درخواست طلاق از طرف مرد

آیا با شرایط درخواست طلاق از طرف مرد آشنا هستید؟ آیا می‌دانید قانون مدنی ایران درباره دادخواست طلاق آقایان چه حکمی دارد و حق‌وحقوق مردان در این شرایط چیست؟ اغلب طلاق‌های امروزی با درخواست از طرف خانم‌ها انجام می‌شود؛ از این رو بیشتر افراد با شرایط درخواست از طرف مرد آشنا نیستند و قوانین این نوع طلاق نیز را نمی‌دانند؛ از این رو محتوای این مقاله را به بررسی این موضوع اختصاص داده‌ایم تا آگاهی خوانندگان افزایش یابد.

لینک کوتاه کپی شد
درخواست طلاق از طرف مرد

آیا با شرایط درخواست طلاق از طرف مرد آشنا هستید؟ آیا می‌دانید قانون مدنی ایران درباره دادخواست طلاق آقایان چه حکمی دارد و حق‌وحقوق مردان در این شرایط چیست؟ اغلب طلاق‌های امروزی با درخواست از طرف خانم‌ها انجام می‌شود؛ از این رو بیشتر افراد با شرایط درخواست از طرف مرد آشنا نیستند و قوانین این نوع طلاق نیز را نمی‌دانند؛ از این رو محتوای این مقاله را به بررسی این موضوع اختصاص داده‌ایم تا آگاهی خوانندگان افزایش یابد.

بهترین وکیل طلاق از طرف مرد

اگر در این زمینه به کمک و مشاوره نیاز دارید، توصیه می کنیم با زهره رستگار بهترین وکیل طلاق خانم در تهران مشاوره رایگان داشته باشید. ( 0214414581 یا 09121722840 ) تفاوتی ندارد که آقا باشید یا خانم. بهتر است پیش از اقدام به تصمیم و انجام هر گونه اقدامی، از مشاوره این وکیل پایه یک دادگستری بهره مند شوید.

شرایط درخواست طلاق از طرف مرد

قانون مدنی ایران اجازه و حق طلاق را به مرد داده است؛ از این رو آقایان می‌توانند حتی بدون داشتن دلیلی موجه، برای طلاق اقدام کنند و دادخواست خود را مبنی بر جدایی از همسر خود به دادگاه ارسال نمایند. البته حق طلاق مرد به معنی حذف حقوق مالی زن نیست؛ یعنی حتی اگر مرد برای جدایی دلیل مناسبی هم داشته باشد، در نهایت باز هم موظف است حقوق زن را تمام و کمال پرداخت کند.

نکته مهم اینجاست که عدم رضایت زنان هم تاثیری در فرایند طلاق مردان ندارد، یعنی تفاوتی نمی‌کند زوجه (خانم) از این طلاق راضی باشد یا خیر، در نهایت طبق ماده 1133 قانون مدنی مرد می‌تواند بدون رضایت و یا حتی بدون داشتن دلیلی موجه‌، همسر خود را طلاق دهد. عدم رضایت بانوان از دادخواست طلاق همسرشان، تنها موجب طولانی‌تر شدن این فرآیند خواهد شد و تاثیر دیگری در این مسئله ندارد.

جالب است بدانید عده‌‌ای از حقوق‌دانان این قانون را غیرمنصفانه می‌دانند و تلاش‌های زیادی هم در جهت تغییر آن انجام داده‌اند، با این حال تا به امروز موفقیتی در این این زمینه کسب نکرده‌اند!

نکات مهمی که باید درباره درخواست طلاق از طرف مرد بدانید

چند نکته مهمی که لازم است همه مردان پیش از اقدام برای طلاق بدانند، عبارت‌اند از:

درخواست رسمی از دادگاه

در گذشته مردان با مراجعه به دفترخانه و بدون درخواست رسمی از دادگاه (حتی گاهی بدون اطلاع زوجه) همسر خود را طلاق می‌دادند، اما در حال حاضر قانون نسبت به این موضوع سخت‌گیرتر شده و طلاق به این روش ممکن نیست. طبق قوانین جدید هیچ مردی بدون درخواست رسمی و ارائه مدارک معتبر به دادگاه، حق طلاق دادن همسر خود را ندارد. دفترخانه‌هایی هم که بدون حکم دادگاه، طلاق را ثبت می‌کند، مجازات سنگینی در پی دارند. با این اوصاف باید بدانید هرچند که طبق قانون، حق طلاق کاملا با مرد است، اما این فرآیند باید قانونی انجام شود تا متقاضی با چالشی مواجه نشود.

مدت زمان طلاق از طرف مرد

مدت زمان طلاقی که از طرف مرد درخواست شده باشد، بسته به شرایط زوجین 3 ماه الی 1 سال زمان می‌برد. دادگاه بعد از دادخواست طلاق یک گواهی مخصوص به نام عدم سازش برای زوجین صادر می‌کند که طبق این گواهی زوجین تا سه ماه فرصت دارند به دفترخانه مراجعه و طلاق خود را رسمی کنند. اگر طی این مدت زوج متقاضی اقدامی در جهت جدایی خود انجام ندهند، گواهی صادرشده از طرف دادگاه منقضی می‌شود.

اگر در طول این زمان، خانم اعتراضی به دادخواست طلاق همسرش داشته باشد، مدت طلاق طولانی‌تر خواهد شد؛ اما مجموعا این فرآیند بیش از یک سال زمان نمی‌برد.

طلاق رجعی

به طلاقی که از طرف مرد ثبت شده باشد، طلاق رجعی می‌گویند. در این نوع طلاق مرد می‌تواند طی سه ماه عده، به همسر خود رجوع کند و به این صورت طلاق رسمی را باطل نماید. البته اگر خانم باکره یا یائسه باشد، این امکان وجود ندارد و طلاق به هیچ عنوان باطل نخواهد شد.

معرفی داور

دادگاه بعد از درخواست طلاق مرد، به هردو زوجین ابلاغی فرستاده و به آن‌ها مهلت معرفی داور را می‌دهد. منظور از داور یک فرد متاهل بالای سی سال از خانواده هردو طرف است که باید برای نزدیکی زوجین و رفع مشکلات آن‌ها با یکدیگر تلاش کرده و نظر نهایی خود را به دادگاه اعلام نماید. هرچند که در شرایط فعلی اغلب داوری میان زوج‌ها انجام نمی‌شود و این رفتار تنها به یکی از اعمال تشریفاتی طلاق تبدیل شده است. (یعنی داورهای معرفی شده تنها در ظاهر برای رفع مشکلات بین زوجین تلاش می‌کنند و در اصل هیچ عملکرد مثبتی در این‌باره ندارند)

شرایط مردان برای درخواست طلاق به دادگاه

مردان برای درخواست طلاق باید از شرایط زیر برخوردار باشند.

  • باید عاقل و بالغ باشند. (این شرط می‌تواند شامل مواردی چون عدم اعتیاد، عدم سوءپیشنه و غیره شود)
  • توانایی اداره امور مالی خود را داشته باشند.
  • مهریه زوجه را پرداخت نماین،د در غیراینصورت خانم می‌تواند برای دریافت حقوق قانونی خود اقدام کند.
  • دارای شرایط قانونی برای ازدواج باشند.

این قوانین عمومی هستند و دادگاه در زمان بررسی دادخواست آقایان برای طلاق، به بررسی این شرایط می‌پردازد. هرچند که گاهی هیچ نیازی به بررسی این موارد نیست؛ زیرا متقاضی دلیل موجهی برای طلاق از همسر خود دارد.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد

اگر مردی درخواست طلاق بدهد باید این مدارک را به همراه داشته باشد:

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • عقدنامه

وجود این سه مدرک الزامی است؛ با این حال گاهی با تشخیص دادگاه متقاضی باید مدارک دیگری از قبیل گواهی عدم اعتیاد، گواهی اشتغال به کار، گواهی پزشکی مبنی بر سلامت جسمی و روانی و گواهی عدم سوءپیشینه را نیز به همراه داشته باشد.

شرایط درخواست طلاق مرد در دوران عقد

احتمالا برایتان سوال شده که تفاوت طلاق مرد در دوران عقد چه تفاوتی با دوران بعد از عروسی دارد؟ پاسخ این است که تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. باز هم قانون حق طلاق را مرد می‌دهد با این تفاوت که اگر خانم باکره باشد نیمی از مهریه به ایشان تعلق می‌گیرد و در صورت نزدیکی کامل مرد موظف به پرداخت مهریه کامل به زوجه است. بعد از طلاق در دوران عقد نیز زوجین می‌توانند از اداره ثبت احوال حذف نام همسر سابق خود را درخواست کنند تا این کار به صورت قانونی انجام شود.

سخن آخر

طبق قانون 1133 قانون مدنی ایران، حق طلاق با مرد است و همه آقایان در هرزمانی می‌توانند به طور قانونی و حتی بدون هیچ دلیل موثقی همسر خود را طلاق بدهند. البته دادخواست طلاق از طرف آقایان هیچ حق‌وحقوقی را از آن‌ها سلب نمی‌کند و همچنان موظف به پرداخت کامل مهریه همسر خود هستند. ضمنا اگر طلاق از جانب زوج باشه زوج موظف به پرداخت تا نصف اموال و دارايي خود به زوجه و همچنين موظف به پرداخت نحله مي باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار