بتوانند رقابت نمایند، مشکلات کمتری داشته باشند و در جایگاه درست قرار گیرند، توضیح داد: زمانی که با تحولات صنعتی همراه شویم، می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

حرکت انقلاب صنعتی چهارم در مسیر هوشمندسازی

او درباره تاثیرات و تحولات فراوانی که انقلاب‌های صنعتی در زندگی بشر ایجاد کردند، سخن راند و با اشاره به روند انقلاب صنعتی اول، اختراع ماشین بخار و کاهش کار یدی، افزود: انقلاب صنعتی دوم در فاصله صدساله با تحقق تولید انبوه و اختراعاتی نظیر الکتریسیته و ماشین‌های احتراق داخلی، تلگرام، تلفن، رادیو و تلویزیون رخ داد که تحولاتی در زندگی بشر ایجاد کرد. سپس انقلاب صنعتی سوم در یک قرن بعد، بعنوان یک انقلاب دیجیتالی رخ داد.

نجفی زاده با اذعان به تاثیر تحولات در زندگی بشر با اختراع نیمه هادی ها، رایانه‌های شخصی، اینترنت، تجارت الکترونیک و اتوماسیون، گفت: انقلاب صنعتی چهارم نیز در مسیری حرکت می‌کند که همه تجهیزات و ماشین آلات هوشمند شوند که اکنون در این مقطع قرار داریم. همه دستگاه‌ها باید اتوماتیک شوند، سرعت تغییرات صدساله نیست و بسیار سریعتر است.

در آستانه ورود به انقلاب صنعتی پنجم قرار داریم

اکنون در مرحله ورود به انقلاب صنعتی پنجم هستیم. هرچند که در ایران هنوز این اتفاق رخ نداده است. اما پیش بینی‌ها دراین باره، استفاده از فضا جهت تولید انرژی خورشیدی، حذف سوخت‌های فسیلی بدون کمبود انرژی مطرح شده اند.

رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد ایران در بیان مزایای انقلاب صنعتی پنجم در سالهای ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰، گفت: پیش بینی می‌شود که در سیارک‌های دیگر معادن را استخراج کنیم و مغز مصنوعی تولید شود و سپس در ۲۰۵۰، تولید رایانه‌ها با قابلیت پردازش کل مغز انسان اختراع شود. او افزود: در انقلاب صنعتی چهارم، همه مراحل زنجیره تولید و تامین باید هوشمند شود و ما ملزم به حرکت در این مسیر هستیم.

نجفی زاده درباره چگونگی تبدیل یک کارخانه سنتی به یک کارخانه هوشمند، اظهار کرد: در این انقلاب با احتساب سنسورها و تجهیزات هوشمند، کارخانه هوشمند می‌شود، مواد اولیه، ماشین آلات و همه مراحل خط تولید، ابزارها، ربات‌ها و محصولات تحت کنترل دقیق رایانه‌ای هستند که موجب افزایش بهره وری و اتفاقات غیرقابل تصوری در سیستم کارخانه و فرایند تولید می‌شود.

او با اذعان به اینکه اکنون هوش مصنوعی از چالش‌های پیش رو است، گفت: باید بدانیم چگونه ضوابطی را با استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل کار تعریف کنیم.

نجفی زاده، مزایای انقلاب صنعتی چهارم در واحدهای نورد را افزایش بهره وری، ثبات و پایداری بیشتر در فرایند تولید، نظارت مستمر بر شبکه خط تولید و کیفیت محصول، کاهش بازرسی و کاهش فرایند استهلاک و قراضه شدن، شناخت دقیق و کنترل بهتر فرایند به کمک حسگرها، تحقق مباحث زیست محیطی، کاهش کارهای سنگین فیزیکی و افزایش ایمنی برشمرد و افزود: استفاده از ربات‌ها و سنسورهای هوشمند، مدل دیجیتال دوقلو، مانیتورینگ و یادگیری ماشین می‌توانند بطور مستقیم سرعت پردازش داده‌ها را تحت اختیار قرار دهند. این دیتا می‌تواند در هر وسیله ارتباطی دیجتال مانند موبایل مورد استفاده قرار گیرد.

انقلاب صنعتی چهارم مستلزم حرکت گام به گام است

رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد ایران، تحقق انقلاب صنعتی چهارم را اقدامی زمان بر و مستلزم حرکت گام به گام، عنوان کرد و گفت: شروع در مقیاس بزرگ، بصورت فی الوداهه و دستوری اشتباه بزرگی است و باید طبق یک روند آرام، هدفدار و برنامه ریزی شده پیش رویم. همچنین، استفاده از آموزش و فرصت‌های تشویقی ضروری است.

نجفی زاده در ادامه، اهمیت محاسبه نرخ بازگشت سرمایه را عنوان کرد و یادآور شد: براساس محاسبات، سرمایه اختصاص یافته به انقلاب صنعتی چهارم در فاصله ۵ساله با حدود ۹۲درصد برگشت خواهد شد و از سال ششم به بعد بالغ بر ۸۶درصد خواهد بود.

تولید ۱۷هزارو۵۰۰ تن غلتک در افق ۱۴۰۴

در این همایش، مجید مختاری مدیراجرایی همایش و مدیر بازرگانی شرکت چدن سازان به معرفی گروه صنعتی چدن سازان پرداخت و با مروری بر روند تولید در صنعت فولاد و برنامه ها، خدمات پس از فروش و پروژه‌های شرکت در چشم‌انداز بلندمدت را تشریح کرد.

او از حضور ۳۲۰متخصص و کارشناس به نمایندگی از ۷۸ شرکت فعال، دانش بنیان و فولادی در چهارمین همایش تخصصی غلتک و نورد خبر داد و گفت: گروه صنعتی چدن سازان شامل سه شرکت تولیدی چدن سازان و غلتک سازان سپاهان، سنگین صنعت کوهپایه و شرکت نواندیشان است. شرکت چدن سازان بعنوان شرکت مادر با ظرفیت فعلی ۲۵هزارتن غلتک که برای چشم‌انداز ۱۴۰۴، تولید ۱۷هزارو ۵۰۰تن را تعریف کرده است. شرکت غلتک سازان تولیدکننده شمش و قطعات قطعات سنگین فولادی و چدنی با ظرفیت فعلی ۳۰۰هزار تن که در افق ۱۴۰۴ به ۱۵۰هزار تن خواهد رسید و شرکت سنگین صنعت کوهپایه بعنوان مکمل، فعالیت اصلی آن ماشین کاری انواع غلتک و تولید انواع قطعات صنعت فولاد با ظرفیت ۱۶هزار تن که در ۱۴۰۴ به ۱۸هزار تن خواهد رسید.

مختاری با مروری بر رشد تولید فولاد خام در دنیا، توضیح داد: رشد صعودی با شیب تند تا سالهای ۲۰۱۸ ادامه داشته اما با شروع کرونا و مباحث فولاد سبز و تغییر سیاست‌های چین، با رشد منفی ۴درصد مواجه شده است. پیش بینی می‌شود در ۲۰۲۳با رشد ۲درصدی به تولید۱۹۴۰میلیون تن فولاد خام در جهان برسیم. کشور ما با تولید ۳۰میلیون تن فولاد خام بدون رشد منفی در جایگاه دهم جهانی قرار دارد. هند با استراتژی‌های خاص با سرعت زیادی در حال پیشروی در صنعت فولاد است.

او در تشریح روند تولید فولاد خام در ایران گفت: میانگین رشد فولاد ایران در ۵سال گذشته، ۳درصد بوده و میزان ۲۲۱میلیون تن ثبت شد. البته نقاط قوت برای چشم‌انداز ۱۴۰۴.۴۵میلیون تن است. نقاط مثبت آن نیز طرح‌های احداث شده با درصد پیشرفت بالای ۸۰درصد و چشم‌انداز مثبت برای صادرات محصولات فولادی است.

مختاری درباره میزان مصرف غلتک در ایران گفت: طبق استانداردها به ازای هرتن محصول نهایی، ۵۰۰گرم مصرف غلتک محاسبه شده است و سال گذشته حدود ۱۱هزارو۵۰۰ تن مصرف غلتک ثبت شد. امسال ۱۲هزارو۵۰۰تن و در افق ۱۴۰۴ به ۱۶هزارو۵۰۰ تن خواهد رسید.

مدیر بازرگانی چدن سازان، موارد افزایش ظرفیت تولید جهت کاهش زمان تحویل، تدوین نقشه استراتژیک، کسب گواهینامه ها، تهیه و تدوین چندجلد کتاب توسط کارشناسان فنی مجموعه چدن سازان، توسعه بازار صادرات، احداث سایت جدید ماشین کاری، استارت تدوین نقشه استراتژیک در افق ۱۴۱۰، توسعه سبد فروش محصولات، گسترش ارتباط با مشتریان و خدمات پس از فروش و بویژه افزایش میزان سرمایه‌گذاری در ۴سال گذشته و توسعه زیرساخت را برشمرد.

شایان ذکر است، چهارمین همایش تخصصی غلتک و نورد باحضور مدیران، متخصصان و کارشناسان صنعت فولاد در سوم و چهارم خردادماه در مرکز همایش‌های بین المللی سیتی سنتر اصفهان با هدف معرفی آخرین دستاوردهای صنعت تولید غلتک و راهکارهای بهینه‌سازی مصرف آن برگزار شد و چرخه تغییر تکنولوژی و تغییر نسل گریدها و آلیاژهای مورد استفاده در صنعت غلتک و نورد متناسب با تغییرات مورد انتظار و نیاز بازار و مشتریان با ارائه راهکارهای علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار