توافقنامه طرح توسعه ریلی حمل‌ونقل بار و مسافر از محل صرفه‌جویی سوخت امضا شد

توافقنامه طرح توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر توسط راه‌آهن از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

شناسه خبر: 3390

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، توافقنامه طرح توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر توسط راه‌آهن از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت روز سه‌شنبه (نهم خردادماه) بین حسین آبنیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

این توافقنامه همسو با اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور امضا شده است. سقف اجرای این توافق‌نامه ۷.۵ میلیارد دلار است و مدت زمان آن تا سال ۱۴۰۵ خواهد بود، همچنین بازپرداخت آن تا سال ۱۴۱۰ انجام می‌شود.

محل سرمایه‌گذاری این توافقنامه در پروژه‌های توسعه ناوگان ریلی شامل خرید واگن باری، خرید و بازسازی ناوگان مسافری و خرید و بازسازی لکوموتیو و پروژه‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های ریلی است.

این پروژه‌ها از سوی سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی ارائه می‌شود و پس از تأیید شرکت راه‌آهن در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد سبب توسعه حمل‌ونقل ریلی و افزایش عملکرد کلی شبکه حمل کالا و مسافر ریلی می‌شود که توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بازپرداخت خواهد شد.

آبنیکی: اختصاص ۷.۵ میلیارد دلار اعتبار از محل صرفه‌جویی سوخت برای توسعه ناوگان ریلی

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در آیین امضای موافقت‌نامه توسعه ریلی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه حوزه حمل‌ونقل و راه‌آهن اولویت جدی کشور است، اما در سال‌های گذشته توسعه نیافته، اظهار کرد: راه‌آهن در حوزه بهینه‌سازی سوخت اولویت دارد و هر چقدر حمل‌ونقل را از جاده به ریل انتقال دهیم در مصرف سوخت بهینه‌سازی انجام خواهد شد.

حسین آبنیکی با تأکید بر اینکه این توافق‌نامه ذیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر امضا می‌شود، گفت: استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت برای توسعه ناوگان ریلی در سال ۱۳۹۳ آغاز شد و در سال ۱۳۹۴ از سوی شورای اقتصاد تصویب شد، اما تا سال ۱۴۰۰ اجرایی نشد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت افزود: در دولت سیزدهم این مصوبه مورد توجه جدی قرار گرفت و اکنون به این موافقت‌نامه رسیدیم.

آبنیکی اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری‌ در توسعه بخش ناوگان و زیرساخت‌های ریلی منتج به کاهش مصرف سوخت شود، می‌توانیم از محل این صرفه‌جویی یارانه پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بازپرداخت آن تا سال ۱۴۱۰ ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: پروژه‌های سرمایه‌گذاری شامل خرید واگن باری و مسافربری، بازسازی واگن‌های موجود و خرید لکوموتیو، همچنین توسعه زیرساخت ریلی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: صرفه‌جویی این محاسبات به ازای حمل هر تن‌ کیلومتر بار معادل یارانه ۳۵ سی‌سی گازوئیل و به ازای هر نفرکیلومتر معادل ۲۰ سی‌سی گازوئیل خواهد بود و مجموع صرفه‌جویی سالانه ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل است.

صالحی: بهینه‌سازی مصرف سوخت با توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور ممکن است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این آیین با اشاره به اینکه حوزه حمل‌ونقل ریلی در اسناد بالادستی مورد توجه مقام‌های کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: این توافق‌نامه به رشد تأمین ناوگان و توسعه زیرساخت‌های ریلی منجر می‌شود و امیدوارم این اتفاق سرآغاز جهش و توسعه حمل‌ونقل ریلی باشد.

میعاد صالحی با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به اولویت توسعه ناوگان ریلی تأکید شده است، گفت: براساس برنامه ششم توسعه کشور، یک درصد از درآمد دولت از نفت در صندوق توسعه ملی، باید به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص می‌یافت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه بر این اساس باید ۷۷۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا می‌کرد، افزود: امیدواریم با حمایت رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرای نفت و راه‌وشهرسازی در دولت سیزدهم این سرمایه‌گذاری محقق شود.

صالحی با بیان اینکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به‌صراحت برای صرفه‌جویی مصرف سوخت تأکید دارد، ادامه داد: حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقلی ایمن و باصرفه به همراه کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست است، اما در سال‌های پیش اولویت به جاده داده شده بود که پرمخاطره است و کشته‌های تصادفات جاده‌ای بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: کاهش مصرف سوخت از موضوع‌های مهم است و اگر بتوانیم حمل‌ونقل ریلی را توسعه دهیم مصرف سوخت بهینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های مهم، بحث ترانزیت است که در اسناد بالادستی آمده و مورد تأکید رهبر انقلاب نیز بوده است، افزود: این مهم با توسعه خطوط ریلی قابل دسترسی است.

صالحی تأکید کرد: مسیر سرخس تا بندرعباس ۱۶۱۰ کیلومتر است که به‌طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ دلار به ازای هر تن ترانزیت ریلی درآمد برای کشور دارد و حدود هفت لیتر گازوئیل مصرف می‌شود، در حالی‌ که در حوزه جاده اگر همین بار جابه‌جا شود، درآمد همان ۴۰ دلار است، اما سوختی که مصرف می‌شود به ازای هر تن در جاده ۶۰ لیتر برآورد می‌شود.

وی به مذاکرات بین ایران و ترکمنستان برای افزایش ترانزیت هم اشاره کرد و گفت: ۵۰۰ واگن قطار بین ایران و ترکمنستان برای تبادل بین دو کشور افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: مهمترین مرز متصل ما مرز سرخس است که تلاش کردیم این مرز را از تک‌محصولی بودن جدا کنیم و دیگر محصولات از کشورهای آسیای میانه و روسیه تبادل خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار