جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 732 19:30 1401/12/05

کارنامه کامودیتی‌ها در سالگرد جنگ اوکراین

کارنامه کامودیتی‌ها در سالگرد جنگ اوکراین

در یک سالی که از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، قیمت کامودیتی‌ها با فراز و فرود بسیاری همراه بوده است.

پس از فروکش همه‌گیری کرونا و در سطح جهانی و بازگشت تقاضا برای کامودیتی‌ها، شاهد یک روند صعودی قدرتمند در قیمت اکثر کالاهای پایه بودیم که آن‌ها را به سطوح بالایی رسانده بود. در شروع سال ۲۰۲۲ میلادی، پیش‌بینی کارشناسان از قیمت کامودیتی‌ها متفاوت بود و در حالی که برخی از پایان رالی صعودی صحبت می‌کردند، برخی اعتقاد داشتند که یک ابرچرخه در انتظار قیمت‌ها خواهد بود.

با این حال اما در تاریخ ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی، حمله روسیه به اوکراین، قواعد را به هم زد و نگرانی از کاهش شدید عرضه، قیمت کامودیتی‌ها بر موج صعودی جدید و قدرتمندی سوار کرد تا تنها طی مدت کوتاهی، شاهد رکوردهای قیمتی جدیدی برای آن‌ها باشیم. این دو کشور هر دو از تامین کنندگان مهم کالاهای پایه در دنیا هستند به طوری که از طرفی روسیه به عنوان تامین کننده اصلی انرژی قاره اروپا شناخته می‌شود و در تولید فلزات اساسی نیز نقش مهمی در دنیا دارد و همچنین اوکراین که بخش عظیمی از غلات و مواد خوراکی جهان را تامین می‌کند. از این رو قیمت کامودیتی‌ها با سوختی مضاعف بر بازگشت تقاضای ناشی از رفع همه‌گیری کرونا در حال فتح قله‌های جدید بودند.

اکنون اما یک سال از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین می‌گذرد و شرایط با چیزی که در ابتدا شکل گرفته بود، تفاوت‌های فاحشی دارد. اقدامات کشورهای غربی علیه روسیه با اعمال تحریم‌ها، سقف‌های قیمتی برای نفت و فرآورده‌های نفتی، کاهش نگرانی از زمستان سخت اروپا، سیاست‌های انقباضی شدید بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره به محدوده ۴.۵ تا ۴.۷۵ درصد و...، موجب شده است تا کامودیتی‌ها از قیمت‌های یک سال گذشته خود فاصله بسیاری بگیرند. در این میان، شاخص کالایی بلومبرگ که سبدی از کامودیتی‌های مهم را در خود جای می‌دهد، در این یک سال با کاهش ۵.۵ درصدی و از اوج خود با افت ۲۱.۶ درصدی مواجه شده است که به خوبی از روند منفی قیمت کالاهای پایه خبر می‌دهد.

کارنامه کامودیتی‌ها در سالگرد جنگ اوکراین

در این میان گاز طبیعی یکی از بزرگترین رشدها را تجربه کرد و قیمت آن تنها در عرض ۶ ماه بیش از ۲ برابر شد و از ۴.۵ سنت به ۹.۳ سنت رسید تا نگرانی‌ها از احتمال وقوع یک زمستان سخت برای قاره اروپا به اوج خود برسد. با این حال اما قاره سبز علاوه بر تلاش‌های خود، با شانس خوبی نیز همراه بود و یکی از گرم‌ترین زمستان‌های تاریخ خود را تجربه کرد تا گاز طبیعی با همان سرعتی که افزایش یافته بود، مسیر نزولی را در پیش بگیرد و اکنون پس از گذشت یک سال از شروع جنگ اوکراین، قیمت ۲.۵ سنتی را تجربه می‌کند که نشان از یک کاهش نزدیک به ۷۴ درصدی از اوج دارد. دیگر کامودیتی‌ها نیز از سقف‌های یکساله خود فاصله قابل توجهی دارند، برای مثال نفت برنت با کاهش ۳۲ درصدی، مس با کاهش ۱۴.۴ درصدی، روی با کاهش ۳۲.۲ درصدی و آلومینیوم با کاهش ۳۸.۴ درصدی مواجه شده‌اند. در این میان طلا با یک افت ۸.۲ درصدی از اوج، یکی از بهترین عملکردها را در حفظ قیمت خود داشته که عمده دلیل آن نیز افزایش تنش در سطح جهانی و تقاضا کم‌سابقه بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف برای این فلز گرانبهاست.

کارنامه کامودیتی‌ها در سالگرد جنگ اوکراین

برچسب: جهان اقتصاد ، بانک مرکزی ، نفت برنت ، گاز طبیعی ، روسیه ، اروپا ، آلومینیوم ، جنگ اوکراین ، اخبار روز ، کامودیتی



https://jahaneghtesad.com/direct/732


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |