از اولویت بخش ریلی تا توجه به حاشیه نشینی

شناسه خبر: 63851

نگاهی به سیاست‌های برنامه ششم‌ توسعه در حوزه راه و شهرسازی

گروه امورزیربنایی- رهبرمعظم انقلاب اسلامی در ابلاغیه سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه با تاکید بر اولویتِ ‌بخشِ ریلی و توجه به حوزه‌های راهبردی حمل ونقل و ساختمان خواستار توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار - خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران شدند .

سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور که همزمان برای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده دارای ۸۰ بند است که به حوزه راه وشهرسازی در چندین بند آن اشاره شده است .

در بند ۲۱ این ابلاغیه "توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار - خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران" و در بند ۲۳ بر "توسعه بازارهای دریایی و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه‌های دارای مزیت تاکید شده است .

" اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن" در بند ۲۴ ابلاغیه سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه آمده‌است و در بند ۲۵ بر "توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی بویژه کریدور شمال - جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار" تاکید شده است .

همچنین در بند ۲۸ این ابلاغیه‌ بر اولویت دادن به حوزه‌های راهبردی صنعتی (از قبیل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، حمل ونقل، مواد پیشرفته، ساختمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، دریا، آب و کشاورزی) و افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های پیشرفته در آنها تأکید شده است .

علاوه بر مواردی که مستقیم به حوزه راه و شهرسازی در ابلاغیه سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه اشاره شده است در بندهای دیگر نیز به حوزه راه و شهرسازی پرداخته شده است .

در بند ۱۹ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه بر " تقسیم کار و تعیین نقش ملی در مناطق، استان‌ها، نواحی و سواحل و جزایر کشور با رعایت الزامات آن در چارچوب سیاست‌های کلیِ مربوط، به منظور افزایش تولید ثروت ملی و حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی" اشاره شده است .

همچنین در بند ۴۹ به "سامان‌بخشی مناطق حاشیه‌نشین و پیشگیری و کنترل ناهنجاری‌های عمومی ناشی از آن" پرداخته شده است که موضوع ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و حاشیه نشینی از جمله وظایف حوزه راه و شهرسازی محسوب می‌شود .

سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه دارای ۸۰ بند است.

ارسال نظر