یکشنبه 18 شهریور، 1403

کدخبر: 15816 16:06 1403/02/28

همه چیز درباره DBA

دسته‌بندی: فناوری

همه چیز درباره DBA

دسته‌بندی: فناوری

چه چیزی در این زمان می‌تواند کسب و کار ما را نجات دهد؟ تغییرات محیطی همیشه بر سازمان‌ها تاثیرگذار بوده است. اینکه آیا می‌توان از این تغییرات محیطی به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و آن را یک تهدید تلقی نکینم، پرسش و دغدغه مدیران سازمان‌هاست. بنابراین به علت پویایی‌های محیط، برخی تغییرات در کسب و کار خود ایجاد می‌کنیم.

چه چیزی در این زمان می‌تواند کسب و کار ما را نجات دهد؟ تغییرات محیطی همیشه بر سازمان‌ها تاثیرگذار بوده است. اینکه آیا می‌توان از این تغییرات محیطی به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و آن را یک تهدید تلقی نکینم، پرسش و دغدغه مدیران سازمان‌هاست. بنابراین به علت پویایی‌های محیط، برخی تغییرات در کسب و کار خود ایجاد می‌کنیم. کسب دانش ایجاد تمایز در کسب و کار و توانایی مواجهه با  مشکلات و پیش‌آمدهای احتمالی در محیط پویای سازمان امری مهم است. یک راه حل بسیار خوب جهت یادگیری دانش مدیریتی در این زمان شرکت در دوره MBA و دوره DBA است، در ادامه مقاله به این موضوع می‌پردازیم که دقیقا در دوره DBA  چه مطالب کاربردی را می‌آموزیم.

دوره ام بی ای

 

دوره DBA چیست؟

 

واژه DBA، مخفف (Doctor of Business Administration) است و به معنای دکترای مدیریت کسب‌ و کار است. سطح مطالبی که در دوره دی بی ای به شما ارائه می‌شود، بالاتر از سطح دوره MBA، است. برنامه DBA به عنوان پایه‌ای برای استفاده از تئوری‌های پیشرفته برای رسیدگی به مشکلات مربوط به تجارت را در دنیای واقعی فراهم می‌کند.

دکترای مدیریت بازرگانی (DBA) یک دوره تحقیقاتی است که برای مدیران با تجربه طراحی شده است. این دوره فرصتی را ارائه می‌دهد تا دانش و درک مدیریت و کسب و کار خود را به سطح بالاتری ببرید و مهم‌تر از آن، دوره DBA، دوره‌ایست که می‌توانید در محل کار یا صنعت خود از آن استفاده کنید. DBA مدرک دکترایی را ارائه می‌دهد که مستقیماً با دنیای کار مرتبط است.

 

تاریخچه دوره   DBA

با گسترش نقش تجارت در جامعه جهانی و پیچیدگی روزافزون عملکرد مدیریت، تقاضا برای محققان و مربیان دانشکده در مدارس بازرگانی بسیار زیاد شده است. اما اولین بار در کجا و در چه تاریخی دوره  DBA در مدرسه‌های کسب و کار تدریس شد؟

 مدرسه بازرگانی هاروارد به عنوان تامین کننده پیشرو محققان و مربیان مشهور برای مدارس و دانشگاه‌های بازرگانی در سراسر کشور و جهان شناخته شده است. منشاء دکترای مدیریت کسب‌ و کار را می‌توان به اوایل قرن بیستم، زمانی که آموزش کسب و کار به عنوان یک رشته متمایز به رسمیت شناخته شد، مرتبط دانست. تقاضای فزاینده برای آموزش کسب و کار پیشرفته، همراه با اهمیت بسیار زیاد پژوهش در این زمینه، منجر به ایجاد برنامه‌های دکترا با تمرکز بر مدیریت بازرگانی شد. در دانشکده مدیریت بازرگانی هاروارد، یکی از اولین نمونه‌های دکترا در تجارت، که مدرک دکترای علوم تجاری (DCS) نام داشت، در سال 1920 معرفی کرد، و سپس DBA را پس از آن معرفی كردند. هدف برنامه DCS ایجاد دانشمندانی بود که می‌توانستند از طریق تحقیقات اصلی به تئوری و عمل تجاری، کمک کنند. سایر دانشگاه‌های ایالات متحده از هاروارد پیروی کردند و در اوایل دهه 1990، پذیرش بین المللی مدرک DBA در همه جا فراگیر شد.

دوره دی بی ای

مخاطب دوره DBA چه کسانی هستند؟

مدیران کسب و کارها، افرادی که فارغ التحصیل دوره MBA، یا کارشناسی ارشد رشته‌های مختلف هستند از جمله مخاطبان این دوره هستند. هم‌چنین مشاوران کسب و کارها و علاقه‌مندان به کار در حوزه‌های اجرایی و آموزش، پژوهش در حوزه مدیریت نیز از مخاطبان این دوره‌ها هستند. چرا که در دوره DBA ، تمرکز بر حل چالش‌های ذهنی حوزه مدیریت است و مطالب در این دوره کاربردی‌تر است و می‌توانید در کسب و کار خود از این دانش به دست آمده از دوره DBA به خوبی استفاده کنید. از آنجا که اشخاصی که در این دوره‌ها ثبت نام می‌کنند، تقریبا هدف‌های مشابهی دارند و کمتر کسی فقط بخاطر دریافت مدرک یا اعتبار مدرک دی بی ای، سراغ دوره‌های DBA  می‌رود و افراد بیشتر به هدف یادگیری و کسب تجربه همزمان با آموزش از طریق اساتید برجسته در دوره ثبت نام می‌کنند. بنابراین این دوره امکان ایجاد شبکه ارتباطی مملو از تجارب کارآمد بین مدیران و علاقه‌مندان این حوزه را برای شما فراهم می‌آورد.  

 

محتوای دوره DBA چیست؟

دوره DBA؛ دوره‌ایست که این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا با به کارگیری دانش روز مدیریت، به بررسی مسائل و دغدغه‌های مختلف سازمان‌تان بپردازید و به  راه حل‌های مناسبی دست پیدا کنید. مدیران می‌توانند از مطالب ارائه شده در راستای رسیدن به اهداف استراتژیک سازمان‌شان بهره ببرند. هم‌چنین با به کارگیری دانش ضمنی، می‌توانند تغییرات محیطی را به خوبی مدیریت ‎کنند.

در این زمان که اهمیت  حفظ و نگهداری و رهبری منابع انسانی، برهیچ مدیری نهفته نیست. از دروسی که در این دوره آموزش داده می‌شود، رفتار سازمانی و دانش و مهارت‌های نوین رهبری، منابع انسانی پیشرفته، است. هم چنین در ادامه برخی دیگر از دروسی که در دوره DBA  تدریس می‌شود را نام برده‎ایم:

  • مدیریت سرمایه‌گذاری و بورس و اوراق بهادار
  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته
  • بازاریابی پیشرفته
  • مدل‌های کسب‌وکار
  • روش تحقیق برای مدیران
  • مبانی و تحلیل صورت‌های مالی
  • تصمیم‌گیری برای مدیران
  • استراتژی‌های بازاریابی
  • تحلیل اقتصاد بین‌الملل
  • مدیریت تامین سرمایه
  • مدیریت ریسک شرکت‌ها
  • مدیریت زنجیره تامین و توزیع کالا و خدمات
  • تحلیل رفتار مصرف‌کننده
  • آینده‌پژوهی
  • خلاقیت، نوآوری،کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار

مزایای شرکت در دوره DBA

 

با شرکت در دوره DBA و کسب مدرک معتبر DBA می‌توانید دانش کاربردی خود را در زمینه مدیریت افزایش دهید. علاوه بر آن توانایی مقابله با چالش‌های ایجاد شده در محیط کار و محیط صنعت را برای مدیران به ارمغان می‌آورد. تفکر تحلیلی یکی از مهارت‌های مهم برای مدیران است. در محیط‌هایی که کارها بسیار سریع انجام می‌شوند، از اعضای سازمان انتظار می‌رود که سرعت‌عمل بالایی داشته، مشکلات را حل و داده‌ها را بررسی کنند. داشتن مهارت تفکر تحلیلی برای انجام تمامی این امور و رسیدن به موفقیت و حرفه‌ای‌شدن ضروری است. این مهارت مهم در طول دوره DBA به شما آموزش داده می‌شود. البته که این یکی از موضوعاتی است که شما در این دوره فرا می‌گیرید. و مهارت‌های مهم دیگری هم‌چون بازاریابی پیشرفته، تحلیل رفتار مصرف کننده و ... را یادمی‌گیرید.

بنابراین برای داشتن مدیریت و رهبری موفق  و اثربخش درسازمان که  موجب افزایش منافع حال و آینده کسب‌وکار در جوانب مختلف مالی، رفتار مصرف کننده، منابع انسانی، رفتار سازمانی، بازاریابی و … مورد توجه قرار می‌دهد، شرکت در دوره DBA یکی از بهینه‌ترین گزینه‌های پیش روی شماست.

مدیریت کسب وکار

بهترين دوره DBA

 

بهترین دوره DBA با ویژگی‌های خاص خود شناسایی می‌شود. در ادامه به معرفی این ویژگی‌های مهم می‌پردازیم. استفاده از اساتيد به نام و مجرب حوزه كسب و كار، یکی از این ویژگی‌های مهم است. اینکه یک استاد، خود تجربه زیادی در حوزه کسب و کار داشته باشد باعث می‌شود در حین آموزش مثال‌های واقعی برای بیان داشته باشد و همین مساله به دانش‌پذیران کمک می‌کند تا ذهنیت بیشتری از فضای کسب و کار و نحوه اداره شرایط در زمان بحران یا یک اتفاق خاص در محیط را بدست بیاورند. بنابراین ارائه مطالب كاربردي و به روز در حیطه مديريت، كسب تجربه همزمان با يادگيري با انجام پروژه‌هايي در طول دوره DBA از جمله مهم‌ترين معیارهای بهترین دوره DBA است. با این وجود نقش اعتبار مدرک دی بی ای نیز نباید کمرنگ شمرده شود. پس از اتمام دوره DBA باید مدرک معتبری از آن موسسه دریافت کنید تا قابل ارائه در رزومه خود باشد. بنابراین اعتبار مدرک DBA برای تشخیص بهترین دوره DBA  در ایران، قطعا یکی از معیارهای مهم تلقی می‌شود.

 

دوره DBA غیرحضوری با گواهینامه وزارت علوم

 

امروزه با گسترش اینترنت افراد می‌توانند در هر جایی از دنیا که هستند، از بهترین دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف ‌بهره‌مند شوند. ممکن است  بهترین دوره‌ DBA  به صورت حضوری برگزار شود و جایی دور از مکان زندگی مدیران برخی سازمان‌ها باشد. بیشتر افرادی که در شهرستان‌ها اقامت دارند و علاقه به شرکت در دوره‌های DBA دارند می‌توانند به صورت آنلاین و غیرحضوری از بهترین دوره DBA در ایران، استفاده کنند. افرادی که در شهر تهران حضور ندارند این امکان را دارند تا در دوره‌ها به صورت غیرحضوری شرکت کنند و از تمامی مباحثی که در کلاس‌ها به صورت حضوری بیان می‌شود استفاده لازم را به صورت غیرحضوری ببرند.

در دانشگاه تربیت مدرس، دوره DBA غیرحضوری (همزمان حضوری و آنلاین) برگزار می‌شود و مدرک معتبر وزارت علوم ارائه می‌گردد و افراد می‌توانند در اقصی نقاط ایران از امکانات این کلاس‌ها با خیالی آسوده استفاده کنند.

 

هزینه دوره DBA

متقاضیان پس از ثبت‌‌نام‌ در فرم “رزرو وقت مشاوره”  پس از تایید رزومه، دعوت به مصاحبه خواهند شد. لازم به ذکر است ثبت‌‌‌نام نهایی داوطلبان مشروط به قبولی در مصاحبه می‌باشد. هم‌چنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن‌ 988220196 021 تماس حاصل نمایید.

برچسب: توسعه کسب و کار ، تجارت جهانی



https://jahaneghtesad.com/direct/15816


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |