عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات به متقاضیان نهضت ملی مسکن بررسی شد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ جلسه بررسی عملکرد بانک‌های استان اصفهان در اعطای تسهیلات طرح جهش تولید مسکن استان به ریاست سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان و با حضور علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر مدیران دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

شناسه خبر: 9495
عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات به متقاضیان نهضت ملی مسکن بررسی شد

در این نشست گزارش کاملی از وضعیت اعطای تسهیلات طرح‌های حوزه مسکن ارائه و بر سرعت بخشی به روند پرداخت تسهیلات مطابق با سهم تعیین شده برای هر بانک تاکید شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: مطابق با ماده چهار قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی مکلف‌اند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند.

وی افزود: بر این اساس در صورت عدم رعایت موضوع این ماده قانونی، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است، در قالب بودجه سنواتی، مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده را از بانک‌ها و موسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

قاری‌قرآن بیان کرد: برنامه چهار ساله استان اصفهان برای طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۲۴۳ هزار و ۹۶۷ واحد شهری و روستایی بوده است که از این تعداد بیش از ۱۸۳ هزار واحد شهری، ۴۰ هزار مسکن روستایی و ۲۰ هزار واحد استیجاری است.

وی ادامه داد: از برنامه احداث مسکن شهری، زمین مورد نیاز بیش از ۱۰۳ هزار واحد توسط دولت تامین می‌شود، افزون بر ۴۵ هزار و ۹۰۰ واحد خودمالک و بیش از ۳۴ هزار واحد بازآفرینی شهری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به ثبت نام‌ها و پالایش‌های بعمل آمده تعداد متقاضیان حائز شرایط فعال طرح نهضت ملی مسکن استان بیش از ۱۵۱ هزار و ۸۰۰ نفر است که این میزان بیش از ۴۸ هزار واحد از برنامه ابلاغی بیشتر است.

وی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان با توجه به تعداد واحدهایی که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، قرارداد منعقد نموده‌اند نسبت به تعداد متقاضیانی که افتتاح حساب و به بانک معرفی شده‌اند، عملکرد بانک‌ها ۲۹ درصد بوده است.

قاری‌قرآن اضافه کرد: در تسهیلات خودمالکین نیز تعداد واحدهایی که منجر به قرارداد شده نسبت به واحدهایی که تعیین بانک شده اند عملکرد ۲۶ درصدی بانک‌ها را نشان می دهد.

وی گفت: بنا بر سیاست گذاری‌هایی که بعمل آمد در طرح نهضت ملی مسکن پس از تامین زمین و اقدامات مقتضی، متقاضیان برای پرداخت آورده اقدام می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نیز برای بیش از ۲۵ هزار نفر منجر به انعقاد قرارداد در بانک شده است و در مجموع ۱۴۳ میلیارد تومان برای تسهیلات ودیعه مسکن سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: در این نشست پس از بررسی‌های لازم، تاکید شد تمامی بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی براساس سهم خود نسبت به سیاست‌های کشور و دولت در حوزه مسکن ایفای نقش کنند و مقرر شد نحوه عملکرد و پیشرفت بانک‌ها در اعطای تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن بصورت ماهیانه در شورای مسکن گزارش شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار