یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13405 11:15 1402/12/15

گل‌گهر یکی از شرکت‌های استراتژیک بازار سرمایه است ؛ سهم ۳۲ درصدی گل گهر از تولید سنگ آهن کشور

دسته‌بندی: صنعت و معدن

گل‌گهر یکی از شرکت‌های استراتژیک بازار سرمایه است ؛ سهم ۳۲ درصدی گل گهر از تولید سنگ آهن کشور

دسته‌بندی: صنعت و معدن

کارشناس بازار سرمایه گفت: ایران با ذخیره ۲.۷ میلیارد تنی رو به رو است که ۳۲ درصد آن در منطقه گل‌گهر صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل گل‌گهر یکی از شرکت‌های استراتژیک بازار سرمایه است.

کارشناس بازار سرمایه در نشست تخصصی مدیران گل‌گهر و شرکت‌های زیرمجموعه با نهاد‌های مالی بازار سرمایه در خصوص چشم انداز جهانی صنعت فولاد اظهار کرد: باتوجه به اهمیت استراتژیکی که گل گهر در صنعت فولاد کشور و منطقه دارد، ارزیابی منصفانه آن منوط به بررسی چشم انداز‌های میان مدت و بلندمدت صنعت فولاد در جهان است. پس از توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ آژانس بین المللی انرژی مطالعاتی را انجام داد که یکی از آن مربوط به فولاد سبز است.

 

وی افزود: در این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی برای افق ۲۰۵۰ دو سناریو را در نظر گرفته که یکی از آن سناریو انتشار دی اکسید کربن است.

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اولین سناریو، سناریوی توسعه پایدار است که می‌توان گفت سناریوی خوش بینانه آژانس بین‌اللمللی برای کاهش انتشار دی‌اکسید‌ کربن است. می‌توان تصور کرد، تقریبا تمام کشور‌های دنیا سیاست‌های انرژی پاک را کاملا انجام دهند و در انتها اگر مفروضاتی محقق شود، در سال ۲۰۵۰ انتشار دی‌اکسید کربن کاهش پیدا خواهد کرد. در سناریوی بعدی سیاست‌های اعلام شده کشورهاست. دراین سناریو رقم فعلی کاهش آلاینده‌ها را به آینده تعمیم می‌دهد. براساس این دو سناریو، آژانس بین‌المللی انرژی کلان رقم‌هایی را برای صنایع از جمله صنعت فولاد در نظر می‌گیرد.

 

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد از تقاضای مصرفی فولاد در حوزه ساختمان، ۲۰ درصد در ماشین‌آلات و ۱۵ درصد در کالا‌های مصرفی است، آژانس اعتقاد دارد این میزان تقاضا در افق ۲۰۵۰ حفظ شود. البته در کشور‌ها و مناطق مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

 

کارشناس بازار خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم میزان تقاضای مصرفی را داشته باشیم، در ابتدا درخصوص سناریو مورد انتظار یعنی سیاست اعلام شده کشور‌ها صحبت می‌کنیم. در این سناریو آژانس انتظار دارد در یک افق ۳۰ ساله، میزان تولید و تقاضای فولاد به میزان ۳۰ درصد افزایش یابد. در مقابل در سناریوی توسعه پایدار، میزان افزایش تقاضا در مصرف فولاد کاهش می‌یابد. در این حالت فقط ۱۰ درصد افزایش تقاضا در مصرف فولاد داریم. آژانس دلایل این موضوع را افزایش بهره‌وری در تولید و کاهش استفاده در صنعت خودرو عنوان می‌کند. برای مثال اعتقاد دارد اگر سیاست کشور‌ها برای افزایش طول عمر ساختمان‌ها به درستی انجام شود، نزدیک به یک سوم کاهش تولید فولاد را می‌تواند محقق کند.

 

وی افزود:در این افق ۳۰ ساله آژانس اعتقاد دارد با افزایش تقاضا در میزان مصرف تولید مواجه شویم. در سناریوی بدبینانه ۱۰ درصد و در خوش بینانه ۳۰ درصد افزایش تقاضا را خواهیم داشت.

 

وی توضیح داد: اولین و کلیدی‌ترین بازیگر صنعت فولاد، چین است. در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ تولید فولاد چین ۶ برابر و سهم چین از بازار فولاد ۵۲ درصد شد. این افزایش تولید فولاد با رشد اقتصادی چین همراه شد. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که آژانس معتقد است چین با کاهش تولید فولاد مواجه می‌شود. آژانس اعتقاد دارد سهم چین از ۵۲ درصد به ۳۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. اما در مقابل هند، یکی از بازیگرانی است که در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود با افزایش ۳ تا ۴ برابری تولید، سهم تولید خود را از ۶ درصد به ۱۷ درصد برساند. بعد از چین که ۵۲ درصد از تولید فولاد را دارد، اتحادیه اروپا سهم ۹ درصدی از تولید فولاد را به خود اختصاص داده است.

 

کارشناس بازار سرمایه گفت: درخصوص خاورمیانه در افق ۳۰ ساله انتظار داریم که تولید خاورمیانه دو برابر شود و بخشی از آن ناشی از افزایش تولید در ایران است. در افق ۲۰۵۰ سهم خاورمیانه از تولید فولاد جهانی حدود ۴ برابر می‌شود. مزیت رقابتی شرکت‌های خاورمیانه دسترسی ارزان قیمت به گاز طبیعی است. برای سایر مناطق مثل آفریقا و آمریکای لاتین اتفاق چشمگیری را متصور نیستیم باتوجه به تولید کمی که دارند نمی‌توانند سهم زیادی از بازار را بگیرند.

 

این گزارش برای ما ۷ نکته کلیدی دارد:

با توجه به همبستگی شدید میزان مصرف فولاد به سرانه مصرف و تولید ناخالص جهانی در افق ۳۰ ساله آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که جمعیت جهان از ۷.۵ میلیارد نفر به ۹.۵ میلیارد نفر برسد که ثبات در سرانه مصرف موجب افزایش تقاضا می‌شود. در کنار آن نیز انتظار دارد تولید ناخالص جهانی ۲.۵ برابر شود.

 

اما اگر از نظر کمّی صحبت کنیم تولید جهانی فولاد در سناریوی خوش بینانه ۱۰ درصد و در سناریوی مورد انتظار ۳۰ درصد می‌تواند افزایش داشته باشد. این نکته مشخص است که پیش بینی در شرایط کنونی جهان غیرممکن است، اما براساس یک گزارش بین المللی خواستیم آینده نه چندان مبهم را برای صنعت فولاد ترسیم کنیم که بدانیم در چه مسیری حرکت می‌کنیم.

 

وی گفت: از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۳ تولید فولاد جهانی از ۱.۵ میلیارد تن به ۱.۹ میلیارد تن در سال رسید. سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ با افت تولید مواجه شدیم. در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با افزایش عرضه از سمت چین روبه رو بودیم. در یک افق ۳۰ ساله انتظار بر این است که سطح تقاضا بین ۲.۱ تا ۲.۵ میلیارد تن در سال در جهان برسد.

 

درباره تولید ایران، سرعت رشد به مراتب بالاتر از میانگین جهانی بود. تقریبا می‌توان گفت در بیشتر سال‌ها با افزایش تولید رو به رو بودیم. رقیب منطقه‌ای ما ترکیه است. از سال ۲۰۰۷ که سهم ۱.۹ درصدی تولید فولاد را داشته تا سال ۲۰۲۳ این میزان را حفظ کرده است. باتوجه به طرح‌های توسعه ای، ایران می‌تواند در سال‌های آینده سهم بازار را از ترکیه بگیرد.

 

کارشناس بازار سرمایه درباره ذخایر سنگ آهن جهان گفت: درخصوص ذخایر سنگ آهن جهان باید گفت؛ درحال حاضر میزان ذخیره سنگ آهن جهان ۱۸۰ میلیارد تن است. ایران با ذخیره ۲.۷ میلیارد تنی رو به رو بوده که ۳۲ درصد آن در منطقه گل‌گهر صورت می‌گیرد. به همین دلیل گل گهر یکی از شرکت‌های استراتژیک بازار سرمایه است. در مقابل هندوستان در برنامه دارد که در یک افق ۳۰ ساله ۱۷ درصد از تولید جهانی را در اختیار داشته باشد.

برچسب: صنعت فولاد ، تولید سنگ آهن ، شرکت گل گهر



https://jahaneghtesad.com/direct/13405


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |