یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 5704 17:37 1402/05/02
۸۰ درصد محصولات کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود

تولید ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور

دسته‌بندی: کشاورزی
۸۰ درصد محصولات کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود

تولید ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور

دسته‌بندی: کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۸۰ درصد محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: برای تامین ۲۰ درصد مابقی نیاز کشور سالیانه به‌طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود.

«سیدمجتبی خیام نکویی» در مراسم امضای تفاهم نامه طرح حمایت از طرح‌های نوآور، دانش پایه و ارتقای بهره وری طرح های زنجیره سبز و آبی برکت (کشاورزی - شیلات) با «محمد ترکمانه» مدیرعامل بنیاد برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: در حال حاضر سالیانه نزدیک‌به ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود و برای سال ۱۴۳۰ باید این میزان متناسب با رشد جمعیت، به ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون تن برسد که به‌معنای ۵۰ تا ۵۵ میلیون تن افزایش تولید است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) معتقد است: اگر همه ظرفیت کشور را بسیج و الزامات لازم را برای تحقق امنیت غذایی فراهم کنیم، قابلیت تامین و تولید محصولات راهبردی و استراتژیک را در داخل کشور به خوبی داریم.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های منابع تولید امروزه ارزش امنیت غذایی در کشور و جهان را دو چندان کرده است، تصریح‌کرد: رهبر معظم انقلاب بارها امنیت غذایی را از موضوعات درجه یک کشور عنوان کرده اند و انتظار ایشان این است که دستگاه های مختلف با جدیت در این حوزه ورود کنند.

لزوم ارتقای بهره‌وری

خیام نکویی گفت: در یکی دو دهه اخیر میانگین بارش در کشور ما از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۲۰ میلیمتر رسیده است که ۳۰ میلیمتر کاهش را نشان می دهد. علاوه بر آن خشکسالی‌ها، تغییرات اقلیم و محدودیت منابع آبی هم به محدودیت‌های تولید اضافه شده است؛ بنابراین مهمترین راهبرد غلبه براین چالش ها ارتقای افزایش بهره وری در کشاورزی است.

وی افزود: انقلاب در افزایش بهره‌ وری از مسیر علم و فناوری می گذرد، هرچقدر بتوان ضریب رسوخ علم و دانش را افزایش داد می توان برچالش ها غلبه کرد، در این راستا نه فقط از ظرفیت‌های بخش تحقیقات کشاورزی بلکه باید از ظرفیت نهادهای حاکمیتی همچون بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و حتی ظرفیت دانش سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی هم استفاده شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر این باور است که اگر بتوان از ظرفیت‌ های بنیاد برکت در کنار فعالیت های سازمان تات بهره گرفت، تحول چشمگیری در تولیدات کشاورزی ایجاد خواهد شد و یکی از اقدامات بنیاد برکت ارائه تسهیلات به مزارع بهره‌ ور و نمونه است.

به گفته وی، اکنون ۱۰۰ مزرعه نوآور در کشور وجود دارد.

اجرای الگوی کشت در کشور پس از ۵۱ سال

این مقام مسوول با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات کشاورزی دولت سیزدهم اجرای الگوی کشت را پس از ۵۱ سال در کشور عملیاتی کرد، گفت: بنیاد برکت می‌تواند بخشی از طرح الگوی کشت را به عنوان نمونه در استان‌های کشور اجرایی کند؛ به طوری که اگر ما می خواهیم کشاورزان محصول مورد نظر طرح الگوی کشت را تولید کنند، باید با ایجاد مزیت ها و مشوق هایی این کار را عملیاتی کنیم که این امر نیازمند کمک های این بنیاد است.

به گفته وی، درحال حاضر کشت برنج در ۱۱ استان کشور انجام می‌شود، درحالی که با توجه به محدودیت منابع آبی امکان کشت در سه استان شمالی کشور وجود دارد وبا ارائه تسهیلات می‌توان کشاورزان را به کشت های غیر کشت برنج ترغیب کرد.

خیام نکویی ادامه‌داد: همچنین با ارتقای بهره وری می‌توان میانگین برداشت محصول را افزایش داد، زیرا اکنون به‌طور میانگین در هر هکتار ۴.۳ تن برداشت گندم انجام می‌شود که باید این میزان به ۵.۳ تن برسد. در این صورت علاوه بر گندم مصرف خانگی، صنف و صنعت، می‌توانیم بخشی از مازاد محصول را صادر کنیم.

وی اضافه‌کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش عملکرد در واحد سطح ۶۰ درصد افزایش داشته است که با فعالیت های به زراعی و به نژادی می توانیم این رقم را افزایش بدهیم؛ به طور مثال سال گذشته در استان البرز در هر هکتار عملکرد ما به ۱۴.۷ تن رسید که رقم قابل توجهی بود و این مهم با کمک بنیاد برکت ممکن می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر مسیر فعلی را در بخش کشاورزی ادامه بدهیم با توجه به محدودیت منابع آبی باید از سطح زیرکشت بکاهیم.

وی ‌با بیان اینکه طبق اعلام سازمان فائو تا سال ۲۰۵۰ قیمت محصولات کشاورزی در جهان 2 تا سه برابر افزایش خواهد یافت، افزود: در این زمینه باید از همه ظرفیت های داخل کشور و نهاده های حاکمیتی برای افزایش تولید در بُعد کمّی و کیفی و ثبات بازار بهره بگیریم.

رییس سازمان تات اظهار داشت: اکنون میزان تولید محصولات شیلاتی کشور ۱.۳ میلیون تن است که می توان با کمک بنیاد برکت این میزان را افزایش داد.

ظرفیت‌های علمی سازمات تات برای ارتقای بهره‌وری استفاده می‌شود

«محمد ترکمانه» مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این مراسم به طرح‌ های در حال اجرای این بنیاد اشاره کرد و گفت: برای افزایش بهره‌ وری در این طرح‌ها ‌به حمایت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیاز داریم تا از ظرفیت‌های علمی و دانش این سازمان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تسهیلات مناسبی برای ارائه به طرح‌های معرفی شده از سوی سازمان تحقیقات داده می‌شود، پیشنهاد داد تا تعدادی طرح نمونه و موفق که با بنیاد برکت انجام می‌شود، در استان‌ها معرفی شود تا در بین کشاورزان مقبولیت پیدا کند.

در این مراسم تفاهم نامه ای تحت عنوان طرح حمایت از طرح های نوآور، دانش پایه و ارتقای بهره وری طرح های زنجیره سبز و آبی برکت (کشاورزی - شیلات) به امضای سازمان تات و بنیاد برکت رسید تا همکاری‌های علمی، آموزشی، ترویجی و پژوهشی برای اجرای طرح‌های کشاورزی توسعه یابد.

بر اساس این تفاهم نامه، مقرر شد دو طرف در حوزه تولید نهال و بذر، کشت گلخانه‌، کشت علوفه‌ و تولید پروتئین مورد نیاز دام و طیور از منابع جایگزین، کشت دانه های روغنی، کشت و فراوری گیاهان دارویی، پرورش طیور، پرورش آبزیان، ارتقای بهره وری و تکمیل زنجیره ارزش در محورهای (اینترنت اشیاء، سموم، سیستم های نوین آبیاری و اقتصاد کشاورزی) همکاری ‌کنند.

مدت زمان این تفاهم نامه از تاریخ امضای طرفین به مدت دو سال است.

 

منبع: ایرنا

برچسب: جهان اقتصاد ، امنیت غذایی ، کشاورزی ، شیلات ، کشاورزان ، اخبار روز ، افزایش بهره وری ، محصول کشاورزی ، میانگین بارش ، تغییرات اقلیم ، محدودیت منابع آبی



https://jahaneghtesad.com/direct/5704


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |