یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11733 12:30 1402/10/26

بورس و دلار سقف شکنی می‌کنند؟

بورس و دلار سقف شکنی می‌کنند؟

بسیاری از گزارش‌های پیش‌ بینی بورس حاکی از آن است که اگر بازار سهام بخواهد تا پایان سال با رشد یا جهش احتمالی مواجه شود باید این اتفاق از طریق محرک قیمت دلار باشد.

 بورس و قیمت دلار چند وقتی است که هر دو در یک کانال مشخص مبحوس شده‌اند. در این شرایط اغلب گزارش‌های پیش بینی بورس حاکی از این است که با خروج دلار از کانال چند ماه گذشته، بورس روند صعودی به خود خواهد گرفت. به بیان دیگر، شرط بازگشت پر قدرت بازار سهام به روند صعودی، سقف شکنی قیمت دلار است.

 

نرخ ارز مدت‌هاست که در کانال ۴۹ تا ۵۱ هزار تومانی تثبیت شده و به نظر می‌رسد سیاست انقباضی بانک مرکزی در حوزه ارزی فعلا جواب داده است. اما پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز در شرایط تورم ۴۵ درصدی طبیعی است که احتمال پرش قیمت دلار در آینده را تقویت می‌کند. چرا‌که موارد مشابهی نیز در سال‌های قبل رخ داده بود و نرخ ارز بعد از سرکوب چند‌ساله جهش‌های تاریخی را به ثبت رساند؛ اتفاقی که هم در دولت گذشته و هم در دولت فعلی رخ داد و به نظر می‌رسد با سیاست‌های فعلی در آینده نیز محتمل باشد.

 

با این وجود همچنان چشم بازار سهام به دنبال نرخ ارز و سیاست ارزی بانک مرکزی است. باید دید که تا پایان سال بورس به چه سمت‌و‌سویی خواهد رفت و در این رابطه قیمت دلار چه نقشی را بر عهده خواهد گرفت.

 

رابطه بورس و دلار

کارشناسان بر این باورند که ارتباط قیمت دلار در بازار آزاد و بورس  را می‌توان تا حد زیادی مستقیم متصور شد. به این معنا که افزایش قیمت دلار منجر به رشد بورس و کاهش قیمت دلار نیز منجر به افت بورس یا کاهش رشد بورس می‌شود، اما در این میان دلار تنها عامل تاثیرگذار بر تغییرات و نوسانات بازار سهام نیست. بنابراین تعیین رابطه مستقیم دلار و بورس به ‌صورت ۱۰۰‌ درصدی امکان‌پذیر نیست. به ‌طوری ‌که بررسی روند ارزش بازار سهام و شاخص‌ کل بورس از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون نشان می‌دهد که دلار به ‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد و ریزش بازار ظاهر شده است. اما با این وجود در آن سال‌ها نیز قیمت دلار تنها عامل ریزش یا افت بورس نبوده ‌است. به این ترتیب از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام به ‌جز دلار می‌توان به عوامل کلان اقتصادی و سیاسی، عوامل مربوط به صنایع بورسی و عوامل درون‌‌شرکتی مانند میزان سودآوری شرکت‌ها اشاره کرد.

 

جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به بررسی آینده قیمت دلار و سناریوهای احتمالی برای پیش بینی بورس از منظر نرخ ارز پرداخته است.

 

عوامل موثر در پیش بینی قیمت دلار

سهیلا نقی‌پور کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: متاسفانه قیمت دلار یک متغیر متلاطم بوده و پیش‌ بینی دقیق آن دشوار است. ارزیابی پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال هم به عوامل متعدد از جمله میزان صادرات نفتی و غیر‌نفتی و نحوه بازگشت ارز حاصل از این صادرات‌، تنش‌های سیاسی منطقه و همچنین سیاست‌های اقتصادی دولت بستگی دارد.

 

او بیان کرد: در مورد بازگشت ارز صادراتی به کشور می‌توان گفت که کار چندان آسانی نیست و صادرات کالاهای غیر‌نفتی با حجم کم در شرایط تحریم از جمله مواردی هستند که بازگشت ارز صادراتی را دشوار می‌کنند. افزایش تنش‌های سیاسی که از اواسط مهرماه آغاز شده تلاطم نرخ ارز را بالا برده است، به‌گونه‌ای که طی سه، چهار ماه اخیر جهش‌هایی را در نرخ ارز شاهد بودیم که البته با دخالت دولت و بانک مرکزی کنترل شد و در مقاطعی هم نرخ ارز دوباره کاهش یافت. ادامه‌دار بودن این مشکلات و حتی افزایش آنها می‌تواند این پیام را بدهد که تلاطم‌ها و جهش‌های قیمتی در دلار ادامه خواهد داشت.

 

نقی‌پور تصریح کرد: از لحاظ فنی به نظر می‌رسد دلار در فضای قیمتی محدوده ۵۰ هزار تومان تا ۵۳ هزار تومان محبوس شده است، به ‌طوری که هر زمان به محدوده ۵۰ هزار تومان می‌رسد با تقاضا همراه شده و پس از ایجاد جهش‌هایی در محدوده ۵۳ هزار تومان با عرضه روبه‌رو می‌شود و قیمت آن کاهش می‌یابد که این امر نشانه تحت کنترل بودن آن توسط بانک مرکزی است و خوشبختانه می‌توانیم امیدوار باشیم که فعلا از این محدوده قیمتی خارج نشود و همچنان تحت کنترل باشد.

 

پیش بینی بورس ؛ قیمت دلار بازار سهام را تکان می‌دهد؟

این کارشناس بورس ادامه داد: در مورد پیش بینی بورس و اینکه چقدر احتمال رشد بازار سهام تا آخر سال با محرک نرخ ارز وجود دارد این‌گونه می‌توان پاسخ داد که این مهم بستگی به مدت زمان افزایش قیمت دلار دارد. اگر افزایش قیمت دلار به صورت موقتی باشد، تاثیر چندانی بر بورس نخواهد داشت. اما اگر افزایش قیمت به صورت پایدار باشد می‌تواند به رشد قابل توجه در بازار سهام منجر شود. باید توجه داشت که عوامل دیگری نیز می‌توانند بر رشد بازار سرمایه تاثیر بگذارند. اخبار منفی و مثبت سیاسی و اقتصادی کشور و چگونگی وضع قوانین، میزان نرخ بهره بین‌بانکی و همچنین تحولات صنایع و شرکت‌های بورسی در میزان رشد عملیات و سودآوری آنها و موضوعاتی مثل تجدید ارزیابی دارایی‌های ناشران بازار سرمایه که در شفافیت و واقعی شدن قیمت سهام اثرگذار است از جمله پارامترهای مهم و موثر بر رفتار بازار بورس و فرابورس به حساب می‌آیند.

 

 

برچسب: بورس ، بازار سهام ، بازار ارز ، قیمت ارز ، قیمت دلار ، پیش بینی بورس



https://jahaneghtesad.com/direct/11733


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |