جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 671 17:01 1401/12/03
جعفری در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی اشتغال پایدار سربازان اعلام کرد:

پایش اصلی طرح ها پس از تامین مالی، موضوع نیروی انسانی است

جعفری در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی اشتغال پایدار سربازان اعلام کرد:

پایش اصلی طرح ها پس از تامین مالی، موضوع نیروی انسانی است

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: پایش اصلی طرح های بخش معدن و صنایع معدنی پس از تامین مالی، موضوع نیروی انسانی متخصص و ماهر است.

 ایمیدرو، وجیه ا... جعفری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری برای ایجاد اشتغال پایدار سربازان وظیفه از طریق آموزش های مهارتی ضمن بیان این مطلب گفت: ایمیدرو، توسعه اشتغال را به عنوان یکی از برنامه های خود دنبال می کند و تامین نیروی متخصص به عنوان یکی از ضرورت های بعد از بهره برداری هر طرح است.

وی افزود: در کشور، ظرفیت نیروی انسانی بالاست و باید قواعد و ظرفیت هر منطقه را شناسایی کنیم. در این تفاهم نامه -که پایلوت استانی است و قابلیت اجرایی دارد- این مسیر را دنبال خواهد کرد که مثلا طرح تیتانیوم کهنوج و صنایع پایین دستی آن، پس از بهره برداری نیاز به نیروی انسانی خواهد داشت و باید از اکنون نسبت به آموزش نیروی انسانی اقدام کنیم.

ایمیدرو؛ تامین کننده 50 درصد هزینه طرح فاجد

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اجرای طرح فاجد )فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی) در این سازمان تصریح کرد: تلاش کرده ایم با آموزش فارغ التحصیلان جوان، بحث نیروی متخصص مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی را تقویت کنیم. در این طرح، نظام مهندسی معدن مجری است و طی 11 ماه دوره آموزشی برگزار و ایمیدرو نیز 50 درصد هزینه ها را متقبل می شود.

وی ادامه داد: تجربه ما نشان داده همه فارغ التحصیلان آموزش دیده، جذب کار شده اند. موضوع دیگر، آموزش نیروی ماهر برای بخش معدن و صنایع معدنی است. با توجه به افزایش چند برابری برنامه حفاری اکتشافی در کشور و نیاز به 1000 نفر حفار و کمک حفار، ایمیدرو آموزش نیروی ماهر در این زمینه را آغاز کرده و تاکنون نفر 75 نفر آموزش دیده که همگی جذب شده اند.

قابلیت تامین نیروهای شرکت های معدنی، با آموزش سربازان

امیر حسن زاده، سرپرست معاون اقتصادی استانداری کرمان در این جلسه گفت: با توجه به نیاز شرکت های معدنی این استان به نیروی انسانی ماهر، اما کمبود نیرو در برخی مهارت ها موجب شده تا نیروهای مورد نیاز، از سایر استان ها و حتی از خارج تامین می شود.

وی افزود: جامعه سربازان بین 18 تا 24 سال است و از این رو، اجرای تفاهم نامه مذکور، فرصت مناسبی ایجاد می کند تا با بهره گیری از ظرفیت های موجود، علاوه بر ایجاد توانمندی در سربازان، نیاز شرکت های معدنی و صنایع معدنی نیز مرتفع شود.

تدوین تفاهم نامه؛ اقدامی ارزشمند

حسین اثباتی معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح، در این جلسه با بیان اینکه در این ستاد از سال 98 پیگیر اشتغال سربازان هستیم، اذعان کرد: تدوین این تفاهم نامه، اقدامی ارزشمند است که با همفکری نهادهای ذیربط اجرایی می شود.

وی افزود: آموزش باید متناسب با نیازمندی بهره بردار باشد و هر سرباز باید با توجه به توانمندی و تخصص مورد علاقه، دوره های مهارآموزی را فراگیرد.

اثباتی با اشاره به ورود ستاد کل نیروهای مسلح به موضوع آموزش سربازان، بیان کرد: از این اقدام 2 هدف داریم. نخست، اینکه سالانه 300 هزار نفر وارد نیروهای مسلح می شوند و حدود 17 تا 24 ماه دوره سربازی خود را می گذرانند و با توجه به خدماتی که می دهند، ما نیز خدماتی متقابل ارائه دهیم.

وی ادامه داد: دوم، موضوع بیکاری به عنوان یک معضل است که در نظر داریم با مهارت آموزی سربازان، گامی در این زمینه برداریم.

تشکر از ایمیدرو به خاطر ورود به موضوع آموزش نیروی انسانی

محمدرضا جهانگیری، مدیرکل آموزش فنی حرفه ای استان کرمان در این جلسه با اظهار تشکر از ایمیدرو به دلیل ورود به موضوع آموزش نیروی انسانی گفت: این تفاهم نامه با همکاری یگان های نظامی، استانداری و سازمان آموزش فنی حرفه ای، اقدامی مطلوب است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت تقاضای بالای نیروی کار در استان کرمان، این تفاهم نامه قبل از شروع سال جدید اجرایی می شود.

جهانگیری همچنین از ایجاد کارگاه گوهرتراشی در شهرستان سیرجان ابراز تشکر کرد و خواستار ایجاد مرکز گوهرتراشی در کرمان به عنوان پایلوت جنوب شرق کشور و نیز در شهربابک شد.

مهدی بازمانده رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان در این جلسه بیان داشت: این نهاد با همکاری ستاد مشترک نیروهای مسلح، با برگزاری دوره های آموزشی، ماهانه 4200 نفر را آموزش می دهد. از این رو، تجربه آموزش برخی دوره ها را داریم.

وی افزود: طرح جهاد بومی سازی توسط این نهاد در حال اجراست که یکی از مولفه های آن، آموزش است. با توجه به سند چشم انداز 1404 برای تولید فولاد، روی منابع کم عیار هماتیت از 16 تا 35 درصد کار پژوهشی و در بخش فراوری در مقیاس پایلوت در فولاد بوتیا انجام شد و در حال حاضر، 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بازمانده گفت: در این طرح، سرباز مستقر در منطقه، با کمترین بعد مسافت می تواند در این خط، آموزش های لازم را فراگیرد. بحث هوشمندسازی صنایع، استفاده از پهپادها، ماهواره ها و .... را دنبال می کنیم و از یک مرکز نوآوری برای انجام فعالیت های نوآورانه برخورداریم.

فرصتی برای مهارت آموزی جوانان

امیر خرمی شاد، معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با بیان اینکه کرمان به عنوان یکی از استان های معدنی است و شرکت های معدنی، مستعد و بسیار مشتاق برای همکاری آموزشی هستند، گفت: با توجه به اقدام بسیار مبارک ستاد نیروهای مسلح مبنی بر صادر نشدن کارت پایان خدمت سربازان بدون مهارت آموزی از سال 1402 و طبق فرامین رهبر، فرصت سربازی، فرصتی بسیار ارزشمندی برای مهارت آموزی جوانان است.

وی ادامه داد: در این زمینه، سازمان آموزش فنی حرفه ای و جهاد دانشگاهی، آماده همکاری هستند و ایمیدرو نیز براساس ماده 17 اساسنامه سازمان، هزینه های آن را تامین می کند.

بنا به این گزارش، تفاهم نامه همکاری آموزشی برای ایجاد اشتغال پایدار سربازان وظیفه، بین وجیه ا... جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو، امیر حسن زاده، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان، سردار موسی کمالی مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح، محمدرضا جهانگیری مدیرکل آموزش فنی حرفه ای استان کرمان و مهدی بازمانده رئیس جهاد دانشگاهی این استان امضا شد.

 

برچسب: معدن ، ایمیدرو ، دانشگاه ، جهان اقتصاد ، صنایع معدنی ، جهاد دانشگاهی ، نیروی انسانی ، اخبار روز ، وجیه الله جعفری ، فاجد ، سربازان وظیفه



https://jahaneghtesad.com/direct/671


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |