پنج شنبه 13 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6898 11:35 1402/06/05
دسته‌بندی: بورس

بورس تهران روز شنبه را با رشد قابل توجه شاخص‌های آماری تا انتهای معاملات پشت سر گذاشت. شکست طلسم خروج پول حقیقی در معاملات شنبه و عدم ریزش مؤثر قیمت دلار در بازار آزاد موجب شده تا احتمال موفقیت شاخص کل در جدال با سطح 2 میلیون واحدی در معاملات امروز بالا برود.

بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت افزایش تراز شاخص کل بود. بازدهی بهتر شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل در روز شنبه در حالی به ثبت رسیده است که شکاف میان بازدهی این دو شاخص به شدت کاهش یافته است. خبرهای مثبت روزهای گذشته که هنوز انعکاسی در فضای اقتصادی کشور نداشته را می‌توان اصلی‌ترین عامل رشد شاخص‌های آماری بازار سهام دانست. 

دیروز شاخص‌های فرابورسی تماماً سبزپوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن که در بورس تهران کاهش داشته؛ در فرابورس ایران همچنان میزان بالایی دارد. بیشترین بازدهی شاخص‌های آماری فرابورس ایران در معاملات روز شنبه به شاخص هم‌وزن فرابورس با رشد ۳.۲۱ درصدی اختصاص یافت. شاخص کل فرابورس در این روز افزایش تراز ۲.۳ درصدی داشته است. 

در بین شاخص صنایع نیز صنعت فلزات اساسی با ۱۰۶.۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت فرآورده‌های نفتی با ۸۳.۸ میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۷۹.۴ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت هتل و رستوران با ۱۴.۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی با ۹.۶ میلیارد تومان و صنعت تولید محصولات کامپیوتری با ۲۱.۹ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند. 

روز شنبه صنعت خرده فروشی، تنها صنعتی بود که با افت تراز شاخص خود مواجه بود. صنایع خدمات فنی مهندسی، استخراج نفت و گاز و استخراج سایر معادن بیشترین رشد تراز را تجربه کردند و صنایع خودرو و ساخت قطعات و فرآورده‌های نفتی از صنایع سنگین بازار بودند که رشد تراز بالایی را تجربه کردند. 

ارزش معاملات خرد بازار سهام، طی معاملات روز گذشته دو سطح افزایش داشت. بازار سهام در هفته قبل ارزش معاملات خرد را در محدوده ۳ تا ۴ همت تجربه کرد و سطح ۳ همتی ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه با وجود رشد شاخص‌های آماری حفظ شد. در معاملات روز گذشته، ارزش معاملات خرد به ۵ هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان رسید. برای به تصویر کشیدن روند صعودی شاخص‌های آماری بازار سهام، ارزش معاملات خرد باید تا سطح ۸ همتی رشد کند و فعالان بازار سهام نباید با رشد دو هزار میلیارد تومانی آن تحلیل‌های صعودی میان مدت را مدنظر معاملات خود قرار دهند. 

خروج جریان پول حقیقی از سهام در معاملات روز شنبه پس از چهارده روز پی در پی شکسته شد. از سوی دیگر در معاملات روز گذشته شاهد خروج ۶۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بودیم که آخرین بار در روز شنبه، چهاردهم مرداد ماه به این سطح رسیده بود. افزایش مالکیت سهامی حقیقی‌ها در روز شنبه نشان از انتظارات صعودی آن‌ها نسبت به شاخص‌های آماری اصلی بازار سهام دارد. 

ارزش صف‌های خرید سهام که در روز دوشنبه و سه‌شنبه هفته قبل تا زیر ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته بود و در روز چهارشنبه با رشد ۱۰۰ درصدی به ۱۸۲ میلیارد تومان رسید؛ در معاملات دیروز افزایش ۱۶۵ درصدی داشت و به ۴۸۳ میلیارد تومان رسید. از سمت دیگر، ارزش صفوف فروش نیز که هفته گذشته در محدوده ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان قرار داشت؛ در معاملات دیروز تا سطح ۳۸۴ میلیارد تومانی افت داشت و در سطح کمتری به نسبت ارزش صفوف خرید قرار گرفت. 

سهم نمادهای منفی و مثبت از بازار سهام نیز که در اواسط هفته قبل به مالکیت ۸۵ درصدی سرخ‌پوش‌ها رسیده بود؛ روز چهارشنبه تا مالکیت ۷۵ درصدی نمادهای سبزپوش تغییر یافت. روز گذشته نیز ۸۲ درصد نمادهای بازار سبزپوش بودند و تنها ۱۸ درصد از نمادهای قابل معامله با افت قیمت مواجه بودند. 

نکته قابل توجه دیگر در معاملات روز گذشته، رشد متوسط سرانه خرید هر کد حقیقی و افت متوسط سرانه فروش هر کد حقیقی بود. این تغییر تا حدی بود که سرانه خرید با ۲۷.۲ میلیون تومان از سرانه فروش ۲۶.۲ میلیون تومانی پیشی گرفت. 

 

قیمت‌های جهانی

قیمت حامل‌های انرژی در بازارهای جهانی که مدتی با رشد مواجه بودند؛ در روزهای گذشته تمایل بالایی به افت قیمت نشان ندادند. با توجه به خبر افزایش عرضه نفت ایران، رشد قیمت جهانی نفت می‌تواند یکی از عوامل مثبت برای صنایع وابسته بورسی به شمار رود. 

قیمت سنگ آهن و برخی دیگر از فلزات اساسی همچون فولاد، در بازارهای جهانی که مدتی ریزشی بود؛ صعودی شده است. با توجه به حجم صادرات شرکت‌های فولادی و معدنی، این مسئله سیگنال مثبتی برای صنایع فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی به شمار می‌رود. 

قیمت دلار بازار آزاد کشورمان نیز که با در نظر گرفتن توافقات روزهای اخیر نزولی پیش بینی می‌شد؛ افت اثرگذاری برای بازار سهام نداشت. با در نظر گرفتن اخبار مثبتی که این روزها در حوالی بازار سهام جریان دارد؛ می‌توان‌عدم ریزش نرخ دلار در بازار آزاد را خلع سلاح شدن یکی از سیگنال‌های منفی قدرتمند بازار سهام دانست. 

قیمت طلای جهانی نیز که در هفته‌های اخیر روندی نزولی داشت؛ در روزهای گذشته افزایش یافته است. این مسئله در کنارعدم ریزش نرخ دلار در بازار آزاد، می‌توان عامل مثبتی برای نرخ طلا در بازار آزاد دانست. رشد و یاعدم ریزش قیمت بازاری طلا هم اثر مثبت بر روند شاخص‌های سهامی دارد و هم می‌تواند موجب جذب سرمایه حقیقی به سمت این بازار موازی شود. 

 

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روزهای اخیر، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام دومین روز معاملاتی این هفته را با وعده خبرهای خوب وزیر اقتصاد آغاز خواهد کرد. هجوم سیگنال‌های مثبت به معاملات بازار سهام موجب شده تا برخی از فعالان بازار سهام روند صعودی قدرتمندی را برای شاخص کل متصور باشند. روند صعودی میان مدت بازار سهام در صورتی که ارزش معاملات خرد تا سطح ۸ همتی افزایش نیابد؛ محقق نمی‌شود. با این حال رسیدن به این سطح از ارزش معاملات، اتفاق دور از ذهنی نیست و در صورتی که شاخص‌های آماری عزم خود را برای صعود جزم کرده باشند؛ به زودی به سطوح بالای ۱۰ همتی در ارزش معاملات خرد خواهیم رسید. 

در میان صنایع نیز، تا تعیین و تکلیف وضعیت نرخ گاز، رشد قابل توجهی در قیمت شرکت‌های صنعت محصولات شیمیایی نخواهیم داشت و صنعت فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، استخراج نفت و گاز و استخراج سایر معادن همچنان سریع‌ترین پیشران‌های بازار سهام به شمار می‌رود. صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز که روز گذشته بیشترین رشد تراز را در بین شاخص صنایع سنگین بازار به ثبت رساند؛ با انتشار خبرعدم آزادسازی قیمت خودرو توسط شورای رقابت، احتمالاً عملکرد روز گذشته را تکرار نکند. 

با این منوال پیش بینی می‌شود که بورس تهران معاملات امروز را با افزایش ارزش معاملات خرد تا سطح ۶ همتی به پایان برساند. ورود جریان پول حقیقی احتمالاً با شدت بیشتری همراه باشد و ارزش صفوف خرید که در روز شنبه کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان بود؛ افزایش اندکی خواهد داشت. ارزش صفوف فروش نیز که تا کمتر از سطح ۴۰۰ میلیارد تومانی کاهش داشته، احتمال دارد به کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان نیز برسد. در میان شاخص‌های اصلی بازار سهام نیز احتمالاً روند نیمه اول معاملات با رشد تراز قوی‌تر شاخص هم‌وزن همراه خواهد بود و در انتهای نیمه دوم از شیب صعودی شاخص‌های اصلی کاسته خواهد شد.

 

منبع: اقتصادنیوز

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، سازمان بورس ، صندوق بورس ، بورس تهران ، شاخصهای مهم بورس ، شاخص بورس ، بازار بورس ، شاخص کل بورس ، سهام بورس ، اخبار روز



https://jahaneghtesad.com/direct/6898


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |