چهارشنبه 19 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11973 14:37 1402/11/02
بررسی ها نشان می دهد؛

پاسکاری؛ پاسخی برای تاخیر در واردات خودرو

دسته‌بندی: صنعت خودرو
بررسی ها نشان می دهد؛

پاسکاری؛ پاسخی برای تاخیر در واردات خودرو

دسته‌بندی: صنعت خودرو

با گذشت دو سال از مصوبه واردات خودرو، اما روند واردات با کندی صورت می گیرد به طوریکه تاکنون از مجموع 200 هزار دستگاه خودرویی که وعده داده شده بود تنها 8 هزار دستگاه وارد گمرکات شده و از این میزان 4 هزار دستگاه ترخیص شده است . موضوعی که با انتقادات گسترده ای همراه شده و هریک از متولیان این حوزه سعی دارند توپ تقصیرها را به زمین یکدیگر بی اندازند.

 به گونه ایکه برخی عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و عدم همکاری این بانک را عامل تاخیر دانسته و برخی دیگر عدم همکاری پلیس راهور را دلیل تاخیر می دانند . اگرچه که بلاتکلیفی و تعلل در واردات خودرو بهانه را تمام قد دست مافیای بازار و دلالان برای گرانی داده است.

براساس آمار، تاکنون بیش از 8 هزار خودرو وارد بنادر کشور شده که از این مقدار بیش از 4 هزار دستگاه نیز ترخیص شده اما نکته‌ای که وجود دارد این است که از این تعداد خودروی ترخیص شده، کمتر از 100 دستگاه خودرو به خریداران تحویل شده است. این در حالی است که مطابق آمار، تا 12 دی‌ماه امسال، تعداد خودروی ثبت سفارش شده 93 هزار و 343 عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون 9 هزار و 176 عدد؛ تعداد خودروهای در حال حمل 10 هزار و 176 عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی 8 هزار و 220 عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود 4 هزار عدد است؛ درحالی که کل افراد ثبت نام شده و حائز شرایط 33 هزار و 538 نفر و افراد منصرف شده 3 هزار و 505 نفر و افراد مانده در صف 30 هزار و 433 نفر و افراد تعیین تکلیف شده 7 هزار و 121 نفر هستند.

در این رابطه مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید: شرکت‌های واردکننده اعلام می‌کنند که خودروها در روند شماره‌گذاری هستند؛ البته شرکت‌ها می‌گویند این فرایند زمان‌بر است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌ها می‌گویند پلیس راهور در اظهارنامه‌ها فرایند را زمان‌بر می‌کند، گفت: دلیل طولانی شدن عرضه خودروها را باید از پلیس راهور جویا شد که آیا این موضوعات صحت دارد یا اینکه شرکت‌ها از این زمان‌بر بودن استفاده می‌کنند تا ریال بیشتری دستشان بماند.

همچنین احمد رسولی نژاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید: مجلس مصوباتی در خصوص واردات خودروی صفر و همچنین واردات خودرو‌های کارکرده تا عمر ۵ سال داشت و اکنون قریب به دوسال از تصویب این قانون می‌گذرد. دولت نیز در این زمینه همگام بود، اکنون بانک مرکزی همکاری لازم را ندارد. زمانی که واردات خودرو به تصویب رسید، ایرانیان زیادی در خارج از کشور بودند که اعلام کردند که ما خودمان می‌توانیم خودرو وارد کنیم، اما بانک مرکزی همکاری نکرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حتی همان موقع که این قانون در مجلس به تصویب رسید، تاثیر چشمگیری بر کاهش قیمت خودرو‌های کارکرده در بازار بر جای گذاشت. ما معتقد هستیم که واردات خودرو باید به نحو تاثیرگذار انجام شود. از سوی دیگر باید خودرو‌هایی وارد شود که قیمت متوسط داشته باشد تا طبقات متوسط جامعه بتوانند خریداری کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: واردات خودرو‌های لوکس و گران قیمت تاثیری در قیمت خودرو در بازار داخلی ندارد. باید شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که فضا رقابتی شده و خودروی با کیفیت و قیمت مناسب به مردم عرضه شود. از طرف دیگر ما نباید برای واردات محدودیت قائل شویم. همچنین باید سود بازرگانی و عوارض گمرکی خودور‌های وارداتی به حداقل رسانده شود تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کرده و بتواند تاثیر خود را بر بازار بگذارد.

رسولی نژاد گفت: نگاه مجلس نسبت به واردات خودرو به ویژه خودرو‌های برقی مثبت است. واردات خودرو‌های برقی نیز مرحله بندی دارد؛ خودرو‌های عمومی و سپس خودرو‌های شخصی در اولویت قرار دارند. باید برنامه ریزی شده و حساب شده گام برداریم.





https://jahaneghtesad.com/direct/11973


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |