یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10686 14:45 1402/09/28
معاون سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد؛

هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ، ذخیره سنگ آهن ۳.۵ میلیارد تن است

معاون سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد؛

هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ، ذخیره سنگ آهن ۳.۵ میلیارد تن است

معاون مدیرکل دفتر فرآوری و کانه‌آرایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اعلام کرد از هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ خبر داد.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «غلامحسین قربان‌کریمی» با بیان این‌که در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده، اظهار کرد: تحقق این هدف مستلزم استخراج ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن در سال است و دستیابی به این هدف نیازمند افزایش تولید در معادن، بهره‌برداری از معادن جدید و همچنین انجام اکتشافات جدید جهت تامین پایدار سنگ آهن مصرفی در صنایع فولاد است.

 

وی افزود: براساس پایش میدانی معادن بزرگ سنگ آهن در کشور، در حال حاضر ذخیره سنگ آهن کشور در حدود ۳.۵ میلیارد تن است و ۹۰ درصد این ذخایر از نوع منیتیت و مابقی ذخایر به‌طور عمده هماتیت و به ندرت سایر اکسیدهای آهن است.

 

معاون مدیرکل دفتر فرآوری و کانه‌آرایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه از ذخایر هماتیتی بزرگ دنیا به‌عنوان تشکیلات آهن نواری نام برده می‌شود، تصریح کرد: این ماده معدنی مربوط به سپرهای قدیمی و دوران پالئوپروتروزوئیک است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فقدان سنگ‌های مذکور در ایران، می‌توان نتیجه‌گیری کرد ذخایر اقتصادی مهم از تشکیلات آهن نواری (شامل افق‌های هماتیت) مشابه آنچه در اوایل پروتروزوئیک در سپرهای قدیمی قابل مشاهده است در ایران وجود ندارد و کانسارهای اولیه هماتیت در ایران گسترش محدودی دارند.

 

قربان‌کریمی اضافه کرد: از جمله ذخایر هماتیتی در کشور می‌توان به ذخایر استان‌های جنوبی به ویژه استان هرمزگان مانند معدن آک‌کهور، رضوان و تنگه‌زاغ اشاره کرد.

 

وی، مجموع ذخایر شناخته شده این معادن تاکنون را کمتر از ۲۰۰ میلیون تن عنوان کرد و گفت: به جز ذخایر بسیار کوچک هماتیت اولیه، این کانی اغلب حاصل دگرسانی کانسارهای اولیه مگنتیت است و بخش عمده باطله‌های معادن و کارخانه‌های کنسانتره سنگ آهن را هماتیت تشکیل می‌دهد و این باطله‌ها می‌تواند به عنوان منبع قابل توجهی از هماتیت درنظر گرفته شود.

 

معاون مدیرکل دفتر فرآوری و کانه‌آرایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مساله فرآوری را از موانع اصلی بهره‌برداری و تولید محصول قابل فروش از ذخایر هماتیتی عنوان کرد و افزود: پرعیارسازی این ذخایر با چالش همراه است و راندمان عملیات روش‌های ثقلی و مغناطیسی شدت بالا، در بهترین حالت کمتر از ۳۰ درصد است.

 

وی تاکید کرد: این فرآیند نیازمند تحقیقات و بررسی به لحاظ خواص‌سنجی و کانی‌شناسی فرآیند و بکارگیری روش‌های نوین و بهینه‌سازی شده فرآوری دارد.

 

قربان‌کریمی با بیان اینکه در حال حاضر تحقیقات بر روی روش‌های مختلف در داخل کشور و سایر کشورها در دست اقدام است، یادآور شد: یکی از شاخص‌ترین این روش‌ها، استفاده از روش‌های حرارتی جهت تبدیل هماتیت به منیتیت و سپس استفاده از روش‌های جدایش مغناطیسی برای پرعیارسازی این ذخایر است.

 

وی ادامه داد: در این روش کنترل شرایط برای پایین نگه داشتن هزینه‌های عملیاتی و قیمت تمام شده حائز اهمیت است و از آنجایی‌که جهت راندمان مناسب واحدهای گندله‌سازی بهتر است بخشی از خوراک ورودی هماتیت باشد لذا تا جایی‌که امکان‌پذیر است باید از روش‌های پرعیارسازی مناسب برای تولید کنسانتره هماتیتی استفاده شود.

 

معاون مدیرکل دفتر فرآوری و کان‌هآرایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین گفت: با رفع چالش‌های فرآوری، امکان بهره‌برداری و اکتشاف ذخایر هماتیتی ایران از دیدگاه اشتغالزایی در قالب بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌تواند مدنظر قرار گیرد که تاثیر مهمی در توسعه اقتصادی و صنعتی مناطق مختلف کشور خواهد داشت.

 

ایرنا

برچسب: تولید فولاد ، غلامحسین قربان‌کریمی ، معادن سنگ آهن ، ذخیره سنگ آهن ، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی



https://jahaneghtesad.com/direct/10686


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |