همزمان با سفر رئیس‌جمهوری صورت گرفت

بهره برداری رسمی از چندین پروژه نفت و گاز در خوزستان

همزمان با سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به استان خوزستان پروژه های فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰، بلوک بخار نیروگاه غرب کارون، پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۱۰۰۰، پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰، عملیات اجرایی خط لوله انتقال گاز «اهواز - کوهدشت»، عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی سهراب و طرح افزایش تولید روزانه ۴۵ هزار بشکه‌ای نفت از میدان مشترک آزادگان به بهره برداری رسمی رسید.

شناسه خبر: 2217

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، پروژه های زیست محیطی جمع آوری گازهای مشعل شامل؛ فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰، پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ و پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ در سفر ابراهیم رئیسی به اهواز به بهره برداری رسید. همچنین در این سفر عملیات اجرایی خط لوله انتقال گاز «اهواز - کوهدشت» به منظور توسعه گازرسانی در استان با فرمان رئیس جمهوری آغاز شد. عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی سهراب و طرح افزایش تولید روزانه ۴۵ هزار بشکه‌ای نفت از میدان مشترک آزادگان از جمله پروژه های مهم افزایش تولید نفت بود که در این سفر با حضور رئیس جمهوری، وزیر نفت و مقامات استان و مدیران صنعت نفت در روز جمعه (هشتم اردیبهشت‌ماه) به بهره برداری رسید.

به گفته وزیر نفت، در شروع سال «مهار تورم و رشد تولید» ۲.۲ میلیارد دلار پروژه به بهره‌برداری رسید و ۱.۴ میلیارد دلار پروژه جدید آغاز ‌شد، بنابراین امروز ۴۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور، ۸۵۰ میلیون فوت مکعب به حجم گاز خام کشور و ۱۶۰ مگاوات برق از طریق نیروگاه غرب کارون به توان تولید برق کشور افزوده می‌شود.

رئیس جمهوری: تبدیل گاز مشعل به ثروت ملی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه صنعت نفت و گاز در کشور باید علم‌پایه و فناوری‌پایه باشد تا از این طریق، همه طرح‌ها از دانش روز برخوردار باشد، افزود: جمع‌آوری روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز مشعل از سوی پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس (کارخانه گاز و گاز مایع 3200) و تبدیل به گاز قابل مصرف در شبکه سراسری گاز، کاری بزرگ است.

رئیسی با بیان اینکه سوزاندن گازهای همراه نفت ارسالی به مشعل‌ها باعث رنجش است، اعلام کرد: سوزاندن این گازهای همراه افزون بر سوزاندن ثروت ملی، مشکلات محیط زیستی برای منطقه ایجاد می‌کند.

وی اشتغال را حق مردم مناطق دانست و گفت: صنایع موجود در خوزستان باید جذب نیروهای بومی را در اولویت قرار دهند. جذب نیروی غیربومی تنها به مواردی محدود شود که متخصص بومی در آن زمینه وجود نداشته باشد.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: امروز به دست توانای نیروهای متخصص کشور در صنعت نفت و گاز کارهای ماندگاری شکل گرفته است که باید از همه کارگران، پیمانکاران و عوامل دخیل در این طرح‌ها تشکر کرد.

رئیسی با بیان اینکه از ابتدای دولت نسبت به تمرکز بر میدان‌های مشترک تأکید شد، گفت: میدان‌های مشترک به‌دلیل برداشت مشترک کشورهای مختلف نیاز به اهتمام جدی داشت که با تلاش دولت تمرکز بر این میدان‌ها در اولویت قرار گرفت.

وی بر فعال شدن اقتصاد گردشگری، دیجیتال و روستایی در کشور تأکید کرد و گفت: فعال‌سازی ظرفیت‌های متنوع گردشگری آورده‌های بسیاری برای اقتصاد کشور دارد که توجه به این ظرفیت‌ها مورد تأکید دولت سیزدهم است.

وی جمع‌آوری تمام گازهای مشعل در شرق و غرب کارون را از برنامه‌های وزارت نفت و اولویت تعیین‌شده دولت دانست و تصریح کرد: هدف‌گذاری وزارت نفت برای جمع‌آوری گازهای مشعل تا پایان دولت سیزدهم ستودنی است که باید همه تلاش این وزارتخانه بر تحقق این هدف‌گذاری باشد.

رئیس‌جمهوری ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در صنعت نفت و گاز را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: جلوگیری از خام‌فروشی موجب افزایش تولید، ایجاد اشتغال و رونق صنعت در کشور است.

رئیسی با بیان اینکه رفع مشکلات کشور در گرو روحیه جهادی است، ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم به‌طور میانگین چهار درصد بوده که سهم صنعت نفت و گاز در این رشد اقتصادی قابل توجه است.

وی با بیان اینکه صنعت نفت و گاز باید به‌صورت جهادی اداره شود، اعلام کرد: قرار گرفتن میدان‌های نفت و گاز در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، یادآور روحیه ایثار جوانان این سرزمین در دفاع از کشور است که حفظ و تقویت این روحیه در فعالان این صنعت باید مورد توجه باشد.

رئیس‌جمهوری به روند طولانی بهره‌برداری از برخی طرح‌های صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری از پالایشگاه هویزه خلیج فارس ۱۱ سال زمان برده است که با توجه به ظرفیت‌های علمی و فنی موجود در کشور نباید چنین طرح‌هایی این قدر زمان‌بر باشد.

رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های بالای علمی، فنی و تخصصی کشور، اظهار کرد: همه دنیا به توانمندی ایران در صنعت هسته‌ای و نظامی معترف هستند و همان گونه که ایران اسلامی در این بخش‌ها حرف نخست را در منطقه می‌زند باید در دیگر صنایع مانند صنعت نفت و گاز هم حرف اول را در دنیا بزند.

اقدام‌ها در صنایع نفت و گاز قدرت‌ساز است

وی با بیان اینکه قدرت کشور تنها منحصر در توان نظامی نیست، افزود: اقدام‌های انجام شده در صنایع نفت و گاز برای خودکفایی ایران اسلامی برای کشور قدرت‌ساز است و این تولید قدرت موجب امیدواری دوستان و ناامیدی دشمنان می‌شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تخصیص ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح‌های مسئولیت‌ اجتماعی وزارت نفت گفت: تخصیص این اعتبار کار خوبی است، اما باید مسئولان استان اهتمام جدی داشته باشند تا این پول برای توسعه استان هزینه شود.

وی با انتقاد از صرف هزینه مسئولیت اجتماعی برای پرداخت حقوق کارکنان شهرداری افزود: شهرداری‌ها نیروی انسانی فراوانی جذب کرده‌اند که تأمین حقوق این افراد هزینه سنگینی به شهرداری‌ها تحمیل کرده است، بعضی از آنها تمایل دارند پول مسئولیت اجتماعی وزارت نفت را برای پرداخت حقوق کارکنان هزینه کنند، بنابراین باید جلو این اقدام گرفته شود.

رئیسی گفت: مخالف کمک به شهرداری‌ها نیستیم، اما باید اعتبار تخصیص وزارت نفت در قالب مسئولیت اجتماعی منجر به توسعه شهرها، احداث بوستان‌ها و حل مشکل شهرها شود.

رئیس جمهوری اظهار کرد: هدف از تخصیص اعتبارهای مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به شهرها کمک به تولید، اشتغال و توسعه شهرها، ارتقای وضع حمل‌ونقل عمومی، بهداشت و حل مسائل شهرها است.

وزیر نفت: امسال ۱۵ میلیارد دلار پروژه نفتی به بهره‌برداری می‌رسد

جواد اوجی در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های صنعت نفت درباره بهره‌برداری از طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس که به‌منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های مشترک احداث شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه نفت از میدان‌های مشترک آزادگان، یادآوران، یاران و دیگر میدان‌ها برداشت می‌شود اما متأسفانه گازهای غنی همراه نفت این میدان‌ها با ارسال به مشعل‌ها سوزانده می‌شد.

وی افزود: خوشبختانه امروز با بهره‌برداری از پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس (کارخانه گاز و گاز مایع 3200)، گازهای همراه نفت ترش و سمی که محیط زیست خوزستان را تحت تأثیر قرار می‌داد فرآورش و پس از شیرین‌سازی، ترکیبات سبک؛ گاز شیرین تولیدی به خط سراسری تزریق می‌شود که کمک بزرگی به ناترازی گاز خواهد بود.

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت فاز نخست پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب است، ادامه داد: آقای علی‌عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس قول داده‌اند فاز دوم این پالایشگاه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد که مجموع ظرفیت آن به روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب با سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد دلار می‌رسد و گازهای همراه نفت میدان‌های مشترک که سرمایه کشور است به ارزش افزوده تبدیل خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه تا به امروز روزانه ۱۹۰ میلیون مترمکعب گاز از سوی کارخانه‌های گاز و گاز مایع (ان‌جی‌ال) جمع‌آوری می‌شود، تصریح کرد: قول می‌دهم تا پایان امسال کار خانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ (ان‌جی‌ال ۳۱۰۰) در ایلام نیز آماده افتتاح شود.

وزیر نفت به تأکیدهای رئیس‌جمهوری بر توسعه میدان‌های مشترک، جمع‌آوری گازهای همراه و توسعه پتروپالایشگاه‌ها اظهار کرد: امروز پس از گذشته سه ماه از قرار اول ما از پالایشگاه پارس جنوبی، ارتقای پالایشگاه آبادان و امروز هم این پالایشگاه شیرین‌سازی گازهای همراه به بهره‌برداری رسیدند.

اوجی با تأکید بر اینکه ۱۵ میلیارد دلار پروژه در سال ۱۴۰۲ در حوزه صنعت نفت و گاز افتتاح خواهد شد که ۲.۲ میلیارد دلار از برنامه‌ریزی انجام شده امروز به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: این پروژه‌ها همسو با افزایش تولید که امسال هم سال «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری نامیده شده است، اجرا شده‌اند، به‌طوری‌ که ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز غنی در پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس فرآورش می‌شود و ۴۵ هزار بشکه نفت نیز با حفاری ۴۰ حلقه چاه در میدان آزادگان به ظرفیت تولید نفت افزوده‌ می‌شود. هم‌اکنون رقم تولید به روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است.

تنها واحد بخار کشور با بازدهی ۵۵ درصدی

وی با بیان اینکه امروز نیروگاه حرارتی ۱۶۰ مگاواتی غرب کارون نیز به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: وزارت نفت کمک وزارت نیرو است؛ پارسال نزدیک به ۱۴۰۰ مگاوات برقی که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تولید می‌شد به شبکه سراسری کشور تزریق شد، اکنون توان این نیروگاه هم امسال افزوده می‌شود، این واحد بخار تنها واحد بخار کشور است که بازدهی ۵۵ درصدی دارد.

وزیر نفت به بهره‌برداری از پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ اشاره و اظهار کرد: از این محل ۶۰۰ میلیون فوت مکعب دیگر به ظرفیت گاز غنی کشور اضافه می‌شود، همچنین خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس افزایش می‌یابد.

اوجی تأکید کرد: امروز با بهره‌برداری از سه طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس، پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ان‌جی‌ال ۱۰۰۰، معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به گاز غنی کشور افزوده شده است.

وی به برنامه‌ریزی برای هفت بسته سرمایه‌گذاری از شهریور ۱۴۰۰ برای جمع‌آوری ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعبی گازهای همراه نفت که سوزانده می‌شوند، اشاره و تصریح کرد: پالایشگاه هویزه خلیج فارس که فاز دوم آن تا پایان سال تکمیل می‌شود و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در ایلام از طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت غرب کارون در این زمینه است، همچنین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون نیز در قالب ۲۷ پروژه از سوی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار در حال اجرا است. ان‌جی‌ال خارک و جمع‌آوری گازهای مشعل مربوط به پارس جنوبی نیز از دیگر پروژه‌ها برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت در کشور است.

تعیین تکلیف همه گازهای همراه نفت و مشعل تا پایان دولت

وزیر نفت تصریح کرد: قول می‌دهیم تا پایان دولت سیزدهم، تکلیف همه گازهای همراه میدان‌های نفتی مشترک و مستقل و مشعل پالایشگاه‌ها را تعیین تکلیف و جمع‌آوری کنیم.

اوجی ادامه داد: امروز عملیات اجرایی خط لوله ۵۶ اینچ ادامه خط سراسری نهم از اهواز تا کوهدشت به طول ۴۰۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلار و عملیات اجرایی طرح توسعه میدان مشترک سهراب آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: در سال «مهار تورم و رشد تولید» ۲.۲ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و ۱.۴ میلیارد دلار پروژه جدید آغاز می‌شود، بنابراین امروز ۴۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور، ۸۵۰ میلیون فوت مکعب به حجم گاز خام کشور و ۱۶۰ مگاوات برق هم از طریق نیروگاه غرب کارون به توان تولید برق کشور افزوده می‌شود.

وزیر نفت جمع‌آوری گازهای همراه نفت را از چالش‌های صنعت نفت دانست و اظهار کرد: با تعریف طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه که بیشتر روی میدان‌های مشترک است این چالش نیز برطرف می‌شود، کشور همسایه عراق هم این مشکل را دارد اما هیچ‌کدام از این واحدها را با وجود حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی ندارد.

رونمایی از طرح های نفت و گاز در خوزستان

وزیر نفت در ادامه با نام بردن تک به تک طرح‌ها، از آنها رونمایی کرد و برای اولین پروژه به پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین ویژگی آن این است که گاز میدان مشترک که پیشتر سوخته می‌شد و منجر به آلودگی محیط زیستی می‌شد را به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

وی دومین پروژه که امروز به بهره‌برداری رسید را واحد بخار نیروگاه غرب کارون دانست و افزود: ارزش این طرح ۳۲۰ میلیون دلار است و ۱۶۰ مگاوات برق تولید می‌کند در حالی ‌که عمده نیروگاه‌های کشور بازدهی پایین و بعضی از آنها در واقع بهره‌وری زیر ۱۸ درصد دارند، در حالی که بهره‌وری این واحد ۵۵ درصد است.

پروژه بهره‌برداری از ۴۰ حلقه چاه میدان مشترک آزادگان دیگر پروژه‌ای بوده که وزیر نفت از آن یاد و تصریح کرد: رقم سرمایه‌گذاری این طرح ۴۰۰ میلیون دلار بود و ۴۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه کرد.

اوجی درباره پروژه‌های چهارمین پیش تراکم‌ کارخانه‌های گاز و گاز مایع ۹۰۰ و ۱۰۰۰ هم گفت: این طرح ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی داشت که ۹۰۰ میلیون فوت مکعب گاز میدان پازنان را برای تأمین بخشی از خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس جمع‌آوری می‌کند و با این پروژه روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز خام‌ کشور افزوده می‌شود.

وی در ادامه به پروژه آغاز عملیات اجرایی خط لوله ۵۶ اینچ خط سراسری نهم اشاره کرد و افزود: این خط به طول ۴۰۰ کیلومتر با ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از اهواز تا کوهدشت احداث می‌شود و در زمستان استان‌های غربی از جمله کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی را پشتیبانی می‌کند.

وزیر نفت آغاز عملیات اجرایی میدان سهراب را دیگر پروژه امروز برشمرد و تصریح کرد: پیش از این کسی سراغ توسعه این میدان مشترک نرفته بود، این طرح با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری هدف تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت را دنبال می‌کند.

مسئولیت اجتماعی؛ اولویت اصلی وزارت نفت

اوجی با اشاره به برداشت روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت از میدان‌های استان خوزستان گفت: افزون بر این روزانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب گاز در این استان تولید می‌شود و از این حیث برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و در سفر نخست استانی رئیس‌جمهوری ۷ هزار میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی در خوزستان تعریف شد که ۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به طرح‌های آب و فاضلاب بود.

وی با اشاره به پرداخت‌های وزارت نفت به استان خوزستان بابت آلایندگی افزود: فکر نمی‌کنم پیش از این دستگاهی همچون وزارت نفت در این باره عمل کرده باشد، پارسال ۵ هزار میلیارد تومان برای این موضوع پرداخت داشتیم که مسئولان نیز در سفر اخیر بابت این تعهد قدردان بودند و اذعان کردند که کمک خوبی برای شهرداری‌های استان بود، افزون بر این هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز بابت آلایندگی به استان خوزستان پرداخت کردیم.

وزیر نفت با اشاره به تعهدهای وزارت نفت پس از سفر دوم رئیس‌جمهوری به خوزستان گفت: ۵ هزار میلیارد تومان در سفر دوم استانی بابت طرح‌های مسئولیت‌ اجتماعی از جمله در بخش‌های آب‌رسانی، فرهنگی، برق‌رسانی، راه‌سازی متعهد شدیم.

اوجی اعتبار طرح‌های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت را ۱۸ تا ۱۹ هزار میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: از این رقم ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مربوط به استان خوزستان است.

وی اعتبار طرح‌های مسئولیت اجتماعی در ۲۰ ماه دولت سیزدهم برای خوزستان را هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: متناسب با پیشرفت طرح‌ها تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وزیر نفت در پایان از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قدردانی و تصریح کرد: اعضای این کمیسیون به‌طور عمده از خوزستان هستند و کمک‌های شایانی به وزارت نفت کردند که جای قدردانی دارد.

معرفی فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰

هدف از احداث این طرح صیانت از محیط زیست با جلوگیری از سوزاندن گازهای حاصل از فرآورش نفت و تبدیل آن به محصولات ارزشمند و خلق ثروت است.

طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار ارزی و ۲۲۱ میلیارد تومان به منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، دارخوین و سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه اجرا شده است.

این طرح در دو فاز با ظرفیت فرآورش روزانه هر فاز ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه نفت احداث شده است که پس از جمع‌آوری گازهای همراه نفت، محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌شود، به‌طوری‌ که روزانه ۹۷ هزار بشکه ان‌جی‌ال با خط لوله ۱۸۵ کیلومتری به پتروشیمی بندر امام، ۳۶۰ میلیون فوت‌مکعب گاز شیرین به خط سراسری و نیروگاه غرب کارون تزریق می‌شود. همچنین روزانه ۴۱ تن نیز گوگرد در این مجتمع تولید خواهد شد.

بهره‌برداری کامل طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس (هر دو فاز) و دریافت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ترش تقریباً سالانه ۱۴ هزار تن از گازهای گلخانه‌ای از جنس Co2 در منطقه را کاهش می‌دهد و همه گازهای همراه نفت میدان‌های غرب کارون به‌طور ۱۰۰ درصد جمع‌آوری می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود این طرح سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار از مجموع دو فاز درآمدزایی داشته باشد و نرخ برگشت سرمایه طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس ۶ ساله است.

طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس برای حدود ۴ هزار نفر در زمان اجرا اشتغال‌زایی داشته است و پس از تکمیل برای ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر به‌طور مستقیم و حدود ۶ تا ۷ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت.

لایسنس طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس به‌طور کامل داخلی است و سهم ساخت داخل در این طرح بالغ بر ۸۰ تا ۸۵ درصد است.

عملیات اجرایی طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس که ابتدا ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ نامیده می‌شد از سال ۹۲ کلید خورد و در اختیار شرکت مهندسی و توسعه نفت بود، اما در سال ۹۵ به‌دلیل روند کُند پیشرفت اجرا با ۲۱ درصد پیشرفت به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد، زیرا این طرح تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی بندرامام از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس بود و این موضوع تأثیر بسزایی در افزایش سرعت اجرا داشت، بنابراین پس از آن به شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج فارس تغییرنام داد که به‌دلیل تشابه اسمی با میدان یادآوران به شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس تغییر کرد.

شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس در زمینی به مساحت ‌۲۲۰ هکتار در جنوب حوزه نفتی جفیر و شمال حوزه نفتی یادآوران واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان هویزه احداث شده است.

معرفی بلوک بخار نیروگاه غرب کارون

طرح احداث نیروگاه غرب کارون افزون بر استفاده حداکثری از توان سازندگان و پیمانکاران داخلی،‌ فرصت‌های شغلی تازه‌ای برای جوانان و نیروهای بومی این منطقه فراهم کرده است و در آستانه فصل تابستان، نقشی به سزا در تأمین برق پایدار برای مردم خوزستان و تداوم تولید صنایع عمده آن خواهد داشت.

قرارداد این طرح از نوع BOO است که شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران کارفرمای این طرح بود و شرکت مپنا به‌عنوان پیمانکار اجرای آن را به‌عهده داشت.

نیروگاه سیکل ترکیبی یادشده شامل دو واحد گازی به ظرفیت اسمی ۱۶۶ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت اسمی ۱۶۰ مگاوات در مجموع به ظرفیت اسمی ۴۹۲ مگاوات در شرایط استاندارد ساخته شده است.

برای اجرای این طرح ۳۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است که بازپرداخت آن با تضمین ۲۰ ساله خرید برق از نیروگاه از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

هدف از تأسیس این نیروگاه،‌ برق‌رسانی به‌ میدان‌های نفتی حوزه غرب کارون بوده که افزون بر ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی، ‌پست‌های فشار قوی و خطوط انتقال برق نیز با همت متخصصان توانمند ایرانی احداث شده است. در این زمینه تاکنون دو پست ۴۰۰ کیلو وات،‌ دو پست ۲۳۰ کیلو وات و ۱۸۰ کیلومتر خطوط انتقال احداث شده و ۱۲۰ کیلومتر در حال اجراست.

با اجرای این طرح ۶۶۰ فرصت مستقیم شغلی ایجاد شده است و شرکت‌های داخلی ۱۰۰ درصد تجهیزات این نیروگاه را تأمین کردند.

نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون در استان خوزستان و ۲۷ کیلومتری جنوب اهواز واقع شده است.

معرفی پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۱۰۰۰

هزینه انجام‌شده برای تکمیل پروژه پیش‌تراکم گاز ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ حدود ۴.۵ میلیون یورو و ۶۰۰ میلیارد ریال است که با اجرای آن روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون فوت‌مکعب خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس افزایش می‌یابد.

پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ از جمله ۲۷ پروژه طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون است که قراردادش در سال ۱۳۹۷ به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار بین هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا شد و شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس و به‌منظور تأمین خوراک پایدار مجری و سرمایه‌گذار این طرح شد.

معرفی پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰

پیش‌تراکم گاز ان‌جی‌ال ۹۰۰ از جمله ۲۷ پروژه طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون است که قرارداد آن در سال ۱۳۹۷ به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار میان هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا شد و شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس و به‌منظور تأمین خوراک پایدار خود مجری و سرمایه‌گذار این طرح شد.

هزینه انجام‌شده برای تکمیل پروژه پیش‌تراکم گاز ان‌جی‌ال ۹۰۰ حدود ۳ میلیون یورو و ۶۰۰ میلیارد ریال است که با اجرای آن روزانه حدود ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس افزایش می‌یابد.

معرفی خط لوله انتقال گاز «اهواز - کوهدشت»

احداث خط لوله نهم سراسری گاز به موازات خط لوله ششم سراسری گاز در سال‌های گذشته با هدف تقویت رینگ غرب شبکه گاز کشور و تقویت صادرات گاز به عراق، از عسلویه آغاز و تا منطقه کریت‌کمپ اهواز به بهره‌برداری رسید، پس از رسیدن گاز به اهواز، اجرای خط لوله انتقال گاز «اهواز - کوهدشت» در دستور کار قرار گرفت و اجرای آن به چهار پیمانکار مختلف سپرده شد که در ادامه تلاش‌ها برای تکمیل خط لوله نهم سراسری گاز، پروژه «اهواز - کوهدشت» به قطر ۵۶ اینچ آغاز شد و تاکنون هرچهار گستره تجهیز کارگاه شده‌اند و ماشین‌آلات پای کار آمده‌اند و بخشی از لوله‌ها نیز برای انجام عملیات پوشش به محل کارگاه حمل شده است.

اجرای پروژه « اهواز - کوهدشت» تاثیر قابل توجهی در پایداری گازرسانی در کریدور غرب به ویژه کرمانشاه‌، ایلام و خط صادراتی ششم سراسری دارد همچنین افزایش تاب‌آوری خط نهم سراسری گاز، تاثیر مهمی در جریان انتقال گاز در غرب کشور و پایداری شبکه در فصل‌های سرد سال از مزایای این پروژه مهم است.

این خط لوله به دلیل برخورداری از اینترکانکشن‌های پرشمار با خط ششم سراسری گاز، ظرفیت انتقال گاز را افزایش می‌دهد و می‌تواند با تأثیر مثبت در خطوط صادراتی، تعهدهای بین ایران و عراق را محقق کند و با بهره‌مند کردن صنایع واقع شده در مسیر، سبب‌ساز رونق توسعه و تولید شود.

مدت‌زمان اجرای این پروژه دو سال بوده و واگذاری این پروژه عظیم ۵۶ اینچی به چهار پیمانکار(قرارگاه خاتم‌الانبیا، رادنیرو کرمان، تهران جنوب و ایران آروین) سبب شد پیمانکاران بتوانند به تعهدهای خود در تأمین هزینه‌ها و کالای مورد نیاز، جامه عمل بپوشانند و به این ترتیب با افزایش سرعت کار و بهره‌وری، پروژه در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

یکی از آثار این پروژه بومی‌سازی یکی از اقلام راهبردی پروژه‌های خطوط لوله گاز است زیرا در گذشته ورق با ضخامت ۱۲۵/۱ اینچ X۷۰ از طریق منابع خارجی تأمین و سپس در کارخانه سازنده داخلی تبدیل به لوله می‌شد اما در این پروژه ساخت ورق با ضخامت یاد شده برای نخستین بار در کشور در دستور کار پیمانکار و کارخانه سازنده قرار گرفت که این مهم یک دستاورد نوآورانه برای صنعت گاز است.

با اجرای این پروژه برای ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم، و ۱۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال زایی می‌شود و سهم شرکت‌های داخلی در تأمین کالا و تجهیزات نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

معرفی طرح توسعه میدان نفتی سهراب

شرکت ملی نفت ایران، تأمین مالی، توسعه و بهره‌برداری از میدان مشترک نفتی سهراب را در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی به شرکت انرژی دانا واگذار کرد، این قرارداد با هدف تولید تجمعی ۱۶۰ میلیون بشکه نفت‌خام از میدان مشترک نفتی سهراب امضا شد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها در مرحله نخست توسعه انتظار می‌رود تولید این میدان به روزانه ۳۰ هزار بشکه برسد و در طول ۲۰ سال قرارداد این میدان انتظار تولید تجمعی ۱۶۰ میلیون بشکه نفت می‌رود.

با در نظر گرفتن قیمت میانگین کنونی ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت، ارزش تولید تجمعی ۲۰ ساله بدون در نظر گرفتن مقدار گاز همراه تولیدی ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

طرح توسعه میدان نفتی سهراب مشتمل بر برنامه تخلیه طبیعی و حفاری ۲۰ حلقه چاه جدید، تعمیر ۲ حلقه چاه موجود، تجهیز ۱۴ چاه به پمپ درون‌چاهی، یک ایستگاه تقویت فشار با پمپ‌های سه‌فازی، احداث خط لوله انتقال نفت‌خام و ساخت واحد تفکیک‌گر و اندازه‌گیری در مجاورت واحد بهره‌برداری غرب کارون خواهد بود.

اجرای خط لوله انتقال نفت‌خام ۱۴ اینچ به‌طول تقریبی ۵۷ کیلومتر و خط لوله جریانی با مجموع طول ۶۰ کیلومتر از دیگر فعالیت‌های این طرح است.

برای اجرای این طرح ۷۹۷ میلیون دلار (هزینه‌های مستقیم DCC)، ۹۶ میلیون دلار (هزینه‌های غیرمستقیم IDC) و ۲۹۳ میلیون دلار (هزینه‌های مالیات بر درآمد) اختصاص یافته است که بازپرداخت آن از محل عواید میدان مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور انجام می‌شود.

با اجرای این طرح برای ۱۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد و از خدمات و تجهیزات ساخت داخل حداقل ۵۱ درصد استفاده شد.

وجود پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های محیط زیستی و امنیتی در میدان نفتی سهراب، توسعه این میدان را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده است، طرح کلی جانمایی و توسعه میدان مشترک نفتی سهراب با حفظ ملاحظاتی برای کاهش حداکثری مداخله در فضای محافظت‌شده هورالعظیم و حفظ شرایط طبیعی منطقه انجام می‌شود.

میدان مشترک نفتی سهراب در شمال غربی شهر اهواز در خوزستان و در امتداد مرز ایران و عراق واقع شده و با میدان نفتی هویزه در کشور عراق مشترک است، شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به‌نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، کارفرمای این طرح به‌شمار می‌رود و شرکت انرژی دانا توسعه آن را به‌عهده دارد.

معرفی طرح افزایش تولید ۴۵ هزار بشکه‌ای از میدان آزادگان

بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، توسعه جامع میدان نفتی آزادگان در دو مرحله تعریف شده است که در گام نخست حفاری و تکمیل ۲۰۶ حلقه چاه و تأسیسات روزمینی مرتبط با آن به‌همراه ۱۰ واحد چندراهه، ۲ واحد تفکیک‌گر شمالی و جنوبی و واحد فرآورش مرکزی و صادرات نفت‌خام با ظرفیت فرآورش ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام در حال اجرا است.

برنامه گام نخست توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی پس از چند سال وقفه، با روی کار آمدن دولت سیزدهم شتاب گرفت. به این منظور در مهرماه سال ۱۴۰۰ برنامه جبرانی به‌منظور شتاب‌بخشی به تکمیل گام نخست توسعه میدان با تکیه بر توان پیمانکاران و سازندگان داخلی و پشتوانه تجارب توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور، عملیات اجرایی این مرحله مشتمل بر نصب، تکمیل، راه‌اندازی و آغاز تولید از ۴۰ حلقه چاه کلید خورد و در این بازه زمانی حدود ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری تازه انجام شد.

تأمین مالی این قرارداد از طریق اوراق مشارکت در بخش ریالی و بندهای «ل» و «ق» برنامه بودجه سال 93 و 94 و SPV شرکت صبا اروند انجام شده است و شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران به‌نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران کارفرمای این طرح به‌شمار می‌رود.

مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از مهرماه ۱۴۰۰ برای میدان مشترک آزادگان کلید خورد که از آن جمله می‌توان به افزایش ۷۰ درصدی ناوگان حفاری (از ۷ به ۱۲ دکل حفاری)، تأمین ۱۷۰ کیلومتر خطوط لوله جریانی، نصب و راه‌اندازی ۱۳۰ کیلومتر از آن، نصب، تکمیل و راه‌اندازی ۴۰ حلقه چاه و افزایش ظرفیت تولید ۴۵ هزار بشکه نفت‌خام در روز، بهسازی، ترمیم و اجرای ۱۳۰ کیلومتر جاده‌های دسترسی اصلی و فرعی میدان و اجرا و راه‌اندازی ۲۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال در اندازه‌های ۱۴ و ۲۰ اینچ اشاره کرد.

تأمین ورق و ساخت داخل کامل خط لوله نفت‌خام صادراتی ۲۸ اینچ به‌میزان ۵۰ کیلومتر، نصب و اجرای ۳۵ کیلومتر از این خط لوله صادراتی تاکنون، ساخت کامل ورق خط لوله گاز ترش ۲۴ اینچ توسط سازندگان ایرانی، تکمیل نصب، رفع نواقص و راه‌اندازی پست‌های برق واحد فرآورش مرکزی و مرکز تفکیک شمالی به‌منظور ایجاد تأمین برق پایدار میدان یاران شمالی و کاهش هزینه‌های سوخت از جمله اقدام‌های انجام‌شده برای این منظور است.

پیشرفت واقعی نزدیک به ۳۰ درصد در پروژه ساخت واحد فرآورش مرکزی پس از استقرار دولت سیزدهم، شامل ۳ هزار تن آرماتوربندی، ۲۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی، ۳ هزار و ۵۰۰ تن سازه فلزی، ۲ هزار و ۶۵۰ تن مخازن، ۷۰ هزار قطر اینچ جوشکاری و دیگر فعالیت‌های مربوطه برای آغاز راه‌اندازی فاز زودهنگام را می‌توان از دیگر دستاوردهای این مدت برشمرد.

ایجاد زنجیره یکپارچه تولید لوله‌های جریانی ۶ اینچ با روش جوشکاری HFW برای نخستین‌ بار در کشور، تکمیل عملیات اجرایی برق‌رسانی دو مداره کریدور اصلی شمال به جنوب میدان به‌طول ۲۶ کیلومتر و آماده‌سازی برای بهره‌برداری تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ را می‌توان دیگر موفقیت‌ها برای این طرح دانست.

از افتخارهای این طرح ملی می‌توان به ایجاد ۲ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی و استفاده حداکثری از نیروهای بومی، افزایش 100 درصدی سهم شرکت‌های ایرانی، حفاظت حداکثری از اقلیم هورالعظیم به‌عنوان یک زیست‌بوم زنده اشاره کرد.

میدان نفتی آزادگان جنوبی، میدانی مشترک به وسعت ۷۶۵ کیلومتر مربع در استان خوزستان، ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد که مطابق با تازه‌ترین مطالعات انجام‌شده، ذخیره نفت درجای این میدان ۲۷ میلیارد بشکه نفت‌خام برآورد شده است.

ارسال نظر