یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11328 21:00 1402/10/14

پیش بینی بورس هفته آینده؛ شاخص با خودرو از حمایت بر می‌گردد؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

پیش بینی بورس هفته آینده؛ شاخص با خودرو از حمایت بر می‌گردد؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

نزدیک شدن شاخص کل بورس به محدوده حمایتی و همچنین مصوبات مربوط به قیمت خودرو دو عاملی است که پیش بینی بورس هفته آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت تنها یک روز مثبت بود و شاخص کل بورس نتوانست در این هفته هم به بالای دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برسد. همانگونه که در گزارش‌های قبلی پیش بینی بورس نیز اشاره بود، کاهش ارزش معاملات و برتری عرضه بر تقاضا در نهایت منجر به افت شاخص کل به سطح کم‌تر ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی شد.

 

در این شرایط سرمایه‌گذاران دچار تردید جدی برای ورود بازار هستند و برای همین هم در هفته جاری شاهد خروج نسبتا شدید پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بودیم.

 

خودرو متغیر اصلی پیش بینی بورس می‌شود؟

البته در نیمه دوم هفته خبرهای مثبتی هم به بازار مخابره شد که از جمله آن بحث اصلاحیه تغییر قیمت‌گذاری خودرو بود و اینکه وزارت صمت بار دیگر اعلام کرده به دنبال رسیدن یک تفاهم برای تعیین قیمت خودرو با شورای رقابت است.

 

در نهایت روز چهارشنبه قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت که زیر مجموعه وزارت صمت محسوب می‌شود محول شد. در این شرایط با توجه به اینکه این وزارتخانه طی چند وقت گذشته بر روی لغو قیمت گذاری دستوری تاکید کرده،‌به نظر می‌رسد احتمالا شاهد پایان این سیاست باشیم. در این شرایط به نظر می‌رسد که خودرویی‌ها پتانسیل تبدیل شدن به لیدر بازار سهام و متغیر کلیدی پیش بینی بورس را داشته باشند.

 

از سوی دیگر شفاف‌سازی‌های مهمی برای چند شرکت بزرگ اتفاق افتاد، اما فعالان بازار هیچ‌یک از این خبرها را چندان جدی نگرفتند و از ورود پول جدید به بازار خودداری کردند. از این منظر هفته آینده هفته بسیار مهمی برای بورس خواهد بود. اینکه آیا بازار مسیر هفته اخیر را ادامه می‌دهد یا بازارساز جهت تازه‌ای را برای آن تعیین می‌کند؟

 

دو پیش بینی بورس متضاد؛ اوج یا پایان رکود؟

از سوی دیگر برخی از گزارش‌های پیش بینی بورس عنوان می‌کنند که بازار سهام وارد یک دوران جدی رکودی شده است و امید چندانی برای خروج از این وضعیت در کوتاه‌مدت وجود ندارد. به اعتقاد آنها، شرایط بورس به جایی رسیده که بازار سهام بر اساس تحلیل تکنیکال پیش نمی‌رود. به بیان دیگر،‌ شرایط بازار سهام به گونه‌ای است که صرفا وضعیت متغیرهایی همچون متغیرهای اقتصادی و سیاسی برای پیش بینی بورس حائز اهمیت است. با این اوصاف نباید امیدواری چندانی برای بازگشت رونق به بورس به ترسیم کرد.

 

 در کنار این نظریه برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند دوران رکود بورس رو به اتمام است و به تدریج بازار سهام با ورود پول رو‌به‌رو می‌شود.

 

«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به تحلیل بازار در هفته جاری و پیش ‌بینی بورس هفته آینده پرداخته است.

 

بی توجهی بازار سهام به اخبار مثبت

حسن حسین‌نیا، کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سهام در این هفته هم با کاهش ارزش معاملات و هم با تداوم خروج نقدینگی اشخاص حقیقی روبه‌رو بود. زمانی که شاخص کل بورس به زیر دومیلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید، پیش‌بینی می‌شد که احتمالا تا محدوده دومیلیون و ۱۵۰ هزار واحدی هم برسد. در حالی که این هفته ما اخبار خوبی در زمینه تجدید ارزیابی‌ها و شفاف‌سازی چند شرکت بزرگ را داشتیم و همین‌طور روزچهارشنبه خبری مبنی بر تغییرات و اصلاحیه قیمت خودرو منتشر شد، اما متاسفانه اثربخشی را در این قضیه شاهد نبودیم.

 

شایعه ای که رمق بازار سهام را گرفته است

 او افزود: به دلیل بی‌رمقی و خروج نقدینگی که از بازار سهام اتفاق افتاده و در عین حال عدم شفافیت و ابهاماتی که در بازار وجود دارد، شاهد بودیم که فعالان بورس روی خوشی به این موضوعات نشان ندادند. در عین حال روز چهارشنبه می‌توان به تنش‌های خاورمیانه و ترورهایی که در منطقه صورت گرفت اشاره کرد. همچنین شایعاتی در مورد صندوق‌های اهرمی در بازار پیچیده شده است؛ اینکه گفته شده صندوق‌های اهرمی باید در حول‌وحوش «ان‌ای‌بی» خودشان معامله شوند و از آنها خواسته شده حباب موجودشان را تخلیه کنند. می‌دانیم که در ماه‌های گذشته با نگاهی به نماد صندوق اهرم می‌شد شاخص کل بازار را ارزیابی کرد. وقتی قرار باشد قیمت صندوق اهرم افت کند، حتی اگر واقعی هم نباشد، طبیعی است که در کلیت بورس تاثیر می‌گذارد. بنابراین بازار بی‌رمق و در عین حال خروج نقدینگی و کاهش ارزش معاملات به‌رغم وجود اخبار مثبت را در این هفته شاهد بودیم.

 

پیش بینی بورس هفته آینده

این کارشناس بورس درباره پیش بورس هفته آینده هم گفت: در حال حاضر شاخص کل بورس به حمایت قوی نزدیک شده است؛ یعنی به دومیلیون و ۱۵۰ هزار واحد نزدیک می‌شود که می‌تواند باعث تقویت تقاضا باشد. مساله دیگر هم اصلاحیه دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو است. در این چند روز احتمالا شاهد شفاف‌سازی‌هایی در این زمینه خواهیم بود. می‌دانیم که صنعت خودرو اهمیت بالایی در بازار سرمایه دارد و حالت لیدرمحوری را برای آن متصور هستیم. اگر چنانچه شفاف‌سازی خوبی در این زمینه اتفاق بیفتد پیش بینی بورس هفته آینده می‌تواند متفاوت باشد.

 

وی در پایان گفت: در عین حال احتمالا در آخر هفته شاهد کاهش تنش‌های سیاسی در منطقه خواهیم بود. این تنش‌ها و بیش‌واکنشی که داشتیم اگر تثبیت شود احتمالا می‌توانیم پیش بینی بورس را مبنی بر رشد مجدد تقاضا در بازار سهام درنظر بگیریم. ولی پایایی رشد بازار سهام مستلزم تغییر دیدگاه در دولت و سازمان بورس است.

 

جهان صنعت

برچسب: شاخص کل بورس ، بازار سهام ، پیش بینی بورس ، پیش بینی بورس هفته آینده



https://jahaneghtesad.com/direct/11328


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |