رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران : فقط ۱۲ درصد خصوصی سازی واقعی صورت گرفته است

شناسه خبر: 57347

گروه تولید: در مجلس هفتم که قانون خصوصی‌سازی عنوان و تصویب شد، کلیه‌ی امکانات صنعتی قرار بود به بخش خصوصی واگذار شود و نحوه واگذاری نیز در قانون به سه گروه تقسیم‌بندی شد.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان مطلب بالا، درباره نحوه و تعداد واگذاری صنایع به بخش خصوصی گفت: ادامه داد: طبق این قانون تا پایان برنامه پنجم کلیه صنایع موظف به واگذاری بودند و سازمان گسترش و نوسازی ایران بخش عمده‌ای از صنایع خود را واگذار کرد .

رضا نوروززاده با اشاره به نحوه‌ی واگذاری‌ها اظهار کرد: نحوه واگذاری‌ها در کشور مطلوب نبوده و مطابق با اهداف مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که سیاست‌گذاری تنها بر عهده بخش دولتی باشد، عملی نشده است .

رییس ایدرو با بیان این‌که تنها 12 درصد از خصوصی‌سازی‌ها به صورت واقعی صورت گرفته است، گفت: این خصوصی‌سازی بیشتر شبیه یک نوع بهره‌برداری بوده است و نمی‌توان عنوان خصوصی‌سازی را به آن نسبت داد .

وی درباره میزان درآمد سازمان توسعه‌ای از واگذاری‌ها گفت: به موجب قانون، سازمان توسعه می‌تواند 20 درصد از سهم بنگاه‌ها را تصدی کند .

نوروز‌زاده با بیان این‌که 268 میلیارد تومان از واگذاری‌ها قرار بود به سازمان گسترش و نوسازی صنایع پرداخت شود، گفت: هیچ مبلغی به سازمان توسعه داده نشده است .

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان این‌که طبق قانون سال 1392 قرار بر این شد که 70 درصد واگذاری‌ها به سازمان گسترش و نوسازی واگذار شود، گفت: امیدواریم این میزان به زودی واگذار گردد .

وی با بیان این‌که اکثر خودروسازی‌ها به صورت خصوصی مشغول به کار هستند، گفت: با توجه به حساسیت مردم به بخش صنعت، سازمان گسترش و نوسازی وظیفه حاکمیتی خود را بر این صنعت اعلام می‌کند و طبق جلساتی که در سازمان گسترش و وزارتخانه برگزار می‌شود سیاست‌های خوبی در این راستا اجرایی شده است .

نوروز‌زاده اعلام آمادگی سازمان گسترش صنایع را مبنی بر ایجاد قرارد‌اد با شرکت‌های خارجی عنوان و اظهار کرد: این سازمان علی‌رغم وجود مشکلات آماده سرمایه‌گذاری با تمام شرکت‌های داوطلب خارجی است .

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به برنامه‌ی سازمان گسترش و نوسازی برای مقابله با مشکلات و بحران تحریم گفت: یکی از قرار‌داد‌هایی که در زمینه‌ی مشارکت با بخش خودرو تنظیم شد، قرارداد با فرانسه است که به دلیل وجود مشکلاتی متوقف مانده است .

نوروززاده در توضیح این مشکلات گفت: برای این قرار‌داد یک کنسرسیومی از سه بخش سازمان گسترش صنایع،ایران خودرو و سایپا تشکیل شد که سه چالش روبه‌روی آن قرار گرفت .

وی ادامه داد: یکی از شرکت‌هایی که سهام اکثریتی در دست سازمان گسترش صنایع بود، در اختیار سایپا قرار گرفت و خصوصی‌سازی تا حد زیادی موجب شد که منابع داخلی کاهش پیدا کند و مشکل دیگر را می‌توان تحریم‌ها عنوان کرد، اما با توجه به این‌که ایران بسیاری از قطعات خودرو را در داخل تولید می‌کند نقش تحریم‌ها بسیار کمرنگ است .

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان این‌که درباره قرار‌داد با فرانسه مذاکرات ادامه دارد، گفت: سازمان گسترش صنایع آمادگی مشارکت با هر کشور خارجی را دارد .

نوروز‌زاده با اشاره به مشکلات واحد‌های صنعتی اظهار کرد: با توجه به مشکلات صنایع انتظار می‌رود که دولت حمایت‌های ویژه‌ای را از صنایع داشته باشد .

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار