نکات مهم در بارگیری و تخلیه بار

نیاز به حمل و جابه‌جایی امری اجتناب ناپذیر است که امروزه بسیار پیشرفت کرده است. حال در این فرایند، بارگیری و تخلیه بار از مهمترین مراحل در جابه‌جایی و حمل محموله است، چرا که اگر این فرایند به درستی طی نشود می‌تواند علاوه بر آسیب به محموله سبب خارج شدن کنترل خودرو حمل بار از دست راننده نیز شود و خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورد. از این رو ما در ادامه تعدادی از مهمترین نکاتی که باید هنگام بارگیری و تخلیه بار به آنها توجه شود را به شما ارائه می‌کنیم که با رعایت آنها می‌توانید محموله را در صحت و سلامت کامل به مقصد برسانید.

شناسه خبر: 12954
نکات مهم در بارگیری و تخلیه بار

نکات مهم در خصوص بارگیری و تخلیه بار

حمل بار و تخلیه بار

  1. اولین و مهمترین نکته‌ای که باید در بارگیری و تخلیه بار به آن توجه شود این است که مکان بارگیری و تخلیه بار باید کاملا خالی از ماشین‌های دیگر، عابرین پیاده و افرادی به غیر از نیروی بارگیری و تخلیه بار باشد. به این ترتیب، افرادی که می‌خواهند بارگیری کنند تمرکز و تسلط بیشتری روی کارشان خواهند داشت.
  2. هیچ گونه کابل برقی نباید در نزدیکی محل بارگیری یا تخلیه بار وجود داشته باشد تا هر گونه خطر برق گرفتگی به صفر برسد.
  3. محل بارگیری را به خوبی بررسی کنید و آن را از هر گونه زباله شیشه و سایر عوامل مخرب و مخل فرایند، پاکسازی کنید.
  4. سطحی که روی آن بارگیری و تخلیه بار انجام می‌شود باید مستحکم و ثابت باشد تا از هر گونه آسیبی به محموله جلوگیری شود. همچنین خودرو حمل بار باید روی سطحی صاف قرار بگیرد. چرا که اگر خودرو حمل بار روی شیب قرار گرفته باشد، ممکن است تعادل بار بهم بخورد و به محموله آسیب وارد شود.
  5. اطمینان حاصل کنید که خودرو حمل بار به هیچ عنوان از سر جای خود حرکت نمی‌کند و ترمز دستی نیز کشید شده است.
  6. استفاده از کارگرانی آموزش دیده و با تجربه نیز در امر بارگیری و تخلیه بار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  7. کارگران بارگیری و تخلیه بار باید حتما لباس مخصوص به تن داشته باشند تا به راحتی از سایر افراد قابل تشخیص و تمایز باشند.
  8. هنگام بارگیری و تخلیه بار نیز فراهم بودن تجهیزات بارگیری و تخلیه بار سالم نیز اهمیت زیادی دارد و این فرایند را تسهیل می‌کند.
  9. بسته بندی صحیح و اصولی محموله به همراه لیبل نیز در این فرایند از اهمیت ویژ ای برخوردار است.
  10. از سلامت وسیله نقلیه اطمینان حاصل کنید و بررسی کنید که ترمز به درستی کار کند، لاستیک‌ها بالانس لازم را داشته باشند و...
  11. وزن محموله باید به‌طور مساوی در تمام قسمت‌های کابین حمل بار تقسیم شود. چرا که در صورتی که این کار به درستی انجام نشود کنترل خودرو باری دشوار می‌شود. به علاوه با رعایت نکردن این موضوع استهلاک خودرو نیز بیشتر خواهد شد. از این رو بهتر است وسایل سنگین را نزدیک به کابین راننده بچینید و بارهای سبک‌تر را در قسمت‌های انتهایی کابین حمل بار. همچنین توجه داشته باشید که قرار دادن وسایل سنگین روی چرخ‌ها باعث آسیب دیدن و شکستن کمک فنرها و حتی ترکیدن لاستیک‌ها می‌شود بنابراین وزن را به خوبی تقسیم کنید.
  12. بعد از قرار دادن محموله در کابین حمل بار اکنون نوبت به بستن محموله می‌رسد. این نکته به خصوص در حمل بار در مسیرهای طولانی اهمیت ویژه‌ای دارد. به طور مثال در باربری مشهد به شهرستان اگر محموله به خوبی بسته بندی و سر جای خود محکم نشده باشد، محموله قطعا آسیب خواهد دید. بنابراین در این مرحله محموله را به کمک تجهیزات مهار بار به خوبی در سر جای خود محکم کنید تا هنگام جابه‌جایی، محموله حرکت نکند و به این طرف و آن طرف پرت نشود.
  13. تمامی کالاها درون وسیله نقلیه جا شوند به گونه‌ای نباشد که جسمی از ماشین آویزان باشد.
  14. هر خودرو باری ظرفیت خاص خود را دارد از این رو هنگام بارگیری، این موضوع را در نظر داشته باشید و خودرو حمل بار را به هیچ عنوان بیشتر از ظرفیت مجاز پر نکنید. چرا که بار زدن بیش از ظرفیت مجاز، کنترل خودرو حمل بار را دشوار می‌کند و قطعا جریمه نیز شامل حال شما خواهد شد. به علاوه استهلاک و مصرف سوخت خودرو باری نیز بیشتر خواهد شد.
  15. به محض رسیدن محموله به مقصد محموله را تخلیه کنید و جایگاه تخلیه بار را خالی کنید.
  16. بسته به وضعیت آب و هوا ممکن است نیاز به تجهیزاتی مانند پلاستیک و چادر باشد بنابراین حتما روی محموله را با پلاستیک و چادر به خوبی بپوشانید.
  17. در بارگیری محموله حتما به ابعاد محموله توجه داشته باشید. به طور مثال در باربری نیسان حتما باید به ابعاد محموله توجه داشته باشید و اگر محموله از خودرو باری بیرون می‌زند یا وزن بیشتری از ظرفیت نیسان دارد حتما از خودرو باری دیگری استفاده کنید که محموله را به طور کامل پوشش دهد.
  18. پس از تخلیه بار از سلامت محموله اطمینان حاصل کنید.

کلام آخر

بارگیری و تخلیه بار اصولی

نکات ذکر شده در بالا در خصوص بارگیری و تخلیه بار به طور معمول در تمام باربری‌ها و پایانه‌های باربری، از پایانه بار مشهد گرفته تا پایانه بار تهران، اصفهان، شیراز و دیگر پایانه بارهای فعال در سراسر کشور رعایت می‌شود تا محموله به سلامت به مقصد برسد. نکات بالا نیز راهنمایی جامع است که به کارگران بارگیری و تخلیه بار کمک می‌کند تا چیزی را از قلم نیاندازند. از این رو با رعایت نکات فوق توسط کارگران بارگیری و تخلیه بار و همچنین به مسیر و رعایت نکات ایمنی حمل بار توسط راننده محموله به سلامت به مقصد خواهد رسید. به علاوه بیمه کردن محموله نیز می‌تواند خیال صاحبان بار را به کلی راحت کند، چرا که در صورت بروز هر گونه آسیبی به محموله، هزینه خسارات وارده به صاحب محموله پرداخت می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار