یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7157 12:59 1402/06/12
ظرفیت بزرگ کشور در تولید کنسانتره ذغال‌سنگ

توسعه ایران در بهره برداری از معادن زغال سنگ

دسته‌بندی: صنعت و معدن
ظرفیت بزرگ کشور در تولید کنسانتره ذغال‌سنگ

توسعه ایران در بهره برداری از معادن زغال سنگ

دسته‌بندی: صنعت و معدن

مدیرعامل شرکت دولتی تولید ذغال‌سنگ با اشاره به ظرفیت بزرگ کشور در تولید کنسانتره ذغال‌سنگ، گفت: سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ تن کنستانتره ذغال‌سنگ تولید کنیم که در ۱۰سال گذشته این میزان تولید بی‌نظیر بوده است.

به همت سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، بازدید اصحاب رسانه از یک شرکت ذغال‌سنگ دولتی در استان مازندران انجام شد. 

در این بازدید، مدیرعامل شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی با بیان اینکه رسالت ما استخراج و تولید کنستانتره با رویکرد حفظ محیط زیست است، گفت: در دهه ۹۰ با تصمیم دولت و سیاست‌های عرصه صنعت و معدن برای احیای شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی که یک شرکت دولتی است اقدام و شرکت جدید با ۵۰ میلیارد تومان هزینه احداث شد که بزرگترین کارخانه ذغال‌شویی سبز کشور است که با ظرفیت آن ۵۰۰ هزار تن ورودی و راندمان ۷۰ به بهره برداری رسید. 

نوید نیکو افزود: مواد اولیه یا همان ذغال سنگ این شرکت علاوه بر تامین از شرکت‌های خصوصی، از معادنی که خودمان بهره‌برداری می‌کنیم نیز تامین می‌شود که در حال حاضر یکی از معادن مورد نظر ۵۷ میلیون تن ظرفیت دارد و در مرز بین بابل و سوادکوه قرار دارد. 

وی اظهار داشت: از معدن دلیران که از سال ۹۶ در حال استخراج آن هستیم، در ابتدا سالانه ۵ هزار تن ذغال سنگ استخراج می‌شد، اما در حال حاضر به استخراج ۵۱ هزار تن در سال رسیده‌ایم که البته هدف ما تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن ذغال سنگ از این معدن در سال و راه اندازی هر سه بلوک است که اکنون استخراج از یک بلوک آن در حال انجام است. یک معدن دیگر نیز در کردآباد واقع است که هنوز محیط‌زیست اجازه بهره‌برداری و فعالیت در آن را به ما نداده است. 

مدیرعامل شرکت تولید ذغال سنگ در مازندران بیان داشت: برنامه تولید کنستانتره کک شو در شرکت مذکور، تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن است که طی سال‌های گذشته سالانه حدود ۹۰ تا ۹۵هزار تن تولید شده است. 

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ تن ذغال سنگ کنستانتره تولید کنیم که در ۱۰ سال گذشته این میزان تولید قابل توجه بوده است، ضمن اینکه به میزان ۱۱۴ هزار و ۷۰۰ تن ارسال ذغال سنگ کک شو به ذوب آهن اصفهان داشتیم. 

نیکو افزود: استخراج ذغال سنگ از معدن دلیران ۵۵ هزار تن بوده است که این رقم نیز رقم قابل توجهی به شمار می‌رود. 

مدیر عامل شرکت تولید ذغال سنگ در مازندران بیان داشت: در سال جاری برنامه تولید ذغال سنگ کک‌شو برای شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی سالانه ۱۲۰ هزار تن در نظر گرفته شده که طی سنوات گذشته عمدتا بین ۹۰ تا ۹۵ هزار تن تولید شده است. 

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ که با عنوان تولید، اشتغال و دانش‌بنیان نامگذاری شده بود، ما توانستیم هر ۳ موضوع را محقق کنیم و در بحث تولید توانستیم سال گذشته ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ تن تولی کنسانتره ذغال سنگ داشته باشیم که این میزان تولید در طول ۱۰ سال گذشته قابل توجه بوده است. همچنین ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن هم ارسال ذغال سنگ کک شو را به ذوب آهن داشتیم که این میزان نیز قابل توجه بوده است. 

نیکو بیان داشت: استخراج ذغال سنگ از معدن دلیران ۵۵ هزارتن بوده است که این میزان استخراج نیز قابل توجه بوده است. 

مدیرعامل شرکت تولید ذغال سنگ در مازندران با بیان اینکه باید بر مشکلات و تحریم پیروز شد، گفت: بخشی از ماشین‌آلات ما وارداتی است، لذا با توجه به شرایط ممکن است تامین قطعات سخت باشد. بنابراین با مهندسی معکوس، ماشین‌آلات را بومی کردیم و برای افزایش راندمان یک سری از دستگاه‌ها را خودمان ساختیم و لذا همین مسأله موجب افزایش تولید شد. 

وی با اشاره به عزم افزایش اشتغال بیان داشت: در منطقه سوادکوه بحث اشتغال بسیار مهم بوده است و از سالیان گذشته مردم با این موضوع درگیر بوده‌اند، نرخ بیکاری بالاست، اما امروز علاقه‌مندی به کار معدن کم شده و این موضوع ما را با چالش مواجه می‌کند، ضمن اینکه برای برقراری عدالت به‌کارگیری نیروها از طریق آزمون انجام می‌شود. 

نیکو افزود: برای افزایش اشتغال یک دهنه از معدن کردآباد که مجوز بهره‌برداری داشت، در اسفند ۱۴۰۱ افتتاح شد و امروز با گذشت حدود ۶ ماه، ۱۵۰متر حفاری داشتیم که امیدواریم به زودی به لایه ذغال برسیم. 

مدیرعامل شرکت تولید ذغال سنگ اظهار داشت: در سال جدید که با نام افزایش تولید و مهار تورم نامگذاری شده است، برنامه تولید کنستانتره ذغال شرکت در سال ۱۴۰۲ تا پایان مرداد در مجموع ۴۹ هزار و ۸۲۵ تن بوده که شرکت توانسته ۵۰ هزار و ۷۷۶ تن را محقق کرده و به عبارتی ۱۰۲ درصد برنامه تحقق یافته و ۳۱ درصد نسبت به تولید مشابه سال گذشته رشد داشته‌ایم. 

وی ادامه داد: در زمینه ارسال کنسانتره نیز در همین مدت موفق به ارسال ۵۱ هزار و ۱۰۱ تن محصول شده‌ایم که نشان‌دهنده تحقق ۱۰۳ درصدی است. 

نیکو بیان داشت: در زمینه تامین ماده اولیه ذغال نیز امسال بیش از ۶۸ هزار تن تامین کردیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد داشتیم. 

مدیر عامل شرکت تولید ذغال سنگ البرز مرکزی با اشاره به لزوم فراهم‌سازی زیرساخت‌ها از جمله برق گفت: برای معدن ذغال سنگ دلیران تولید ۵ هزار مگاوات برق در نظر گرفته شده است که کارهای زیربنایی آن انجام شده است. 

وی افزود: براساس اساسنامه شرکت، باید محصول تولیدی آن به مصرف داخلی برسد و لذا صادرات نداریم. 

نیکو اضافه کرد: قیمت‌گذاری تولیداتمان براساس فرمول تعیین وزارت صمت و انجمن ذغال است. 

مدیرعامل شرکت تولید ذغال سنگ البرز مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ذخایر حدود ۱.۵ میلیون تن کنستانتره ذغال سنگ وارد می‌شود؟ گفت: قیمت ذغال سنگ وارداتی بالاتر است، نرخ بهای تمام‌شده کنستانتره ذغال سنگ در فولاد تاثیر مستقیم دارد و قطعا در صنایع جانبی آن تاثیرگذار است پس اگر قیمت ما بالا باشد، قطعا قیمت در پایان زنجیره افزایش می‌یابد، اما در یک جاهایی امکان افزایش تولید نیست و لذا قیمت بالا می‌رود و لذا بخشی از طریق واردات تامین می‌شود. 

شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی در استان مازندران و در کیلومتر ۱۸۵ تهران – قائم شهر قرار دارد، اطلاعات اولیه در رابطه با وجود ذغال‌سنگ در منطقه زیرآب به حوالی سال ۱۳۱۰ به هنگام ایجاد راه‌آهن سراسری تهران به شمال باز می‌گردد. در سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۱ جهت شناخت دقیق و تکمیل اطلاعات، عملیات و اکتشاف توسط یک شرکت آلمانی شروع شد که نتیجه آن شروع بهره‌برداری از معادن در سال ۱۳۵۰ بود. 

 

منبع: فارس

برچسب: ایمیدرو ، جهان اقتصاد ، زغال سنگ ، صنعت و معدن ، صنایع و معادن ، زغال ، تولید زغال سنگ ، کنستانتره ، اخبار روز ، معدن ذغال سنگ



https://jahaneghtesad.com/direct/7157


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |